Torsdagen 19 mars levererades den sista Jas 39 C till Flygvapnet, närmare bestämt till Blekinge flygflottilj, F 17.
I och med detta så har Flygvapnet fått sina beställda Gripar. Totalt sett beställdes 204 stycken plan. Idag finns det drygt 90 stycken i svenska Flygvapnet. Utöver dessa är det en del som är utleasade till andra länder. Nästa generations Gripen är under framtagning och kommer att introduceras efter 2020.
Löjtnant Fredrik Hirsch, flygtekniker, drog det längsta strået och fick ta emot det sista planet.
– Det är vardagsmat att ta emot en Gripen men den sista är ju lite speciellt, säger Fredrik med ett leende.
Pilot för dagen var Niclas Colliander som väl insåg vilket historiskt event han varit med om.
– Det är inte ofta man får flyga helt lastfritt så det var roligt, säger Niclas.
– Jag tog en tur ut över havet och fick verkligen känna på acceleration och stigprestanda, en hiskelig skillnad, fortsatte Niclas.
Som om detta inte var nog så hade divisionen skarpskjutning med automatkanon. Emil Lindberg och Alexander Hellström laddade ett av tre plan med övningsgranater, fast med skarp drivladdning. Ett moment som kräver såväl noggrannhet som säkerhetsmedvetande. Lite hoppade redaktören när de gjorde avfyring, med tomt patronläge. Detta moment görs tre gånger för att få in en patron i patronläget.
Under tiden landade en AN 26 från Ungern på väg till Vidsel för att transportera ner folk därifrån och hem. Fem Gripar från Ungern landar för snabbtankning i morgon fredag.
En vanlig dag på jobbet?
Det är kul att jobba i Flygvapnet.
Text och foto: Kent Löving/Försvarsmakten