Bakom ridån, eller så här skapar S4 logistikplanen
Följande berättelse är ett försök att beskriva det arbete som sker bakom ridån innan, under och efter varje övning eller insats med förbanden från F 17. Vi logistiker på S4 började planeringen för Lion Effort 2015 (LE15) samt Arctic Challenge 2015 (ACE15) redan i april-maj 2014 d.v.s. mer än ett år innan genomförandet. Då dessa båda övningar genomförs i direkt anslutning till varandra så var det en utmaning att få till en så smart transport- och logistiklösning som möjligt. För oss på S4 innebär detta ”en övning” på drygt en månad. Att LE15 genomförs i Tjeckien, mitt i Europa och ACE15 i Rovaniemi i norra Finland gör att det blir ytterligare spännande utmaningar med de stora avstånden mellan de olika verkansbaserna. För att göra utmaningen ytterligare större så skall viss personal och materiel vara med vid båda dessa övningar samt brigadstridsövningen som är ett led i förberedelserna inför vårt deltagande vid armé- och flygvapenövningen i augusti.
Så fort vi har ett svar på frågorna var, när, vad, vilka så analyserar vi det för att sedan ta fram svaret på hur. När vi vet hur den geniala logistiska planen ser ut så börjar vi beställa de transporter som behövs för både dit och hemtransporter. Vi bokar hotellrum och hyrbilar samt tittar över det övriga behovet av förnödenheter och hur dessa skall ersättas under själva genomförandet. Vi sammanställer personal- och materiellistor för att diplomatiska handlingar skall kunna skapas i tid, så vi får lov att anlända till övningen med vårt förband. Vi säkerställer att det finns en sjukvårdsorganisation på plats under genomförandet. Det är oftast värdnationen som erbjuder sjukvårdstjänsterna och vi säkerställer då endast att deras förmåga matchar våra krav.
Vid planeringen för LE15 och ACE15 så har vi bokat totalt:
- 2500 hotellnätter till ett värde av ca 1,5 miljoner kronor
- 20 hyrbilar till ett värde av ca 200 000kr
- 5 transporter med Tp84 Herkules till ett värda av ca 500 000kr
- 1 chartrad flygtransport för passagerare 230 000 kronor
- 12 lastbilar med släp som flyttar våra containrar över 500mil
- 30 reguljära biljetter för förstyrkor mm.
Under de nästföljande månaderna sker flera planeringsmöten både lokalt på F 17 och vid planeringskonferenser på plats i Tjeckien och Finland. Resultatet av dessa möten arbetar vi in i vår logistikplan och förfinar den efterhand. Vi sammanställer och slutför beställningen av stöd från värdnationen och skickar in beställningen till respektive lands logistikplaneringsansvarig. Vid den sista planeringskonferensen innan övningen startar får vi bekräftat vilket stöd som värdnationen kan ge oss och vad det kostar.
Under genomförandet av övningen finns vi från S4 med på plats i staben. Vi har oftast en logistikofficer och en transportledare med vid varje övning. Transportledaren är oerhört viktig att ha med sig då det är han som kan skapa all transportdokumentation samt kvalitetssäkrar packningen av farligt gods för land-, sjö- och flygtransporter för att kunna skicka materiel och personal. Han har även kontakten hem till transportkontoret där alla transporter beställs, alla tullhandlingar och exportlicenser skapas. Logistikofficeren sköter all upphandling och betalning av de varor och tjänster vi köper från orten. Vi stödjer även med uppkomna transporter då det behövs nya reservdelar till våra materielsystem.Efter övningen så summerar och utvärderar vi hur det gått och vad det kostat.
De största utmaningarna för oss brukar vara att arbeta med rätt ingångsvärden, vid rätt tid och att dessa inte ändras för mycket under planeringens gång. Har vi detta gör vi allt för att leverera önskad logistikeffekt till en relevant kostnad åt en nöjd kund!
Johan Fries, Roger Runesson och Peter Bensköld
Johan och Peter framför en av lastbilarna. Roger är på väg mot övning ACE. Foto: Försvarsmakten