På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FVUP: Verksamhetssäkerhet

flygvapenbloggen

Flygvapnet har hög operativ effekt med liten personalmängd. Människan är därför den mest väsentliga resursen i Flygvapnet och verksamhetssäkerheten för människan är helt central. Oavsett vilka prioriteringar i uppgifter vi gör längs vägen framåt ska därför verksamhetssäkerhet vara som luften för oss; en förutsättning för att lösa uppgifterna. Detta är lika självklart under insatser, utbildning, övning och utveckling.

Anders Silwer

FVI

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • J.K Nilsson 2 december 2011 11:38

    Verksamhetssäkerhet är operativ effekt. En klargöringstropp JA37 som kör i diket på Tierp gör formidligen en jaktrote markbunden onödigt lång tid. Ett flygplan som taxar av en hal bana kan bli markbunden i flera månader. Striden i sig är riskfylld så vi behöver inte hjälpa motståndaren.

    Att köra enligt devisen "Det kan ju gå" är inte professionellt.

    J.K Nilsson

    • Anders Silwer J.K Nilsson 2 december 2011 12:40

      J.K Nilsson

      Verksamhetssäkerhet är operativ effekt. Det borde faktiskt stått med i vårt FVUP inlägg.

      Anders silwer

    • Ndorop J.K Nilsson 2 december 2011 19:00

      Ja, verksamhetssäkerhetens betydelse förklaras av operativ effekt. Som sådan vägs de också mot annan operativ effekt; vissa risker är acceptabla! Krigsreparationer kan möjligen vara ett exempel. Instämmer i att dessa risker skall tas professionellt, t.ex. genom försök och utbildning i fungerande tekniker.

  • Christoffer Andersson 2 december 2011 17:53

    Om nu människan är den mest väsentliga resursen, hur kommer det sig då att Försvarsmakten som arbetsgivare gång på gång rövkränger sina anställda?

    Finns en anledning till att uttryck som "världens bästa jobb men världens sämsta arbetsgivare..." existerar.

    /Christoffer Andersson, Uppdragsspecialist Hkp 10, Afghanistan.

    • Martin Christoffer Andersson 4 december 2011 10:32

      Intressant att det oftast bara är personer som är på väg att sluta som vågar framträda med fullständigt namn. Det i sig säger ju också en del av ledarskap och personalhantering...

      Läste precis om den Hkp10 som anlänt till Afghanistan. Vad gäller materiel finns klara regler avseende drifttider mellan servicear osv som ingen någonsin skulle få för sig att bryta emot. Gällande piloter finns liknande regler (även om de inte är reglerade lika hårt i skrift) vad avser flygtid för att piloten skall anses vara i tillräckligt bra trim för våra uppgifter. När det då visar sig att piloterna i Afghanistan inte uppfyller dessa normer, inte ens i närheten, vad får det för konsekvens? Är det inte FMFO-företrädarna och FVI uppgift att avbryta verksamheten eller lägga kraftiga begränsningar på densamma för att upprätthålla verksamhetssäkerheten när denna situation uppstår? Eller är det återigen så att det vikigaste är att skriva fina dokument med ord som verksamhetssäkerhet och inte att verkligen agera utifrån dessa deviser eftersom det upplevs jobbigt och icke karriärsfrämjande?

      • Anders Silwer Martin 5 december 2011 15:11

        Martin

        Jag har aldrig haft ett arbete i FM där jag inte kunnat säga vad jag tycker. Det är också mina första ord till alla nya medarbetare på FTS: -Jag vill veta vad just du tycker. När det gäller huruvuda detta är karriärsfrämjande eller inte så har jag varit med om ett antal uttagningsprocesser de senaste åren. Argumentet "han/hon säger inte vad han/hon tycker" har inte varit uppe som ett argument för en befordran. Däremot har tydlighet och integritet varit bra egenskaper för att få jobben. Det stämmer att all personal i en organisation som ser något som är farligt ska ingripe eller anmäla att något inte är som det ska.

