Bakgrund:
Deskfunktionen vid HKV, FTS upprättades i samband med operationens början april 2011. Desken skall säkerställa att insatt förbands behov av allehanda stöd tillgodoses. Vilket bl.a. omfattar uppföljning av verksamheten, koordinera stödet i samverkan mot andra staber, myndigheter och övriga instanser, osv.
Vad gör vi då?
Bemanningen sker i första hand med personal ur insatt förbands tillhörighet med stöd från övriga Flygvapnet och Försvarsmakten. En samordning av resurserna mellan FTS funktioner och FL desk dito har skett för att erhålla en reducerad funktionalitet 24/7 under icke ordinarie tjänstetid.
Bemanningen består av 3 positioner i normalfallet med tyngdpunkt under ett skift på:
Pos 1. Allmänt stöd, dokumentation av ärenden, lottning, samverkan och samordning mot stödfunktioner, rapportera/ori FM insatsorganisation, mm.
Pos 2. Resehantering för systemstöd och andra väsentliga tjänsteresor mot förbandets uppgift.
Pos 3. IMO, Information Management Officer, all dokumenthantering som operationen genererar, möten, mm.
Ett skift på DESK startar upp med en uppdatering från FTS VB och FL 02 DO innan AOC morgonbrief och en uppdatering även vid AOC lunchbrief. Pos 1 alt 3 löser detta. Läget vid förbandet presenteras och ev stöd från andra funktioner redovisas. Resehantering och dokumenthantering fortlöper över tiden parallellt. Tiden går fort när man har roligt, heter det… Och det gör den. Ett otroligt omväxlande ”jobb”, där den ena dagen ej är den andra lik. Och att det som görs också har en betydelse på ”riktigt” får vi reda på genom den dagliga kontakten med förbandet. Karakalen, ökenlodjuret valdes som symbol för vårt engagemang i operationen. En av anledningarna var bl.a. kopplingarna till vårt nordiska lodjur. Och ur en metaforisk aspekt så kan våra folk ha en gemensam känsla för vad som sker. En egenskap som inte DESK Karakal med stödfunktioner anammat är karakalens främsta kännetecken, det aggressiva revirtänkandet. Däremot så tar vi åt oss ärenden i flykten, gärna flera åt gången…
Slutligen, en kul epost och en av de historierna vi fått till oss på desken om flygverksamhet på ett annat sätt och en annan del av världen. Kulula Arlines, ett sydafrikanskt bolag som har ett annorlunda sätt att skämta till det:
An airline pilot wrote that on this particular flight he had hammered his ship into the runway really hard. The airline had a policy which required the first officer to stand at the door while the passengers exited, smile, and give them a “Thanks for flying our airline.” He said that, in light of his bad landing, he had a hard time looking the passengers in the eye, thinking that someone would have a smart comment. Finally everyone had gotten off except for a little old lady walking with a cane. She said, “Sir, do you mind if I ask you a question?” “Why, no Ma’am,” said the pilot. “What is it?” The little old lady said, “Did we land, or were we shot down?”
Ha dé!
/All personal som tjänstgjort vid DESK KARAKAL 2011.