Flygvapnets två ASC 890 uppställda på Ärna flygplats för förevisning. Foto: Mats Gyllander
ASC 890 eller Airborne Surveillance and Control, är en luftburen stridslednings- och luftbevakningsplattform som är en vidareutveckling av det tidigare systemet FSR 890, Flygburen Spanings Radar 890. ASC 890 har under våren 2011 ersatt FSR 890 i flygstridskrafterna.
För att sprida kunskap om systemet och samtidigt skapa mer uppmärksamhet om detta kallade LSS Utv Luft till en kombinerad utbildningsdag och seminarium i Uppsala under vecka 42. Drygt 90 personer från flera organisationsenheter inom Försvarsmakten och personal från FMV deltog vid seminariet.
Några seminariedeltagare får en inblick i operatörernas arbetsmiljö ombord. Foto: Mats Gyllander
FVI, generalmajor Anders Silwer, inledde seminariet med att ge sin syn på nyttjandet av systemet i ett långsiktigt perspektiv. Han avslutade sin föredragning med följande sammanfattning: ”Om man ser till denna plattforms förmåga så kan man göra oerhört mycket med den.”
ASC 890 har utvecklats ur en tillfällig lösning som SAAB och Ericsson tog fram då försvaret i Grekland beställde ett komplett system med Erieye radar med operatörsplatser ombord. Dock valde Grekland att ha en Embraer som bärarflygplan istället för Saab 340 och innan dessa var klara så hyrde man två av det svenska flygvapnets befintliga FSR 890 utrustade med två operatörsplatser samt länksystem som var NATO-anpassade.
När Grekland så småningom fick sina egna system levererade så återlämnades flygplanen till svenska flygvapnet som då valde att vidareutveckla det befintliga systemet genom att lägga till ytterligare en operatörsplats och installera bl.a. Link 16 och IFF-system m.m. anpassade enligt senaste NATO-standard.
Erieye är ett radarsystem och ett så kallat Airborne Early Warning and Control System (AEW&C) utvecklat av Saab Microwave Systems. Den ger två gånger 150 graders täckning och har en räckvidd på över 450 km. Radarn kan bl.a. upptäcka mycket små sjömål, en förmåga vilket inget annat system motsvarar för närvarande. Ombord på ASC 890 finns en besättning bestående av 2 piloter, 3 operatörer och en färdmekaniker. Det finns möjlighet att ta ombord ytterligare en sjunde person beroende på uppdrag och behov.
FVI, generalmajor Anders Silwer fick ta emot ett minne av seminariet från kapten Peter Lund vid 72:a divisionen, d.v.s. ASC-divisionen på Malmslätt. Foto: Mats Gyllander
Flygvapnet använder idag sina två plattformar främst till incidentberedskap, deltagande i övningar, utveckling och provverksamhet internt och som stöd till industrin. System används i förkommande fall även för underrättelseinhämtning. Systemet står under ständig utveckling och en ny så kallad edition kommer implementeras i närtid.
Frågar man besättningen om vad de ser som viktiga utvecklingssteg i framtiden framhåller de en större flygplanplattform med längre flygtid och snabbare hastighet samt någon form av egenskydd för att kunna uppträda säkrare i en hotmiljö.
/Mj Mats Gyllander, Informationschef LSS