På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Det blir en dag på stranden…

flygvapenbloggen

 

Foto: Johan Edlund

Eftermiddag på en sandstrand i nordvästra Danmark. Vinden piskar upp havet och regnet kommer sidledes längs med stranden, molnbasen är på ca 300-400 fot. En svensk TP84 ligger på inflygning mot en temporärt upprättad bana (TLZ) som är uppmätt och märkt enligt alla konstens regler. Banan är drygt 1000m lång och ca 30m bred och består till hundra procent av sandstrand.

Ett speciellt team med personal från Brittiska och Danska armén har under dagen rekat och mätt upp bärigheten på banan så att man ska kunna landa och starta på ett säkert sätt. Besättningen genomför två landningar innan man får beskedet att bärigheten blivit för dålig på en del av banan och man vänder hem till Aalborg Air Base där vi är utgångsgrupperade.

 

Foto: Johan Edlund

Transportflygförbandet från F 7 är på övning Night Hawk som är en multinationell övning där både markstridskrafter och flyg ingår. Vi är där för första gången som en resurs i övningen, tidigare har vi enbart varit över och landat på sandstrand en gång tidigare 2010.

Under övningen genomför vi ett antal olika uppdragstyper, allt från TLZ landningar till fallskärmsfällning och jobbar tillsammans med Danska flygvapnet som deltar med två C-130J. Övningen ger oss unika träningsmöjligheter för bla TLZ som inte går att återfinna i Sverige.

Mj Johan Edlund, Transport- och specialflygenheten F 7

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

8 kommentarer

  • JON 12 oktober 2011 20:50

    Vilken typ av inflygningshjälpmedel/navigering använde ni?

    GNSS ?

  • Henrik 14 oktober 2011 09:26

    JON.
    Man använder sig av en metod som heter Self Contained Approach, förkortas SCA.

  • Jonas Nerell 15 oktober 2011 15:27

    Gött mos! Kul att se att ni är igång och kör. Kriga väl!

  • JON 16 oktober 2011 09:43

    Du får gärna förklara SCA lite mera.

    Goggle gav inget bra!

    • Anders Silwer JON 16 oktober 2011 21:39

      Jon

      Delar din uppfattning.

      Anders Silwer

  • The Mighty 17 oktober 2011 21:21

    SCA dvs flygplanet har system ombord som ger en positionsbestämning. Dessa system kan vara GPS, tröghetsnavigering, RNAV etc. Det behövs därför ingen markbunden utrustning på landningsplatsen för att lotsa flygplanet mot landning. Desto bättre system desto "svårare" landningsplats kan användas. Svårare med avseende på längd, hinder och ljusförhållanden. Till SCA brukar ofta olika former av inflygningsprocedurer kopplas. Dessa för att skapa sig fördelaktigt inflygningsläge både avseende taktiskt och flygsäkerhet.
    Exempel på detta var/är Gripen som genomför ILS. Gripen kan inte positionsbestämma sig med säkerhet med hjälp av yttre källor (GPS funkar kanske på nya edditioner) utan använder sitt interna navigeringssystem för att hitta till en inflygningsposition och bestämmer rätt höjd unnande sjunker mot landning.

    • JON The Mighty 21 oktober 2011 20:55

      Bra förklarat om denna cocktail av navsystem inblandade!

      Jag fann efter ytterligare sökning någon beskrivning på UsAF!

      Tröghetsnavigering, stor som tumnageln,finns i allting nuförtiden!

      GPS blir bättre nu med även Galileo på himlen,plus nya indiska och kinesiska system. Vi kan få 5 GNSS system i mottagaren snart!

  • Henrik 20 oktober 2011 14:04

    @The Mighty
    Stort tack för ett fullödigt svar.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *