På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ytterligare några steg mot sjöoperativ helikopter

flygvapenbloggen

Helikopterflottiljen deltar just nu i Marinens övning SWENEX 1 som genomförs i vattnen mellan Gotland och fastlandet. Det är 3.hkpskv i Ronneby som från en gruppering på Visby verkar med en HKP10 och två HKP15. Det är glädjande att se att man med den relativt begränsade sjöoperativa förmåga som dessa helikoptrar utgör lyckats skapa en stor mängd övningsmoment där maskinerna i allra högsta grad samverkar med fartygen. Det har hänt mycket under de två år som gått sedan HKP15 gjorde sin debut som förmågehöjare till sjöss i samband med Operation ATALANTA i Adenviken och Indiska Oceanen.

Under övningen genomfördes också den första vinschningen någonsin mot korvetten HMS HÄRNÖSAND, vilket kan avnjutas på de bifogade bilderna.

Detta är ytterligare några små men mycket viktiga steg mot att skapa sjöoperativ förmåga med HKP15. Deltagandet med HKP10 ger också en grund för den kommande utvecklingen av medeltung förmåga till sjöss med HKP14.

Magnus Westerlund, C Hkpflj

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

11 kommentarer

  • Johan Svensson 10 maj 2012 21:49

    Bra jobbat - kul att se att vi kan nyttja den materiel vi har och kan påbörja förmågeutveckling så att vi framgent även kan stödja sjöstridskrafterna. Hoppas jag kan komma och besöka er nästa gång.

    //Johan Svensson

  • Jocke 11 maj 2012 14:56

    Jag fattar inte riktigt den andra bilden. Är helikoptern bortredigerad ur bilden eller?

  • Dr Blå 11 maj 2012 17:44

    Synd att de besättningarna som de facto finns i riket inte kan vara med och stötta i ISAF. Ser att det är en HKP 10 som står där och vinschar. Verkligen synd. Tänker främst på ISAF-gängets arbetsbelastning.

    Dr Blå

    • chefenhkpflj Dr Blå 14 maj 2012 21:56

      @ Dr Blå

      Som du säkert känner till rekryterades och utbildades HKP10-besättningarna till ISAF innan tjänstgöringsskyldigheten för utlandsmissioner infördes. Kombinationen av att vi inte fick ihop fyra frivilliga flygstyrkor och det begränsade antalet modifierade helikoptrar vi förfogar över för vidmakthållande och utbildning här hemma i Sverige, parallellt med insatsen i Afghanistan, har omöjliggjort en utökning av antalet besättningar i SAE ISAF MEDEVAC när obligatoriet infördes.

      Som förbandschef är jag väl medveten om den arbetsbelastning som råder för våra besättningar i Afghanistan och har löpande uppföljning på detta.
      De gör ett fantastiskt jobb som är både efterfrågat och uppskattat i RC N.

      Vi skall komma ihåg att Helikopterflottiljen trots vakanser och ännu inte fullt ut levererade nya helikoptersystem skall utgöra en resurs för hela Försvarsmakten. Vi skall kunna stödja såväl mark- som sjöstridskrafter och därmed kunna genomföra upp till tre internationella insatser/beredskaper parallellt utöver det nationella hävdandet av territoriell integritet.
      Det är därför viktigt att vi börjar utveckla medeltung sjöoperativ förmåga med HKP10. Det är dessa besättningar som redan i år skall börja flyga in sig på HKP14 och kunna ta emot helikoptersystemet i Ronneby redan nästa år för att vara redo att börja flyga den sjöoperativa varianten av HKP14 när den levereras till Försvarsmakten 2014.

      Samtidigt arbetar vi för fullt för att få HKP16-besättningarna och övrig personal redo att lösa av HKP10 i Afghanistan den 1 april nästa år.

      Magnus Westerlund, C Hkpflj

      • Dr Blå chefenhkpflj 15 maj 2012 21:07

        Bra svar. Tydligt som ditt ledarskap.
        Hoppas pusslet går ihop.
        Vad händer med HKP 10 efter hemkomsten?

        Dr Blå

  • AQ 14 maj 2012 19:52

    @Jocke

    Om du tittar noga ser du vajern som går upp till vinschen. Helikoptern befinner sig rakt ovanför, utanför bilden.

    • NavOP AQ 18 december 2012 12:10

      Hahaha !!

  • Jan Thörnqvist 14 maj 2012 20:42

    Sjöoperativ helikopter! Jag har saknat er - En mycket efterlängtad, saknad, viktig och välkommen komponent i marinen. Välkommen till sjöss och ombord Magnus - Sjöoperativ helikopterförmåga behövs verkligen - Jag ser fram emot fortsättningen!

    Jan Thörnqvist
    Marininspektör

  • jan-olov holm 16 maj 2012 08:08

    skönt och se lite positiva och konkreta steg mot en försvarsmakt som kan uppträda och verka sjöoperativt med hkp

    Bra jobbat!
    Det får gärna komma fler sådana positiva nyheter här:-)

    Kn Jan-Olov Holm

  • Ragnar Dyrssen 19 oktober 2014 22:09

    I texten ovan, från våren 2012, får man lätt uppfattningen att hkp 15 och 14 ska finnas med sjöoperativ förmåga i närtid. Det nämns tom att hkp 10 planeras lösa uppgifter till havs. Nu är det hösten 2014 och uppenbarligen är inte något av dessa system sjöoperativa i den utsträckning man som skattebetalare borde förvänta sig - farliga för en inkräktare i svenska vatten. Med sjöoperativ förmåga borde man minst förvänta sig den fömåga hkp 4 hade.. Sonar med operatör, sjunkbomb och ubjtorped. Kvantitet, taktisk uthållighet och med utbildad och erfaren personal i tillräcklig mängd för förbandsuthållighet över tid.. Hkp 15 verkar inte ens kunna lösa de understödsuppgifter marinflygets hkp 6 kunde lösa i ubåtsjaktoperation. Förmågeglappet är en stor skandal! Eller ska FM ringa in SFHM med museimaskinerna.. Just nu, idag, i FM presskonferens framgick den bristande förmågan tydligt i pågående operation. Istället för att följa IKFN bestämmelser bedriver FM underrättelseinhämtning, en uppfattad lägre ambitionsnivå. Inte konstigt om rätt materiel saknas på förbandsnivån!? Hur länge till ska vi behöva vänta? Är det fortf 2017 som gäller, som tidigare angetts?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *