På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

F 7 i västsvenskt attraktions- och rekryteringssamarbete

flygvapenbloggen

Attraktion och rekrytering är som bekant ett viktigt område som Försvarsmakten och förbanden behöver arbeta intensivt med. Med fokus på attraktion och rekrytering samlades informationschefer, HR-människor, rekryteringsofficerare m.fl., från förband i Skaraborg och Västsverige för diskutera och utbyta erfarenheter.

Som en av deltagarna i mötet konstaterar jag att även om vi på många områden är lika bland Försvarsmaktens förband så skiljer nästan lika mycket oss åt. Där arméförbanden i nuläget har störst fokus på att rekrytera ett stort antal anställda soldater, både kontinuerligt och tidvis tjänstgörande, så har vi som flygvapenförband bibehållet fokus på att rekrytera specialister och taktisk operativa officerare till våra starkt specialiserade yrkeskategorier. Oavsett om det handlar om soldat- eller officers/specialistrekrytering så är attraktion och rekrytering en central fråga på förbanden.

Samordning och samarbete mellan försvarsgrenarna är i detta viktigt. Ska vi kunna möta vår målgrupp och förmedla en enhetlig bild av det moderna försvaret så behöver vi samordna oss oftare. Samtidigt är det viktigt att vi i samordningen säkerställer att våra respektive försvarsgrenars och förbands behov blir tillgodosedda. I det enhetliga mötet med målgruppen har vi möjligheter att i det större sammanhanget lyfta fram våra yrkeskategorier, vilket gör att vi förmedlar en större känsla av sammanhang och relevans. Innebär detta att vi alltid ska göra samordnade aktiviteter? Nej självklart inte. Det lokala behovet av aktiviteter kvarstår, men det faktum att vi samarbetar på attraktions- och rekryteringsområdet ger oss större möjligheter till optimering av resurser och närvaro.

Det känns bra att F 7 är med i detta regionala samarbete. Vi har i samarbetet möjlighet att lyfta fram flygvapen- och förbandsspecifika frågor och därigenom bidra till en positiv attraktions- och rekryteringstrend för flygvapenförbanden.

Henrik Gebhardt, Informationschef F 7

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

8 kommentarer

  • Grim 13 oktober 2011 23:49

    För att rekrytera fler flygtekniker: gör arbetet EASA-godkänt så det går att tillgodogöra sig ett civilt cert efter två år. Och ha en vilja att ens vilja anställa mer folk. Läget nu är löjligt dåligt.

  • Henrik 14 oktober 2011 09:58

    Grim
    Det där med EASA-godkänt känner jag igen, men vet inte varför man inte kan/vill göra svenska militära Ftekn EASA-godkända??? Förhoppningsvis finns det följare här som är betydligt mer insatta i detaljerna kring EASA etc. hoppas någon kan ge sig in i diskussionen

  • Anders Silwer 16 oktober 2011 22:14

    Henrik

    Bra att du skickade in inlägget till bloggen. Personalförsörjning är helt centralt för oss.

    Anders Silwer

  • alf ingesson thoor 17 oktober 2011 07:58

    Det låter ju bra men varför kan inte F 7 ta emot PRYO som vill komma? Att skylla på personalbrist låter lite paradoxalt konstigt...

    • Thomas alf ingesson thoor 18 oktober 2011 21:49

      Vad menar du med att F7 inte kan ta emot praktikanter (antar att det är det du menar med PRYO)? Denna vecka har tex, Kompani TP84 två praktikanter hos sig hela veckan. Praktikanter dyker upp kontinuerligt och är med i verksamheten. Tyvärr är det dock lite svårt att administrera ett mottagande ibland men med lite engagemang från enskilda medarbetare så brukar det dock kunna lösa sig om man är ute i god tid och om det funkar med verksamheten. Men som sagt, ibland måste vi tyvärr säga nej till praktikanter när verksamheten måste stå i fokus.

      • Anders Silwer Thomas 20 oktober 2011 07:54

        Thomas

        Bra att ni tar emot praktikanter. Jag kommer själv ihåg hur nöjd jag var när jag under PRYO fick byta glödlampor inne i en gammal Metropolitan på Linjeflyg... Nostalgi.

        Anders Silwer

      • Alf Ingesson Thoor Thomas 30 oktober 2011 06:29

        Jag har själv i dagarna medverkat till att en överlycklig gosse fick praktisera på F7 och även på Karlsborgsbasen samt flyga SK 60 och Hercules. Detta gick att genomföra tack vare kunniga och duktiga personer ner i kedjan.
        Det svar pojken fick vid sin första förfrågan var just det problem jag inledningsvis skrev om.

        Min uppfattning är att om vi inte kan prioritera praktikanter i tider som dessa gör vi fel.

    • Grim alf ingesson thoor 22 oktober 2011 12:16

      Pryo tar extra tid att ta hand om.
      Den som har hand om en pryo måste bland annat utbilda dem så de kan röra sig i området på ett säkert sätt samt att man vill hålla de sysselsatta och inte få för mycket dötid.
      Då hinner teknikerna inte med andra saker (som PRIO, lägga listor, skriva reseräkningar utföra uppgifter i hangar mellan passen osv).
      Det är dåligt med folk som det är.

      /Grim - som har haft hand om flertalet pryo.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *