Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Helikopter 14 går som tåget!

chefenhkpflj

 

Helikopter 14 har i år flugit mer än vad som planerats. Redan sjätte november passerades årets mål på 400 flygtimmar under ett pass med formationsträning för nya Helikopter 14 piloter från Ronneby. Idag finns fyra stycken helikopter 14 i ett grundutförande på Helikopterflottiljen i Linköping. En ny, uppgraderad, version kommer att levereras under nästa år och då är det också tänkt att tredje helikopterskvadronen i Ronneby ska få sina första Helikopter 14. Därefter är det första skvadronen på Kallax tur.

Att det i år blir 450 i stället för 400 flygtimmar beror dels på att antalet piloter och tekniker som är klara för Helikopter 14 ökar men framför allt på att helikoptersystemet fungerar bra.

Magnus Westerlund, C Hkpflj

 

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Dr Blå 15 december 2012 23:23

    Kloka ord. Syntesen är ledordet. Risk och svårighetsgrad bör utvecklas. Likaså operationssäkerhet och behovet av verkan. Gillar tanken på skalor då dessa substantiv möts och interagerar. Jag anser att vi tillfredsställer fel ändamål i mycket av det vi bedriver för tillfället. Vi går fina kurser i att föra fram våra plattformar flygsäkert. Vi ska tillsammans med tex STRIL väva ihop fulländade vapensystem med briljanta beslut i stort till en för fienden oöverstiglig risk. Dvs. Fienden ska veta sin underlägsenhet, momentant och överraskande. Jag menar med detta rent konkret. Vi ska inte före krig syftande till att erhålla högskolepoäng!!! Vi ska utnyttja våra plattformar optimalt. Och på lågan i överljud är vi svåra att förutse. Inledningsvis!!!

    Länge leve attacken!

    Dr Blå

  • Alf Ingesson Thoor 14 december 2012 09:59

    @dr Blå. Det var inte det jag sade. Jag tog exempel. Varje system måste, vilket jag skrev, ta fram sina skalor över vad som ger övningsutbyte och för system och besättning framåt. I det här sammanhanget är det viktigt att inte blanda ihop risk och svårighetsgrad. Samband finns givetvis men hög risk innebär inte med automatik hög svårighetsgrad i själva utförandet.
    Att flyga lågt i bra väder är egentligen inte speciellt svårt rent tekniskt, dock är det en relativt hög risk.
    Att genomföra en luftstridsövning ledd av FSL med alla runtomkring aktiviteter är betydligt svårare men har, om övningen utföres rätt, betydligt lägre risk.
    Det är konsekvensen av att misslyckas som sätter riskfaktorn.
    Ibland sammanfaller risk och svårighetsgrad . Sjöräddningen är ett exempel, fyrgrupp AJ 37 IMC, mörker, låg höjd över Östersjön är ett annat.
    Bägge historia nu.

  • Dr Blå 12 december 2012 23:33

    Haren och sköldpaddan!
    Dumt att jämföra dessa två system. Det ena systemet är väl beprövat och insatsklart. Det andra är ett politiskt spektakel ämnat för något helt annat. Däremot. Menar du Affe (och CA) att om man far runt bland molnen, uppkopplad på en autopilot, ledd av JAL, så är det mer värt än att ligga och trycka på lågan i M0,96? Utveckla. Intressanta tankar!

    Dr Blå

  • CA 12 december 2012 16:03

    Jag håller med Affe om kvalitetstänket. Det är något vi borde ta till oss. För övrigt är den enda likheten med tåget att de hittills är kraftig försenade. HKP 14 går nu bättre än så.

  • Alf ingesson thoor 11 december 2012 15:41

    Bra att 14 är igång och levererar (bättre än SJ), viktigt dock att hålla ett jämnt och kvalitetssäkrat tempo i införandet och utvecklingen. Kvantitet är kvalité i sig sade Stalin. Han hade förmodligen rätt på det sättet han räknade men det är inte riktigt på samma sätt idag. Hkp 16 har ett tempo i sin utveckling som manar till eftertanke.
    Det går att göra en kvalitativ värdering av begreppen flygtid och flygövning. Exempelvis så här:
    1 timme ferryflygning ger 1punkter. 1 timme lågflygning ger 3 p, mörker med utelandningar ger 5 p och IMC (flyga i moln) i mörker ger 7. Osv.
    Utvecklar inte mer i den här kommentaren men ett sådant system ger ett kompetensvärde, eller ett KDU-värde (krigsduglighet) om man så vill. Det ger även ledningar en fingervisning om statusen på pilot/förband.
    Konsekvensen blir att vi får ett transparant system som är lättbegripligt. Att värdera en flygnings punkter är ett engångsarbete som måste göras för varje flygsystem.

  • chefenhkpflj 6 december 2012 11:47

    Ja, det har du kanske rätt i Nils, men även HKP14 stod kvar i hangaren under gårdagens snöoväder.

    Magnus Westerlund

  • Nils 5 december 2012 19:41

    Ingen bra rubrik en dag när "alla" tåg står still.....!!

    /N

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *