Under vecka 28 och 29 har tre större evenemang med flyganknytning genomförts i England. Det inleddes med en konferens, följt av en större flygdag och avslutades med flygindustrimässan på Farnborough. Såväl FM/FV som FMV och FXM har haft representanter på plats. För min egen del har jag deltagit vid samtliga evenemang.
Konferensen
Årets Air Power konferens, som arrangeras av Royal Air Force (RAF) och Royal United Services Institute (RUSI) hade temat ”Engaging in a Changing World”. Jag hade själv förmånen att få ge en presentation under en av sessionerna. Den gick under rubriken ”Air Forces and Politics”. I panelen ingick den kinesiske generallöjtnanten DING Laihang, den amerikanske flygvapenchefen general Mark Welsh och undertecknad. Måste erkänna att jag kände mig hedrad att få vara talare mellan representanter från två stormakter.
Från vänster undertecknad, tolk, generallöjtnant DING, moderatorn Air Marshal (ret) David Walker och general Mark Welsh III under konferensen.
Idag är det tacksamt att som svensk försvarsmaktsrepresentant få uttrycka var vi står ur ett säkerhets- och försvarspolitiskt perspektiv. Försvarsberedningens rapporter utgör en stadig grund att ta sin utgångspunkt i. De medger att vi kan vara tydliga om hur vi ser på vår omvärld, vilket inte alls är någon självklarhet för andra länder. De ger också en mycket tydlig bild av hur våra beslutsfattare ser på utvecklingen av de militära förmågorna, hur man avser prioritera de på kort och längre sikt samt hur man ser på ekonomin kopplat till försvarsområdet. Det vi upplever är ett trendskifte och det i sig röner uppmärksamhet.
Som Flygvapenchef kan jag konstatera att stridskraften är prioriterad nu och för framtiden. Vi har ökat verksamheten inom ramen för incidentberedskapen med nästan 50% jämfört med 2012. Det finns anledning att tro att denna nivå kommer att bibehållas. Jag konstaterar också att vi får stor uppmärksamhet i internationella sammanhang. Det har bekräftats om och om igen för mig de senaste dagarna. Det finns ett stort intresse kring vår region och kring vår verksamhet. Jag påstår att detta är motiverat av flera samverkade faktorer. Det handlar bland annat om utvecklingen i vårt närområde där Ryssland och dess utveckling står i fokus. Det handlar också om det trendskifte som skett inom försvarsområdet där regering och riksdag uttrycker att det krävs satsningar som leder till ökad operativa förmåga. Vidare handlar intresset om vår förmåga att göra mycket med begränsade resurser dvs att vi uppfattas vara effektiva och att vi är en relevant, trovärdig och pålitlig partner. Vi erbjuds att vara med i många sammanhang och vi uppvaktas att öva mer med flera nationer i Östersjöområdet. Det gäller nu att vi tar tillfället i akt och deltar i aktiviteter som leder till att vi bibehåller och utvecklar de förmågor vi prioriterar. Vi måste vara noggranna då det kommer till prioriteringar då jag uppfattar att det finns fler möjligheter till interaktioner idag än vad vi har resurser till att möta upp med.
RIAT/Fairford
Konferensen övergick i flygdagarna som kallas Royal International Air Tatoo (RIAT) och som genomförs vid flygbasen i Fairford. För oss flygvapenchefer eller representanter för flygvapnen (46 länder var representerade i år!) innebar det inledningsvis att vi besökte RAF-basen Brize Norton. På basen tjänstgör dagligen 10000 anställda och där huvudverksamheten utgörs av transportflyg (C-17, C-130J, Airbus A330 tanker). Från och med september kommer även A400M att finnas på basen. Efter besöket blev vi transporterade med en A400M till Fairford.
RIAT är en av de absolut största flygdagarna om man ser till innehållet i flygprogrammet. Samtliga stora uppvisningsgrupper är på plats och de allra flesta av operativa stridsflygplan samt en rad transportflygplan och helikoptrar flyger under dagarna. Vårt bidrag stod F7 för med såväl flyguppvisning som statisk utställning med Gripen. Peter Fälléns uppvisning var mycket uppskattad och många imponeras av prestationen och flygplanets prestanda. Den imponerade bland annat på Försvarsmaktens Informationsdirektör, Erik Lagersten, som fanns på plats under RIAT för att skapa sig en bild av hur en större flygdag planeras och genomförs. Ni kan läsa om hans intryck på Facebook.
Ett av de större dragplåstren vid årets RIAT var att F-35 annonserats att flyga under flygshowen. Det skulle bli första gången F-35 flyger i Europa. På grund av motorproblem med ställd flygplanpark som följd ställdes flygningen in.
Farnborough
Den stora flygindustrimässan på Farnborough inleddes på måndag den 14 juli. Det är svårt att beskriva miljön för den som inte varit på plats. Så gott som ”allt och alla” inom flygindustribranschen är där, såväl civil som militär. Under två dagar på området har jag haft en rad möten med olika företag. Jag har haft enskilda möten och möten tillsammans med FMV och FXM beroende på vilka materielsystem och vilka frågor som varit aktuella.
METEOR, SAFF & GUG
Förutom konferens, flygdagar och mässa har vi passat på att delta vid och genomföra några andra aktiviteter. På torsdagen den 10 juli genomfördes en ceremoni avseende leverans av den nya radarjaktroboten METEOR. Sverige är ett av sex länder som varit med i utvecklingen av detta projekt. Det är också vi som varit ledande i utprovning och integration av METEOR tack vare vårt Gripensystem. När vi inför METEOR som operativt vapensystem nästa år innebär det en ”game changer” tack vare robotens inneboende kapacitet.
Leveransceremoni METEOR
Vi har också genomfört en sammankomst med Swedish Air Force Fan Club (SAFF). Det kan du läsa om i ett tidigare inlägg här på bloggen. Utöver det har vi genomfört ett möte i kretsen av brukarna av Gripen. Mötesformen går under benämningen Gripen User’s Group (GUG) och vid ett tillfälle varje år är det respektive lands flygvapenchefer som möts. I år genomfördes mötet på den thailändska ambassaden i London.
För mig är veckan i England den viktigaste ur ett internationellt nätverksperspektiv. Jag har haft förmånen att under några intensiva dagar kunna genomföra planerade formella och spontana möten med många av mina kollegor från andra länder. I och med att aktiviteterna sträcker sig över flera dagar ges unika möjligheter till att skapa interaktioner som annars inte är möjligt. Jag konstaterar att vi är uppmärksammade och att det finns ett växande intresse kring oss och vår verksamhet. Mer omfattande än vad jag tidigare har upplevt.
Reflektion
Att få röra sig i den miljö jag gjort den senaste veckan ger många nya intryck. I och med det och att man är en bit hemifrån är det lätt att börja reflektera, både i stort och smått. Jag vet att vi står inför en rad utmaningar, men jag önskar att ni försöker se och förstå det unika och positiva läge som stridskraften står i och står inför. Jag vill att ni funderar kring vad det innebär för oss och vad som kommer att krävas av oss. Fundera och reflektera gärna också över hur vi till mans uttrycker oss och uppträder i skenet av det faktum att vi faktiskt är prioriterade från politisk nivå. Jag är ganska övertygad om att det finns en stor förväntan på oss redan idag och inför framtiden. En förväntan att leverera men också en förväntan, i möten med våra kollegor och uppdragsgivare, att vi är medvetna om att vi har ett gynnsamt läge relativt andra delar av FM. I ett större perspektiv uttryckte sig vår ambassadör i England, Nicola Clase, i linje med att vi svenskar har en tendens att förminska oss i mötet med engelsmännen. Vi är inte ”små” – inte i deras ögon. Vi uppfattas som effektiva och pålitliga samt levererar när det förväntas. Det tycker jag också att vi kan ta till oss, och reflektera över.
Jag vill passa på att framföra min uppskattning för allt jobb ni, som tjänstgör i och omkring FV, har gjort under året. Jag hoppas att ni njuter av sommaren och ledighet. Själv kommer jag att ta några veckors semester innan det är dags att ta sig an utmaningarna under hösten. Men, det sistnämnda får komma lite senare.
Micael Bydén
Flygvapenchef