        Anders silwer

    • Anders Silwer Christoffer Andersson 5 december 2011 14:00

      Christoffer

      Jag tycker bloggen är ett mycket bra forum för diskussion på alla sätt. Där kan vi ställa raka och precisa frågor till varandra och förhoppningsvis ge bra svar.
      Min uppfattning om ditt inlägg är att det varken till språk eller precision i frågan når upp till den nivå där det går att starta en diskussion.
      Välkommen gärna med en en mer precis synpunkt.

      Gratulerar till ett bra jobb i Afghanistan

      Anders Silwer

  • The Mighty 3 december 2011 22:48

    Härligt att Christoffer skriver under sitt rätta namn. Jag önskar min erfarenhet hade lärt mig att göra detsamma.
    Jag är inte ett dugg orolig för att verksamhetssäkerhet och förståelsen för denna är något problem i det gamla Flygvapnet. Generalen skriver att det ska vara som luft för OSS! Problemet är att utanför kretsen av "oss" finns övriga FM och där är synen på "vår" flygsäkerhet, verksamhetssäkerhet och nyttjande av personal är fyllt av klyschor och stereotypt tänkande.
    Orden ska komma från någon jag lärt mig lita på och jag vet har kompetensen att ge den inte från något "konstigt" håll med bastoner och hävdande av grad. Jag kanske är en dålig officer som väljer vilken general jag ska lyssna på....

    • Anders Silwer The Mighty 5 december 2011 15:03

      The Mighty

      Klart att inte alla kan kunna alla nyanser av all verksamhet i hela FM. Jag tror att kompetenser inom särskilda områden hela tiden måste vara med för att det ska bli rätt beslut. Egentligen tycker jag att vårt val att ta fram specialistofficerare i FM är ett utslag av just detta: -Hyllandet av kompetensen inom specialområden.

      Anders Silwer

  • Christoffer Andersson 4 december 2011 18:26

    Inser att mitt föregående inlägg var osakligt och praktiskt taget omöjligt att besvara.
    Det skrevs i affekt, därav ordvalet.
    Jag önskar inte att någon skugga skall falla över mina medarbetare här nere i sanden eller på visit hemma i Sverige.

    Dock kvarstår mina åsikter i sak, och jag ska försöka specificera mig utan att skriva en roman.

    Hur lyckades man INTE rekrytera tillräckligt med Uppdragsspecialister till SAE ISAF?
    Nu bedrivs det rov på de som frivilligt ställer upp och täcker vakanser i vänstervarv utan en tillstymmelse av förståelse från högre (högsta) chef.

    Ständiga (viktiga) förändringar där man med lite tur får reda på vad som skall ske med ett par veckors varsel. Ofta handlar det om dagar.

    Nu när människan är den mest väsentliga resursen så undrar jag hur man resonerar när man driver sina anställda till tjänstledighet/föräldraledighet för att inte komma hem till ett lås där inte nyckeln längre passar?

    Hoppas ni inser att ni kommer tappa den kategori medarbetare som ni borde sträva efter att få behålla.

    /Christoffer Andersson, Uppdragsspecialist Hkp 10, Afghanistan

    • Anders Silwer Christoffer Andersson 5 december 2011 15:15

      Christoffer

      Uppskattar väldigt mycket att du skriver med ditt namn och att du inte är sämre än du kan ändra dej. Som du ser av mitt svar på ditt förra inlägg så svarade jag innan jag läst detta. Det var nog bra så ser alla var jag står i vissa frågor.

      Egentligen vet jag inte hur själva rekryteringen av er uppdragsspecialister gick till men jag ska titta in i frågan.

      Hälsa gänget "i sanden".
      Anders Silwer

    • Anders Silwer Christoffer Andersson 15 december 2011 08:49

      Christoffer

      Jag har tittat in i din fråga om uppdragsspecialister och bett HKPflj ge dej och kamraterna i SAE ISAF svar på detta. Jag har också ställt frågor avseende flygtiden för piloterna och det hanterade redan HKPflj.

      Hälsa kamraterna "i sanden".

      Bra julkort.

      Anders Silwer

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *