På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Carlson i luften!

flygvapenbloggen

Svenska Flygvapnet fanns inte representerat med flygplan i Zjukovskij, utanför Moskva, under de två flygdagar som genomfördes för att fira ryska flygstridskrafternas 100-års jubileum den gångna helgen. Däremot var Mikael Carlson från Sverige på plats. Mikael är en trogen och efterfrågad deltagare vid flygdagar och evenemang med koppling till flygverksamhet och han delar generöst med sig genom att flyga sina fantastiska flygplan.

Mikales närvaro med tre av sina flygplan – Tummelisa, Fokker Dr.1 och Blériot- fick stor uppmärksamhet och rönte stor uppskattning bland de ryska åskadarna.

Nedan finns en översättning av ett blogginlägg på ”Aviaglobus”, 2012-08-13 (http://aviaglobus.ru/2012/08/13/3055/)

Mikael Carlsons Blériot

”Flygplan från tiden runt Andra världskriget dyker rätt ofta upp i den ryska himlen nu för tiden, oftast tack vare företaget ”Rusavia”, som restaurerar autentiska flygplan och tillverkar replikor. Utomlands finns också uppvisningsgrupper, som också de då och då deltar i uppvisningar i Ryssland. Flygplan från Första världskriget hade vi dock inte sett. Men sedan flög Carlson hit.

I himlen utkämpas en strid: ett knallgult biplan och ett grågrönt triplan virvlar runt i en ”dödlig skärmytsling”. I slutändan dalar biplanet mot marken, medan triplanets pilot flyger ett triumfvarv runt ”slagfältet”. Få av åskådarna vet om att det förlorande flygplanet är det svenska planet FVM Ö1 Tummelisa, ett ensitsigt skolflygplan som togs fram år 1919. Många kallar det istället för ”Njupor”, däribland kommentatorn.  De är inte särskilt lika, men Tummelisa har fått spela rollen som ”Njupor” och vara ”slagpåse” åt den legendariska tyska Fokker Dr 1. Detta triplan är känt som det flygplan den berömda ”Röda Baronen” Manfred von Richthofen använde, men även andra kända tyska flygaress har flugit med den modellen. Vissa av dem är inte så kända, som till exempel Johannes Jansen (13 vunna slag). Flygplanet går in för landning, men efter en stund hörs återigen ljudet från en roterande motor över flygfältet. Men nu är det inte längre år 1918, utan år 1912 – samma år som de ryska flygstridskrafterna grundades. Bland deras första flygmaskiner fanns monoplanet Blériot, precis som hos många andra länder. Det är ett flygplan med två vingar och en flygplanskropp gjord av ett spjälverk, fastsurrade vid en balk. Och det flyger!!! Det kan till och med genomföra helomvändningar!!!

Piloten i läderhjälmen och pilotglasögonen vinkar med armen mot publiken och sänker varvtalet på motorn tills flygplanet nästan hovrar i luften. Sedan gasar han till igen och går in för landning. Jag skulle vilja säga att detta är den mest känslosamma delen av hela flyguppvisningen: ingenting existerar förutom denna gammelfarfar till alla världens flygplan. För de som lyckats ta en plats framme vid flygfältets stängsel väntar en fortsättning: Blériotens modiga pilot taxar nästan ända fram till åskådarna och ger dem möjlighet att se både flygplanet och honom. Då går det upp för dem – det är ju Carlson i egen hög person!

Efternamnet Carlsson är lika vanligt i Sverige som Ivanov är i Ryssland, men alla känner vi ju till en Carlsson, som är tätt förknippad med flygning. Mikael Carlson, som följer traditionen av svenska flygare med namnet Carlson, är pilot och upphovsman till replikor av gamla flygplan. Tre av dem – Tummelisa, Fokker, och Blériot (en svensk version som knappt skiljer sig från det franska flygplan med vilket vår flygare Vasiljev år 1911 gjorde en, med den tidens mått mätt, rekordflygning från S:t Petersburg till Moskva) bevistade Flygstridskrafternas jubileumsdagar i Zjukovskij. Varje amatörflygare får adrenalinpåslag när han får syn på dem. De må vara replikor, men de är av yppersta kvalitet ända in på minsta detaljnivå.

Våra egna flygande flygplansreplikor från Första världskriget närmar sig originalen, men en sådan realism, inklusive roterande motorer (Carlson har till och med gamla originalmotorer!), kan man inte vänta sig från dem… Det vi däremot kan förvänta oss, det är en flyggrupp med ”stalinfalkar” i UT-2:or, och arbetet på det området är redan i full gång. Dock har Carlson flugit iväg. Men, vem vet, han lovade att komma tillbaka?”

Översättning Olle Gemfors och Daniel Palmgren

Micael Bydén/FVI

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • JAC 16 augusti 2012 09:01

    Festligt med de ryska hänvisningarna till "Karlsson på taket".

    • Mattias, gammal FV Kadett tillika utlandssvensk JAC 17 augusti 2012 06:32

      "Karlsson på taket" är/var den populäraste Astrid Lindgren-boken i gamla Sovjet, samt är förmodligen fortfarande i dagens Ryssland samt fd. Sovjetrepubliker. Så referensen är helt logisk.

      Abba var f.ö. också väldigt populära bakom "järnridån" då det begav sig.

      Det finns en hel del gamla rester av "kalla kriget propaganda" som gör att vi svenskar har en ganska skev bild av det stora landet i öster.

      Lär man dessutom känna ryssar personligen får man enormt mycket tillbaka i form av generositet, humor och värme.

      Det trodde ni inte va... ;-)

  • alf ingesson thoor 20 augusti 2012 15:45

    Tummelisan flögs av av Bengt "Bengan" Andersson, f.f. FV-pilot och Team-60 medlem. Han är den ende utom Mikael som flyger den.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *