Innan vi kan börja flyga och aktivt delta i övningen, är det en hel del förberedelser som vi måste göra. Redan i början på veckan skickade vi lastbilar med containrar med materiel som vi behöver. Tillsammans med förstyrkan på tio människor började de under torsdagen att förbereda för att huvudstyrkan och flygplanen skulle anlända under fredagen.
Sedan dess har förberedelser pågått inom alla de funktioner som vi är på övningen. Flygplanen har kontrollerats och preparerats för att vara klara inför måndagens övningsstart. Ute på linjen har en så kallad. FOD-walk genomförts. Det är när vi går över plattan där vi ska ha flygplanen och letar efter saker och skräp som inte ska vara där och som riskerar att skada våra flygplan.
Verktyg, materiel och utvärderingsutrustning har packats upp. MSE-personalen jobbar med att få i ordning alla sina datorer som behövs för att planera och utvärdera flygföretagen. Vi har varit med på Maintenance Brief, Mission Commander Brief och In-Brief Frisian Flag 13 och det kommer ytterligare någon genomgång innan måndagen. Planeringen för de piloter som ska flyga första passet (måndag förmiddag) i övningen har redan börjat. Den startade upp idag, strax efter klockan tre.
Allt detta är bara några nedslag i all den verksamhet som vi gör för att vara redo på måndag.
För några har övningen redan börjat skarpt och det är för våra vaktsoldater. Det som de som vaktar våra flygplan under de tider flygövningen inte pågår, dvs nätter och helger. Vår vaktstyrka klev på sitt första skift i fredagseftermiddag och har fortsatt att bevaka under hela helgen.
Vi är här för att delta i en stor flygövning. Vi ska öva olika typer av luftstridoperationer. Men trots att det är övning är flygsäkerheten alltid skarp. Jag tycker att det är viktigt att ha med sig detta när vi åker iväg. Flygsäkerheten är alltid på riktig. Allt vi gör påverkar nivån på flygsäkerheten. Jag är inte det minsta orolig, för vi är väldigt duktiga och medvetna om detta. Samtidigt är det viktigt att lite nu och då stanna upp och reflektera över vad och hur vi gör saker – och att det kan få allvarliga följder. Det är på riktigt.
Nu, så här på söndagseftermiddagen, känner jag mer och mer att alla börjar fokusera. Alla är inne i sina roller och det finns en förväntan och positiv spänning i luften. Vi börjar vara klara med förberedelserna och nu vill vi komma igång. Imorgon är vi redo.
Frisian Flag är en återkommande övning där flera länder deltar, både med flyg-, mark- och marina enheter. Övningen sker i en komplex hotmiljö med bland annat luftvärn vilket gör att övningen blir realistisk.
/Fredrik Holmbom, Kontingenschef Frisian Flag 2013
Fakta Svenska kontingenten
212:e stridsflygdivisionen
22:a flygunderhållskompaniet
251:a flygbassäkerhetsplutonen
232:a sambandstroppen
F 21 flottiljstab
2:a flygbasbataljonen (EASstab)
Samt flygförare från 211:e stridsflygdivisionen, F 7, LSS TU Jas