På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Adjöss och tack för fisken! Tomma tankar

flygvapenbloggen

Två K-strimmor mot en blå himmel är det sista vi ser av dom. De sista svenska Gripenflygplanen har lämnat Island och styr östlig kurs mot Luleå. Swedeforce 842 vänder sakta åter mot Keflavik.

20140220-183326.jpg

Under dagens planering stod det klart att det underlättar kraftfullt om samtliga svenska flygplan kan tanka fullt innan de tar sista skuttet över Atlanten på väg mot F21. ”Släpp mig så mångt österut ni kan” manade en av Gripen piloterna och med nästan 30 ton bränsle i tankarna kan vår C-130 Hercules (Tp84) fylla tankarna på de sju flygplan som är på väg hem.
Efter lite strul på vägen till havet utanför östra Island började både tid och bränsle närma sig den bortre gränsen. En efter en dyker grupperna av flygplan upp. Först tre, sen två och slutligen de sista två. Knappt 13 ton bränsle förs över innan Griparna styr hemåt.

20140220-184024.jpg

20140220-184059.jpg

Skönt att se dom komma iväg! Vi har lite extra bränsle till övers även om 30 minuter till i lufttankningsområdet hade tvingat oss att landa på den lilla flygplatsen Egilsstadir för att fylla på lite bränsle innan vi fortsatt mot Keflavik. Det är skönt att sitta i ett stort transportflygplan då Atlantens vågor piskas vita av starka vindar. Bekvämligheter som toalett, kaffe och kollegor på armlängds avstånd är inget en Gripenpilot kan unna sig. Däremot är fart, hårda svänga och vapen inget vi direkt kan skryta med.
Alla delar av flygvapnet har sin charm men nedan är något alla i flygande befattning kan dela -Världens bästa utsikt från kontoret!

20140220-184741.jpg
Vi tackar Island för gästfrihet, vackert och hårt väder samt fin flygning. Men särskilt tackar vi för fisken, alltid närvarande i detta dramatiska land.

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Roger Klang 20 februari 2014 22:03

    Jag hoppas att islänningarna tycker att vi har uppfört oss exemplariskt. Även om jag tycker bra om amerikaner och Amerika så kan man inte alltid säga att de uppträder exemplariskt. Dem var ju islänningarnas tidigare gäster. Jag skulle bli grymt besviken om det visade sig att vi inte är bättre än amerikanarna, trots att Island är vårt broderland. Så hur var nattlivet på Island då? Kom inte och säg bra!

    • C71TpDiv Roger Klang 21 februari 2014 00:05

      Vid slutcermonin uttryckte våra värdar sin tacksamhet för att deltagarna bland annat skött sig så bra. Samtliga länder fick en stående inbjudan att basera på Island. Jag kan tyvärr inte uttala mig om nattlivet då det är obefintligt i Keflavik där vi spenderade kvällarna.

  • OPR1 IAM 2014 20 februari 2014 22:21

    Tack för en härlig slutvinjett från någonstans öster Island efter er transittankning av Griparna.
    Vi tackar er även för ett gott samarbete och väl utfört arbete, som alltid.
    Nu är det bara resten kvar...... ;-)

    • C71TpDiv OPR1 IAM 2014 21 februari 2014 10:11

      Om en timme startar tanker mot F21. Tack för gott samarbete.

  • Lise-Lott 21 februari 2014 10:53

    Underbart beskrivet och vackra bilder!

  • Mattias 6 mars 2014 10:44

    Trevligt post och fina bilder!

    Tyvärr måste ni nog byta propellrar när ni kommer hem eftersom de ser helt böjda ut! :)

    • C71TpDiv Mattias 7 mars 2014 16:02

      Jag meddelar vårt fantastiska 75. Flygunderhållskompani. Antagligen blev även propellrarna trötta av allt flygande på Island.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *