På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Business as usual

flygvapenbloggen

Med den vardag vi har är det lätt att bli fartblind, att glömma bort att reflektera över det vi gör och åstadkommer. Häromdagen mötte jag en kollega som ställde frågan om det händer något särskilt för närvarande. Mitt spontana svar var nej, inget särskilt men att det är full fart, som vanligt. Lite senare slog det mig att svaret bara till del speglar verkligheten. Att det är fullt upp, i bemärkelsen att vi har (för) mycket att göra stämmer. Att inget särskilt händer stämmer dock inte. Det är rent av fel.

Vad menar jag? Här följer ett par exempel på särskilda och intressanta händelser och milstolpar som passerar och som motiverar vår uppmärksamhet. I början av den gångna veckan överlämnade Produktionsledningen (PROD) över insatsförbandet SAE ISAF UH-60 till Insatsledningen (INS). Det innebär att förbandet nu är redo att ombasera till insatsområdet och att Försvarsmaktens Insatschef (C INS) nu har det nationella befälet över förbandet. Från och med den 1 april är planen att förbandet löser uppgifter för ISAF från basen Camp Marmal, Mazar-e-Sharif i norra Afghanistan. Om allt går enligt denna plan, vilket jag har all anledning att tro, kommer det att vara mindre än 100 veckor sedan vi undertecknade avtalet om anskaffningen av 15 stycken HKP16 (UH-60 M) tills förbandet är operativt i insatsområdet. Bara det är en särskild omständighet värd att uppmärksamma. Cheferna ingående i SAE ISAF UH-60 var i tisdags på plats i HKV, vid Flygtaktisk stab, för orderuttag. Flygtaktisk chefs operationsorder redovisades och jag hade själv ett personligt möte med förbandschefen.

HKP16 – UH-60M Blackhawk 

Sedan en vecka tillbaka befinner sig tre officerare ur Stridsledningsbataljonen (StrilBat) i Afghanistan. De är där för att stödja det danska flygstridsledningsförbandet, Mobile Air Control Center (MACC) som finns grupperat på Camp Marmal. Det är två flygstridsledare (FSL) och en luftbevakningsledare (Lbev) som nu förstärker det danska förbandet under perioden mars till och maj i år. Detta är i grunden ett resultat av en informell fråga sensommaren 2012 från den danske flygvapenchefen. Frågan har därefter formaliserats till en hemställan och ärendet her beretts i våra respektive länder. Detta är ett konkret exempel på nordiskt samarbete inom försvarssektorn och kan jämföras med vårt tidigare stöd med helikoptertekniker till det norska helikopterförbandet (NAD) i Afghanistan.

I skenet av dessa två exempel måste jag återkomma till min inledning. Det händer väldigt mycket i vår verksamhet just nu. Parallellt med exemplen ovan planeras för insatsen ME03 där en helikopterenhet ingår. Vi genomför försvars- och försvarsmaktsplanering. Det är full fart i verksamheterna ute på förbanden där vi nu står inför en intensiv övningsperiod där TTP och Flygvapenövning 13 hägrar. I den sistnämnda tar vi ytterligare några steg mot ökad nationell förmåga.

Avslutningsvis kan man konstatera att flygstridskrafterna fortsatt levererar insatseffekt. Vi är tillgängliga, vi är användbara – här och nu – här hemma såväl som internationellt. Det känns riktigt bra tycker jag.

Micael Bydén/Flygtaktisk chef

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

13 kommentarer

  • Undrande 24 februari 2013 10:46

    Blir det någon förändring i uppgifter för SAE ISAF UH-60 jämfört med det tidigare bidraget? Kommer vi exempelvis kunna genomföra casevac av egna skadade med förbandet?

    • Jakob Hahr Undrande 24 februari 2013 20:36

      @Undrande

      Ja det blir vissa förändringar.

      Det nya förbandet kan lösa samma uppgift som tidigare förband men kommer i första hand att ställas till ISAF förfogande för att lösa framskjuten sjuktransport så kallad forward medevac. Det jag tror du tänker på när du nämner casevac. Skillnaden är att det finns läkare och/eller sjuksyster ombord i medevac-rollen.

      Förbandet kommer dessutom att kunna genomföra personal och materieltransporter.

      I alla dessa roller kan svenska enheter stödjas såväl som ISAF i övrigt.

      Jakob Hahr
      Insatschef på Flygtaktiska staben.

  • Thomas White 25 februari 2013 23:50

    Dear Sirs,

    It is somewhat unusual that Sweden has 4 different types of military helicopters in the medium weight class, yet no dedicated "battle chariot" type is included in the fleet. (For example the Tigre, Apache, Cobra, Mangusta, etc.)

    Is there a specific military-political doctrine that explains this hiatus or is it simply about the unreasonably high costs of flying dedicated combat helicopters?

    Sincerely: Tamas Feher from Hungary.

  • Alf Ingesson Thoor 26 februari 2013 07:08

    Jag gläds med våra framsteg och känner stolthet över vår förmåga att snabbt luftsätta ett nytt system, samtidigt som jag förfäras över den fart, innebärande flera omkörningar i kurvor och på backkön. Det håller inte hur länge som helst.
    Nu är det emellertid tid att köra in till kanten ett tag och reflektera över vad vi åstadkommit samt analysera våra uppdrag så vi hamnar på rätt ambitionsnivå.
    Det räcker inte med att knacka i trä, blunda och gasa vidare hur länge som helst.

  • Dr Blå 27 februari 2013 00:52

    Alf!
    Du ser i din kristallkula saker som andra inte ser. Kan du vara tydligare? Vad är det som inte håller?

    Vad kan Du påverka i detta läge? Vilka signaler är det du ser som visar rött?

    Om du verkligen menar vad du säger, hjälp personalen i hangar 16 på Malmen genom att förebygga tråkigheter.

    Cheferna kanske inte kan påverkas. De är trots allt lojala, fartblinda och förblindade av en möjlig karriär. Tror du förstår vad jag menar.

    Länge leve ärligheten och utrullningshindren!

    Dr Blå

    • Alf Ingesson Thoor Dr Blå 28 februari 2013 19:16

      Håller just nu på med att stötta just hkp-16 med både analys och förslag, detta med andra kolleger. Har Du tillgång till hkp-flj protokoll från senaste flygsäkerhetsmötet så finns det intressant läsning där. Där framgår att det inte bara är jag som ser i kristallkulan utan ganska många. Min poäng är att vi är tillräckligt bra, vi behöver inte köra ihjäl oss i nästa kurva

  • @Tony Rickardsson 27 februari 2013 21:06

    Sant att vi levererar insatseffekt och framgångsrikt deltar i övningar worldwide. Nu laddar vi också för fullt för att vara med och utveckla nästa generation Gripen samtidigt som vi snarast skall till Afghanistan med våra nyaste helikoptrar, till Adenviken med våra minsta och dessutom äntligen skall accelerera utvecklingen av de modernaste.
    Eftersom vi inte kan göra allting samtidigt i vårt Flygvapen så löser vi detta genom att mer eller mindre genomtänkt (okontrollerat) skruva ner utbildningskvalitén (kallas "effektivisering" i vissa kretsar). Den med insikt kan ju kolla kapaciteten (exempelvis personaluppfyllnad och -tillväxt) på de förband som bedriver t ex utbildning för flygtjänst.
    Fenomenet märks först när vi inser att ny personal som kommer till insatsförbanden inte kan det vi förväntar oss, vilket i sin tur gör att både flygsäkerheten och på sikt även insatseffekten minskar . Alltmedan vi just nu firar triumfer genom att åka över Atlanten och delta i Red Flag.
    Ytterst sällan nämns verksamheten i grundorganisationen (eller vad det nu heter nuförtiden) när vi pratar om "vår verklighet" eller "business as usual".
    Kanske Flygvapnet just nu borde prioritera utbildning på grundläggande nivå framför fräcka övningar med insatsförband eller vidmakthållande av smala spetskompetenser? Min farhåga är att vi annars inom 5 år dör sotdöden (alternativt får lita till att politikerna efter nästa försvarsbeslut lägger ned 30% av Flygvapnet så att vi åter har balans mellan utbildning och insats).
    Eller så outsourcar vi hela klabbet, från grundutbildning till färdiga insatsförband, till USA, Tyskland och Saab mot fast pris!? (Eller är vi redan där?)
    /"Ja e inte bitter"

  • Dr Blå 28 februari 2013 19:44

    Tony R
    Du syftar på utbildningskapaciteten?
    Du insinuerar en brist i kvaliteten på den produkt som leveras? Att vi parallellt med bristande utbildning bedriver insats inklusive övning inför, är beklämmande. Lägg till att underhållskompanierna bedriver en verksamhet som är att betrakta som "speglad", dvs likvärdig. Synd att detta inte kom fram med all tydlighet i FM Vind och MTO 2-utrdeningen.

    Dr Blå

    "Länge leve de fyra parallellbanorna"

  • Kn Darkhorse 1 mars 2013 20:25

    Det är lätt att bli fartblind och glömma bort att reflektera över det vi gör och åstadkommer och milstolpar passeras i full fart...

    Om jag inte missminner mig finns det ett svenskt helikopterförband som såväl den 24 februari som i skrivande stund står i beredskap för MEDEVAC i norra Afghanistan.

    "Target Fascination" för svarta fåglar i skyn?

  • Karl F 3 mars 2013 01:12

    Hur kom de nya helikoptrarna till Afghanistan?
    Var det kanske det svenska C-17 forbandet i Ungern som utforde annu en skarp uppgift?

  • Karl F 13 mars 2013 00:23

    http://www.tv4play.se/program/utvalda-nyhetsklipp?video_id=2299581

  • Karl F 13 mars 2013 00:30

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Helikopterflottiljen-Hkpflj/Nyheter/Helikopter-16-pa-vag-till-Afghanistan/

  • Fk Fjun 25 november 2013 22:07

    Sedan kvoterar man ju rätt hårt till förbanden eller hur? Ialla fall vad som sägs från personalen. Rätt kraftig kompetenssänkning bara där.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *