Karlsborgs flygplats från luften
I en artikel i tidningen Skaraborgsbygden publicerad den 14/10 i år (finns även i nätupplaga) intervjuas en företrädare för intresseföreningen Bevara Vättern och Brevik, en grupp verksam i Karlsborgs närområde. I artikeln påpekar företrädaren att ansökningarna för flygskjutmålet i Karlsborg och om- och utbyggnaden av Karlsborgs flygplats skulle höra ihop och att det är naivt att tro något annat. Att antyda att vi skulle ha en dold agenda i dessa två ansökningar är både orättvist och tyvärr också felaktigt. Från vår sida har de två ansökningarna inget mer med varandra att göra än att det råkar röra sig om ungefär samma geografiska område. Behovet av om- och utbyggnad grundar sig i det ökade behovet av att med flygplan och helikoptrar operera från flygplatsen och har inget att göra med flygskjutmålet i sig.
Vidare i artikeln menar företrädaren att man i och med en ökande flygverksamhet på Karlsborgs flygplats bygger in en uppenbar riskfaktor när man vill förvara en större mängd flygbränsle än vad som är fallet idag. Förvaring av flygbränsle är förenat med vissa risker och ett utsläpp är alltid oacceptabelt oavsett mängd. Med anledning av detta har vi ett strikt regelverk att förhålla oss till. Detta regelverk verkar som garant för att alla aktörer som handhar den här typen av bränslen, inte bara Försvarsmakten, handhar dessa efter alla konstens regler. Mängden lagrat bränsle har sekundär betydelse.
Avslutningsvis välkomnar företrädaren att verksamhet (annan än flygverksamhet) förläggs till Karlsborg och exemplifierar med katastrof- och räddningspersonal till översvämningsdrabbade områden. Vad denne missar är att den personal som föranleder ökad verksamhet vid Karlsborgs flygplats i och med den internationella tjänstgöringsplikten är samma personal som Försvarsmakten kan ställa till förfogande vid insatser. Översvämningskatastrofer kan vara ett exempel på insatser såväl nationellt som internationellt.
Henrik Gebhardt, Informationschef, F 7