På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Bråda dagar för helikoptertekniker i Djibouti

flygvapenbloggen

Värmen är påtaglig och det är stor skillnad mot den svenska kylan. Helikopter 15 (HKP15)besättningarna med tekniker landade i Djibouti och möttes av 35 gradig värme.

Foto: Nicklas Grunditz

Foto: Nicklas Grunditz

 

Förbandet ME 03 är just nu delat. HMS Carlskrona förflyttar sig sakta på Medelhavet mot Suezkanalen och beräknas komma till farvattnen kring Djibouti i början av april.

Efter urlastningen från ett C-17 inleds några dagars arbete med att få helikoptrarna flygklara. Besättningarna kommer att kontakta franska basen i Djibouti för att repetera deras standardprocedurer.  Innan kontrollflygningarna i Djibouti krävs också ingångsvärden för de områden helikoptrarna ska flyga i. Värmen kommer att vara den stora utmaningen initialt, att acklimatisera sig själv och materielen tar tid.

 

Foto: Martin Malmborg

Foto: Martin Malmborg

– Teknikerna har jobbat på bra trots värmen och inga problem har inträffat. Vi räknar med att kunna påbörja kontrollflygningar inom några dagar, säger Martin Malmborg, chef för helikopterenheten.

Foto: Martin Malmborg

Foto: Martin Malmborg

Nästa steg i förberedelserna påbörjas i samband med att HMS Carlskrona anlöper i området och då startar en träningsperiod för besättningarna på HKP15. Då skall bland annat flygprofiler och så kallade Deck Landing Procedures (DLP) tränas för att senare kunna samöva med fartyget och bordningsstyrkan.  Under den senare perioden kommer också HMS Carlskronas flygplatspersonal, Flight Deck Team, att övas så de kan hantera helikoptern säkert på däck. Förra gången besättningen tränade det tillsammans var det minusgrader i farvattnen utanför Karlskrona.

– Alla är taggade och tycker att det ska bli skönt att komma igång efter en intensiv förberedelsetid, avslutar Martin Malmborg.

ME 03 påbörjar insatsen inom EU Navfor Operation Atalanta den 6 april. Läs mer om Heavy Airlift Wing, HAW, ett multinationellt förband, där Sverige ingår.

http://www.forsvarsmakten.se/f7/Ungern—Heavy-airlift-wing/

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *