På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Motorbyte på Camp Marmal i Afghanistan

flygvapenbloggen

SAE C-130 har varit operativa sedan 19 maj och vi har redan fått genomföra tungt avhjälpande underhåll några gånger på plats.

Det som har strulat för oss är en propellerväxellåda som har läckt olja vid propelleraxeln. Vid första tillfället, som inträffade redan två dagar in på flygperioden, så byttes bara packboxen. Detta är i sig inget litet jobb då man måsta plocka ned propeller mm för att komma åt men med tysk hjälp så löste det sig med kranbil och hangar. Efter bytet så kom vi igång och lyckades flyga ett antal dagar innan samma fel uppstod igen och vi blev stående.

På hemmaplan togs beslut av MSK att vi skulle byta motor och arbete med att få ihop en utbytesmotor och fixa transport ned till Afghanistan påbörjades. Oturligt nog så fanns ingen transport som gick ned i direkt anslutning till att felet uppstod så vi fick vänta nästan en vecka på reservdelar vilket egentligen inte är lång tid med tanke på var vi är någonstans i världen.

När väl ny motor anlände med C-17 från HAW så rullade allt på, flygunderhållspersonalen hade förberett genom att dra in flygplanet i hangaren vi fick låna av tyskarna och propellern var nedmonterad. Det tog lite drygt två timmar att lyfta ned den gamla motorn, lyfta dit den nya och hänga på propellern igen. Efter att det var klart så var det bara ”resten” kvar, dvs dra fast allt, ansluta allt och till sist motorköra. Motorkörning fick vänta till nästa dag då personalen redan hållit på i 14-16 timmar med bytet och det är en lång motorkörning som skall göras (4-5 timmar).

Att genomföra en motorkörning på Marmal är inte som att göra det hemma på F7, här nere är man tvungen att ut på bansystemet för att genomföra det vilket inte är helt enkelt att synka på en flygplats med 10500 flygplanrörelser per månad.

Efter många om och men så blev flygmaskinen i alla fall klar och vi har återupptagit våra flygningar i området… så nu håller vi bara tummarna att flygplanet håller ihop så att vi kan göra det vi är här för att göra, dvs flytta gods och pax i ISAF AOO!

I övrigt är läget gott vid förbandet!

Johan Edlund
C SAE C-130

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • OTI 13 juni 2012 21:15

    Snyggt jobb med motorbytet!/OTI

  • Johan 14 juni 2012 11:03

    Våra tekniker är guld värda!
    Dom gör ett fantastiskt jobb i värmen här nere.

  • The Mighty 2 juli 2012 19:40

    Fantastiskt att denna verksamhet går att genomföra med de få människor förbandet består av. Jag undrar ibland varför det fungerar med så få människor runt besättning och flygplan. Är det lång erfarenhet eller är systemet så enkelt jämfört med t.ex. Gripen?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *