Värmen är påtaglig och det är stor skillnad mot den svenska kylan. Helikopter 15 (HKP15)besättningarna med tekniker landade i Djibouti och möttes av 35 gradig värme.
Foto: Nicklas Grunditz
Förbandet ME 03 är just nu delat. HMS Carlskrona förflyttar sig sakta på Medelhavet mot Suezkanalen och beräknas komma till farvattnen kring Djibouti i början av april.
Efter urlastningen från ett C-17 inleds några dagars arbete med att få helikoptrarna flygklara. Besättningarna kommer att kontakta franska basen i Djibouti för att repetera deras standardprocedurer. Innan kontrollflygningarna i Djibouti krävs också ingångsvärden för de områden helikoptrarna ska flyga i. Värmen kommer att vara den stora utmaningen initialt, att acklimatisera sig själv och materielen tar tid.
Foto: Martin Malmborg
– Teknikerna har jobbat på bra trots värmen och inga problem har inträffat. Vi räknar med att kunna påbörja kontrollflygningar inom några dagar, säger Martin Malmborg, chef för helikopterenheten.
Foto: Martin Malmborg
Nästa steg i förberedelserna påbörjas i samband med att HMS Carlskrona anlöper i området och då startar en träningsperiod för besättningarna på HKP15. Då skall bland annat flygprofiler och så kallade Deck Landing Procedures (DLP) tränas för att senare kunna samöva med fartyget och bordningsstyrkan. Under den senare perioden kommer också HMS Carlskronas flygplatspersonal, Flight Deck Team, att övas så de kan hantera helikoptern säkert på däck. Förra gången besättningen tränade det tillsammans var det minusgrader i farvattnen utanför Karlskrona.
– Alla är taggade och tycker att det ska bli skönt att komma igång efter en intensiv förberedelsetid, avslutar Martin Malmborg.
ME 03 påbörjar insatsen inom EU Navfor Operation Atalanta den 6 april. Läs mer om Heavy Airlift Wing, HAW, ett multinationellt förband, där Sverige ingår.
http://www.forsvarsmakten.se/f7/Ungern—Heavy-airlift-wing/