Den 1 maj var det 100 år sedan det första flyghaveriet med dödlig utgång inträffade i Sverige.
Löjtnanten Carl Elis Silow omkommer under kontrollflygning av en Farman HF 20 vid Malmslätts övningsfält strax utanför Linköping.
Carl Silow, som var född i Kristianstad 1879, hade börjat sin militära karriär som volontär vid Älvsborgs regemente 1901. Efter befordran till underlöjtnant 1903 och löjtnant 1906 blev han kommenderad till flygutbildning 1912. Efter genomförd utbildning tilldelades Silow svenskt aviatördiplom nummer 11 efter examen 1913.
Löjtnant Silow beskrevs som en allvarsam men sympatisk person. Han var en engagerad idrottsman, hängiven sitt flygarayrke och omvittnad skicklig flygare och flyglärare. Silow beskrevs även om en föregångsman vad gäller militär flygning under fältförhållanden samt en framtidsman inom det militära flyget.
Carl Silow är följaktigen det första namnet på väggen i Flygvapnets minneshall i ämbetsbyggnaden Tre Vapen.
Måndagen den 4 maj genomförde Flygvapenchefen en enklare ceremoni i minneshallen där Carl Silow och hans gärning för svenskt militärflyg uppmärksammades.
Vid ceremonin deltog Chefen för Högkvarterets Produktionsledning, representanter för Flygvapnets ledning och förband, Försvarets Materielverk och Östergötlands Flyghistoriska Sällskap.
Flygvapenchefen hade även bjudit medlemmar ur familjen Silow till ceremonin samt en efterföljande lunch. Dessa uttryckte stor uppskattning över inbjudan och möjligheten att få närvara.
Efter ceremoni och lunch genomfördes på Flygvapenchefens initiativ ett seminarium på temat – ”Militär flygsäkerhet de senaste 100 åren”. Seminariet inleddes av Thures Svensson från Östergötlands Flyghistoriska Sällskap som gav en målande beskrivning av personen Carl Silow samt haveriet på Malmen 1915. Under seminariet gavs vidare många intressanta föreläsningar om utvecklingen av den militära flygsäkerheten sedan Silows haveri av bl.a. Militära Flygsäkerhetsinspektionen, Statens Haverikomission, Försvarets Materielverk och SAAB.
Flygstabschefen