Svenska Flygvapnet fanns inte representerat med flygplan i Zjukovskij, utanför Moskva, under de två flygdagar som genomfördes för att fira ryska flygstridskrafternas 100-års jubileum den gångna helgen. Däremot var Mikael Carlson från Sverige på plats. Mikael är en trogen och efterfrågad deltagare vid flygdagar och evenemang med koppling till flygverksamhet och han delar generöst med sig genom att flyga sina fantastiska flygplan.
Mikales närvaro med tre av sina flygplan – Tummelisa, Fokker Dr.1 och Blériot- fick stor uppmärksamhet och rönte stor uppskattning bland de ryska åskadarna.
Nedan finns en översättning av ett blogginlägg på ”Aviaglobus”, 2012-08-13 (http://aviaglobus.ru/2012/08/13/3055/)
Mikael Carlsons Blériot
”Flygplan från tiden runt Andra världskriget dyker rätt ofta upp i den ryska himlen nu för tiden, oftast tack vare företaget ”Rusavia”, som restaurerar autentiska flygplan och tillverkar replikor. Utomlands finns också uppvisningsgrupper, som också de då och då deltar i uppvisningar i Ryssland. Flygplan från Första världskriget hade vi dock inte sett. Men sedan flög Carlson hit.
I himlen utkämpas en strid: ett knallgult biplan och ett grågrönt triplan virvlar runt i en ”dödlig skärmytsling”. I slutändan dalar biplanet mot marken, medan triplanets pilot flyger ett triumfvarv runt ”slagfältet”. Få av åskådarna vet om att det förlorande flygplanet är det svenska planet FVM Ö1 Tummelisa, ett ensitsigt skolflygplan som togs fram år 1919. Många kallar det istället för ”Njupor”, däribland kommentatorn. De är inte särskilt lika, men Tummelisa har fått spela rollen som ”Njupor” och vara ”slagpåse” åt den legendariska tyska Fokker Dr 1. Detta triplan är känt som det flygplan den berömda ”Röda Baronen” Manfred von Richthofen använde, men även andra kända tyska flygaress har flugit med den modellen. Vissa av dem är inte så kända, som till exempel Johannes Jansen (13 vunna slag). Flygplanet går in för landning, men efter en stund hörs återigen ljudet från en roterande motor över flygfältet. Men nu är det inte längre år 1918, utan år 1912 – samma år som de ryska flygstridskrafterna grundades. Bland deras första flygmaskiner fanns monoplanet Blériot, precis som hos många andra länder. Det är ett flygplan med två vingar och en flygplanskropp gjord av ett spjälverk, fastsurrade vid en balk. Och det flyger!!! Det kan till och med genomföra helomvändningar!!!
Piloten i läderhjälmen och pilotglasögonen vinkar med armen mot publiken och sänker varvtalet på motorn tills flygplanet nästan hovrar i luften. Sedan gasar han till igen och går in för landning. Jag skulle vilja säga att detta är den mest känslosamma delen av hela flyguppvisningen: ingenting existerar förutom denna gammelfarfar till alla världens flygplan. För de som lyckats ta en plats framme vid flygfältets stängsel väntar en fortsättning: Blériotens modiga pilot taxar nästan ända fram till åskådarna och ger dem möjlighet att se både flygplanet och honom. Då går det upp för dem – det är ju Carlson i egen hög person!
Efternamnet Carlsson är lika vanligt i Sverige som Ivanov är i Ryssland, men alla känner vi ju till en Carlsson, som är tätt förknippad med flygning. Mikael Carlson, som följer traditionen av svenska flygare med namnet Carlson, är pilot och upphovsman till replikor av gamla flygplan. Tre av dem – Tummelisa, Fokker, och Blériot (en svensk version som knappt skiljer sig från det franska flygplan med vilket vår flygare Vasiljev år 1911 gjorde en, med den tidens mått mätt, rekordflygning från S:t Petersburg till Moskva) bevistade Flygstridskrafternas jubileumsdagar i Zjukovskij. Varje amatörflygare får adrenalinpåslag när han får syn på dem. De må vara replikor, men de är av yppersta kvalitet ända in på minsta detaljnivå.
Våra egna flygande flygplansreplikor från Första världskriget närmar sig originalen, men en sådan realism, inklusive roterande motorer (Carlson har till och med gamla originalmotorer!), kan man inte vänta sig från dem… Det vi däremot kan förvänta oss, det är en flyggrupp med ”stalinfalkar” i UT-2:or, och arbetet på det området är redan i full gång. Dock har Carlson flugit iväg. Men, vem vet, han lovade att komma tillbaka?”
Översättning Olle Gemfors och Daniel Palmgren
Micael Bydén/FVI