Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Uppdrag nr.77

SAE ISAF UH-60

Gästinlägg från en pilot ur SAE ISAF MEDEVAC:

Läkaren, sjuksystern, färdmekanikern och uppdragsspecialisten lyfter ut patienten för att lämna över honom till den afghanska ambulansen. Foto: Younggun

Läkaren, sjuksystern, färdmekanikern och uppdragsspecialisten lyfter ut patienten för att lämna över honom till den afghanska ambulansen. Foto: Younggun

 

Sådär ja. Det sjuttiosjunde medevacuppdraget genomfört. Efter nästan fyra veckors väntan kom larmet. En afghansk soldat hade skadats i en bilolycka och fanns på en FOB cirka en timmes flygning från vår bas Marmal, där kvalificerad sjukvård finns att tillgå. Han skulle egentligen ha flugits av en amerikansk Blackhawk som inte kunde genomföra flygningen, då vädret var för dåligt i samband med mörkrets inbrott. Vår ledningsfunktion, MSE, hade varit uppmärksamma och noterat den uteblivna transporten. Efter kontroll med vår meteorolog, hade man låtit meddela PECC (patientevakueringscellen, som dirigerar alla sjuktransporter) att vi skulle kunna ta oss an uppdraget i gryningen morgonen efter. I egenskap av Mission Commander fick jag information om det eventuella uppdraget och att det kunde komma tidigt nästa morgon. Det behövdes inte mycket huvudräkning för att inse att det var dags för John Blund, för att vara utvilad om larmet skulle komma. Jag tittade över utrustningen samt förberedde mina kläder, för att likt en brandman kliva i dem, och lade mig för att försöka somna. Knack-knack-knack. Det kändes som att huvudet precis nått kudden när det bankade på vår dörr. Det var planeringsofficeren, spindeln i nätet på MSE, som stod där. ”- Det är GO på jobbet; start kvart i!”

Det var fortfarande becksvart och jag var på väg ned till våra beredskapslokaler, när jag noterade att vädret inte såg något vidare ut. Jag började mentalt förbereda mig för en lite krångligare färdväg för att kunna nå basen där den skadade soldaten fanns. Vädret på sträckan till denna del av landet hade varit ”grisigt” i flera dagar och idag såg inte ut att bli något undantag. Väl inne på briefingen meddelade meteorologen dock att det såg hyfsat ut. De officiella väderbilderna, utfärdade av flygbasen vi står på, visade på sämre väder och innebar att vi inte skulle ha kunnat starta om inte vår meteorolog funnits där med sin expertis inom området.

Från en gott sovande skara, till ett väloljat maskineri på en handfull minuter. För att kunna genomföra ett medevacuppdrag, så att man kan garantera att patienten kommer dit han ska i bästa möjliga skick, krävs att alla funktioner är igång och på tå. När vi går ut till helikoptrarna är hela vår organisation igång i ett betydligt högre tempo än de senaste veckorna, trots att det är långt före frukost.

Solen är på väg upp. Vi har hunnit en bit på väg och kan konstatera att vår meteorolog gett oss rätt information. Foto: Pinocchio

 

Landskapet, det vi kan se mellan dimslöjorna, har ändrat skepnad sedan sist jag passerade. Med sitt snötäcke påminner det om vår svenska fjällvärld, men är ändå totalt annorlunda. Hos oss finns inga byar på två tusen meters höjd, våra hus är inte gjorda av lera och våra hus saknar inte glaset i fönsteröppningarna. En kärv gammal jägarlöjtnant framstår som helylle i jämförelse.

På väg hem med patienten ombord. Dimma under, moln över. Foto: Pinocchio

 

Efter att ha landat, tagit ombord patienten och därefter startat mot vår hemmabas, slår det mig hur väl uppdraget flyter. Men det är inte här, på flera tusen fot det avgörs. Hela vår verksamhet bygger på att vara väl förberedda och göra rätt val innan uppdraget påbörjas.

Uppdragsspecialistens vy strax innan upphämtning av patienten. Foto: Younggun

 

Efter att ha lämnat ifrån oss patienten, denna gång vid ett afghanskt fältsjukhus, återgår vi till vår flygbas. Hjulen hinner knappt ta mark innan febrila åtgärder tar vid för att göra helikoptrar och besättningar redo för nästa uppdrag. Ett uppdrag som vi hoppas få vänta på minst lika länge igen.

 

                                                            PINOCCHIO

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Stefan 19 december 2012 09:16

    Bra jobb grabbar och tjejer! Eller borde det stå Gubbar och gummor?
    /Joe

  • Pinocchio 19 december 2012 17:15

    Det är en riktigt bra mix av både grabbar, tjejer, gubbar och gummor :-)

  • HKV-Mannen 20 december 2012 16:46

    En fråga från mig som bla handhar personlig flygutrustning för FV personal. Jag har under veckan som gått letat runt bland TO / DITO, men utan resultat. Var kan jag finna dessa? För övrigt gör ni ett bra jobb. Fortsätt med det!

    "HKV-mannen"

  • HKV-Mannen 21 december 2012 15:58

    ...vissta ja. Det föll bort. Frågan ovan gäller den personliga flygutrustningen ni har på bilderna. Är Ni nöjda med den?

    HKV-mannen

  • Pinocchio 21 december 2012 18:13

    HKV-mannen: Detta är inget som vi tänker ta upp i den här bloggen. För den som är initierad bör han hitta TO mm för flygutrustningar. När det gäller vad vi tycker är det tydligt framfört genom linjeorganisationen och i övrigt bör det även framgå i DA-systemet.

  • HKV-Mannen 21 december 2012 21:36

    Oj!

    / HKV-mannen

  • Pinocchio 23 december 2012 10:12

    Det blev bara 6 dagars väntan. #78 precis genomfört. Mer om det senare.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *