Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

100 år sedan första dödliga flyghaveriet

FVI Sekreterare

Den 1 maj var det 100 år sedan det första flyghaveriet med dödlig utgång inträffade i Sverige.

Löjtnanten Carl Elis Silow omkommer under kontrollflygning av en Farman HF 20 vid Malmslätts övningsfält strax utanför Linköping.

Carl Silow, som var född i Kristianstad 1879, hade börjat sin militära karriär som volontär vid Älvsborgs regemente 1901. Efter befordran till underlöjtnant 1903 och löjtnant 1906 blev han kommenderad till flygutbildning 1912. Efter genomförd utbildning tilldelades Silow svenskt aviatördiplom nummer 11 efter examen 1913.

Löjtnant Silow beskrevs som en allvarsam men sympatisk person. Han var en engagerad idrottsman, hängiven sitt flygarayrke och omvittnad skicklig flygare och flyglärare. Silow beskrevs även om en föregångsman vad gäller militär flygning under fältförhållanden samt en framtidsman inom det militära flyget.

Silow

Carl Silow är följaktigen det första namnet på väggen i Flygvapnets minneshall i ämbetsbyggnaden Tre Vapen.

Måndagen den 4 maj genomförde Flygvapenchefen en enklare ceremoni i minneshallen där Carl Silow och hans gärning för svenskt militärflyg uppmärksammades.

Ceremoni SilowVid ceremonin deltog Chefen för Högkvarterets Produktionsledning, representanter för Flygvapnets ledning och förband, Försvarets Materielverk och Östergötlands Flyghistoriska Sällskap.

Flygvapenchefen hade även bjudit medlemmar ur familjen Silow till ceremonin samt en efterföljande lunch. Dessa uttryckte stor uppskattning över inbjudan och möjligheten att få närvara.

Ceremoni anhöriga

Efter ceremoni och lunch genomfördes på Flygvapenchefens initiativ ett seminarium på temat – ”Militär flygsäkerhet de senaste 100 åren”. Seminariet inleddes av Thures Svensson från Östergötlands Flyghistoriska Sällskap som gav en målande beskrivning av personen Carl Silow samt haveriet på Malmen 1915. Under seminariet gavs vidare många intressanta föreläsningar om utvecklingen av den militära flygsäkerheten sedan Silows haveri av bl.a. Militära Flygsäkerhetsinspektionen, Statens Haverikomission, Försvarets Materielverk och SAAB.

Flygstabschefen

 

 

 

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • Marianne Reuterdahl Hernblad 12 november 2015 10:55

    Fint och säkert rörande för de anhöriga. Inom vår Anhöriggrupp har vi varje månad hela året minnesdagar för våra omkomna anhöriga. Under 2015 mindes vi alla som varit borta från 55 60 65 70 osv. 2016 minns vi våra anhöriga från 56 61 66 71 osv.
    Att få en stund i minneshallen känns nog särskilt fint.
    Önskar att flera anhöriga fick möjlighet att besöka det rummet.

  • Hans 15 maj 2015 22:21

    Rätt ska vara rätt överste! :)
    Och någon Högkvartetets flygvapenavdelning har vi ju inte heller. Tyvärr får man väl säga. Flygvapnet är ju olyckligt delat i två delar i HKV där FTS åtminstone har ett namn man förstår. Produktionssidans namnbyten blir bara mer och mer militärt verklighetsfrämmande.

    En flygtaktisk stabschef har vi ju faktiskt, på sama sätt som man kan säga att vi har brigadchefer (istället för att säga "chef för brigad").

    Så du får nog ändra din titel igen eller se till att det blir en renodlad flygstab igen, eller allra helst en Flygledning (FL) som vi hade under kalla krigets första del som skötte all operativ ledning av flygvapnet i krig. Inkl materielsidan som idag ju är en egen myndighet.

  • Marcus Björkgren 8 maj 2015 06:30

    Hans !

    Min formellt rätta titel är - Ställföreträdande avdelningschef på Högkvarterets Produktionslednings Flygvapenavdelning. Jag tycker själv det är en rätt lång och krånglig samt intetsägande titel. Inte minst i de kontakter jag har såväl nationellt som internationellt utanför Försvarsmakten ger den en del initiala problem för mottagaren. Jag har därför kallat mig flygstabschef, då det på ett kort & kärnfullt sätt tydligt speglar mina uppgifter samt ansvar.

    Men Du har helt rätt i att den titeln formellt inte finns. Å andra sidan finns det inte heller någon flygtaktisk stabschef. Den korrekta titeln för min kollega är Chef för flygtaktiska staben vid Högkvarters Insatsledning.

    Du är inte den förste som under senare tid påpekat att jag förenklat min titel, varför jag numera kallar mig Stabschef Högkvarterets Flygvapenavdelning. Något längre än det kärnfulla Flygstabschef, men inte lika långt & krångligt som den formellt rätta titeln.

    Med Flygarhälsning

    // Marcus Björkgren, Stabschef Högkvarterets Flygvapenavdelning

  • Hans 7 maj 2015 17:26

    Hej!
    Fin artikel och bra agerat.
    Men en fråga: vad är "flygstabschefen" för något (som artikelförfattaren skrivit under)? Vi har möjligen en flygtaktisk stabschef men befattningen flygstabschef lade vi ner 1994 när Flygstaben upphörde. Eller?

    Mvh
    Hans A, Ängelholm

  • Alf Ingesson Thoor 7 maj 2015 15:16

    bra initiativ. Hoppas de följande 100 åren får en bättre statistik. Förutsättningar finns onekligen om vi inte glömmer att flygsäkerhetsarbete är en färskvara som måste underhållas.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *