Cebu, 25 november
Nu har jag under en dryg veckas tid skrivit om allt elände och hur det ser ut i området, det är ju lite av terapi att skriva av sig för att sortera sina tankar och intryck. Men idag tänkte jag skriva lite om vår vardag...dvs vad sysslar vi med egentligen när vi är här i Cebu!
Förbandet består ju av 21 individer med olika befattningar och vi dimensionerade oss för att köra stenhårt i en vecka, därför så har vi två st besättningar i förbandet så att dom kan flyga långa dagar och sen vila en dag. Det är Flygoperativa manualen (FOM) som reglerar att om man flyger passagerare så måste man ha minst lika lång vila som förgående arbetsdag var. Dvs jobbar man 14 timmar så kan man inte köra lika mycket nästa dag därför har vi två besättningar. Vi andra i förbandet är singelkompetenser och måste jobba varje dag...det håller ju inte i 26 dagar..så vi försöker att hjälpa varandra. Idag så gjorde jag tex flightwatch jobb oxå..funkar om allt är förberett..så att han fick ta en dag och vila lite. Detsamma gäller flygunderhållet, dom kör lite anpassat för att hålla nere längden på dagarna och vi andra hjälps åt att stötta besättningen med lite hantlangning mm.
Dagen börjar i alla fall mellan 0500 och 0700 beroende på när första start är, besättningen mfl åker ut ca 2,5 timma innan för att hinna lasta och förbereda. Sen rullar det på, kompanipersonalen kommer ut till första landning och hänger kvar en stund efter alla andra åkt hem.
Vi hinner flyga mellan fyra till sex pass här nere, dvs ut till en flygplats, lasta ur/i och tillbaks till Mactan 2-3 gånger. Låter inte så mycket men allt tar tid här nere. I och urlastning görs mycket för hand och vi har inte paletter utan det är lösgods. Kompaniet har inga fordon att dra aggregat mm med utan får handjaga grejorna, det är ju drygt 30 grader ute och runt 80% luftfuktighet så det är tufft att arbeta hårt fysiskt. Det är bara vi i ledningsfunktionen som sitter inne i a/c miljö men vi har å andra sidan 50-100 pers runt oss hela tiden som pratar och diskuterar högljutt vilket är ganska tröttande. Framåt 1800-2000 har vi flugit färdigt och gjort det vi ska så då rullar vi mot boendet igen, förutom flygunderhållet som stannar och fixar med kärran ett tag till.
Så här fortsätter det varje dag, kul till en början men sen behöver man ta sig lit eegentid. Det räcker med några timmar, kanske lite träning eller bara läsa en bok eller kolla en film.
Jag brukar ju som sagt blogga och gärna sent oxå av någon outgrundlig anledning, bra ventil att ta till!
Fram till idag så har vi flugit 22 timmar (korta leggar) och transporterat 1900 passagerare samt 240 ton gods. Ett ganska gott facit ändå!
Ta hand om er i kylan hemma så skall jag se till att vi mår bra här nere i värmen!
Johan Edlund
C FOB CEBU