På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Malmen 100 år som militär flygplats

flygvapenbloggen

År 1913 fick kapten Henrik David Hamilton i uppgift att etablera en permanent bas för det nybildade Arméflyget. Valet föll på Malmen, men inte på grund av att livgrenadjärernas officersmäss vid exercisheden hade ett aldrig sinande förråd av punsch som skrönorna anger. Orsaken var istället att Malmen utgjorde ett någorlunda slätt och väldränerat fält som dessutom var fritt från telefonstolpar och ledningar. Det faktum att baron Cederström sedan året innan bedrev en civil flygskola på fältet bidrog säkert också till beslutet.

 Den 19 maj grundades Arméns flygskola vid Malmslätt med Kn Hamilton som dess förste chef. Det var en samling pionjärer som etablerade sig med de mest högteknologiska system som vid den tiden kunde anskaffas. Sommaren användes till det som vi dag skulle definierat som OPEVAL-verksamhet där såväl piloternas som flygmaskinernas förmåga prövades till det yttersta. Det var inte helt sällan landningarna blev hårdare än planerat och de verkliga hjältarna stod att finna bland flygmekanikerna som jobbade dag och natt för att återställa maskinerna i flygdugligt skick igen. I början av oktober hade man utvecklat både kompetens och taktik så pass mycket att man för första gången kunde ta med flygplanen i en större manöver. Fyra flygplan skulle delta och dessa fördelades två och två till A- respektive B-sidan. På grund av två haverier fanns det bara två maskiner på linjen när övningen startade och dessa grupperades i Skänninge och i Boxholm. Trots detta blev övningen en succé för det nyupprättade truppslaget. Flygmaskinerna visade sig vara överlägsna kavalleriet i sina spaningsuppgifter. Man kan dock tacka det goda vädret under övningen för denna framgång.

 Om detta och mycket mer kan man läsa i Börje Räftegårds utmärkta och underhållande skildringar i boken Det svenska militärflygets debut, del 2, Malmen år 1913.

 För att uppmärksamma detta flyghistoriska jubileum och samtidigt hylla dessa pionjärers genomförande av den första tillämpade operativa flygövningen i Sverige genomfördes idag en flygning med en rote SK60 ur FlygS över det område man övade i för exakt 100 år sedan.

Det kändes bra att det var just dagens flygskola som slöt cirkeln och fick göra denna manifestation gentemot sina historiska föregångare.

 Det är inte utan stolthet vi konstaterar att Malmen både är Sveriges äldsta flygplats och militära flygbas. Faktum är att om inte Arméflyget baserats här 1913 hade inte 3:e Flygkåren och sedermera F3 bildats vid Malmen, och då hade inte heller FMV 1933 förlagt sin provverksamhet inom ramen för FC här heller. I så fall hade inte SAAB etablerat sina flygplansfabriker på andra sidan av Linköping, och om inte SAAB funnits hade inte heller Linköpings universitet grundats. Tanken svindlar….   Linköpingsborna har mer att tacka kn Hamilton för än de anar.

 Det är också med stolthet vi ser ett Malmen som överlevt en mängd nedläggningshot genom åren och som idag är vitalare än någonsin. Här återfinns idag Försvarsmaktens Helikopterflottilj, LSS VU och FlygS, delar av F7 TFSE och MSK Flyg, delar av F17 flygbasbat, delar av FöMedC samt FMV T&E (f.d.FC). Dessutom finns en mängd civila företag och skolor kopplade till flyg innanför grindarna i Södra byn.

 

Vi som verkar här är dessa tidiga flygpionjärer evigt tacksamma!

 

Magnus Westerlund, C Hkpflj

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • Robin 9 oktober 2013 09:39

    Bra skrivet! Men är inte Ljungbyhed den äldsta (1910) ?

    Hälsningar
    Robin

    • chefenhkpflj Robin 10 oktober 2013 08:37

      Hej Robin.
      Ibland är man stoltare garnisonschef än vad man borde vara. Du har helt rätt. Ljungbyhed kommer förhoppningsvis alltid att vara Sveriges äldsta flygplats i bruk. Dock är Malmen den första flygplatsen där man permanentade en militär flygbasering. Arméflyget började flyga på Axvalla hed 1912 men det var en tillfällig sommargruppering. Efter en tillfällig vinterbasering på Värtan i Stockholm vintern 1912-1913 beslutade man sig för att finna en fast basering för flygplanen. Valet föll då på Malmen. Ljungbyhed blev militär flygskola i samband med 1925 års försvarsbeslut då Flygvapnet bildades.

      Med tanke på all viktig verksamhet vi bedriver här på Malmen så hoppas jag att vi för all framtid kommer att ha titeln Sveriges äldsta militära flygplats i bruk.
      //Magnus Westerlund

  • Alf Ingesson Thoor 9 oktober 2013 14:37

    Följande kunde igår läsas på F-bok av en tidigare flygvapenchef.:
    " Idag är det 100 år sedan den första militära flygningen i Sverige. Det har firats genom att en rote Sk60 har flugit över en del orter i Östergötland. All heder åt Flygskolan för detta initiativ! Men som f d flygvapenchef tycker jag att det känns .....torftigt?"

    Det rimmar lite med nuvarande Flygvapeninspektörs ord på Folk och Försvar häromdagen. "FV levererar men är tunnare"

    • chefenhkpflj Alf Ingesson Thoor 10 oktober 2013 08:41

      Hej Affe,
      Nu handlade det ju inte om första militära flygningen i Sverige. Den gjordes ju som bekant den 3 februari 1912 i Stockholm på Värtans is av marinflygaren Olof Dahlbeck. Detta manifesterades bland annat vid Aerospace Forum Sweden i juni 2012 här i Linköping under två fullspäckade flygdagar inför ca 70 000 åskådare.
      Även om det är trevligt med stora jubiléer och rejäla flyguppvisningar så kändes det mer rätt vid det här tillfället att på ett enkelt men värdigt sätt hylla dessa pionjärer.
      //Magnus Westerlund

      • Alf Ingesson Thoor chefenhkpflj 12 oktober 2013 16:49

        Jodå Magnus, jag vet nog min historia. Jag citerade bara en F d Flygvapenchef som förmodligen satt på sitt älgpass och gjorde reflektionen :).

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *