På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HKP14 – vilket lyft!

flygvapenbloggen

Här kommer ett gästinlägg från Nina Karlsson på Helikopterflottiljen

HKP14 K45. Foto: Nina Karlsson

Helikopter 14-systemet har varit i Helikopterflottiljens regi i fem månader och under torsdagen passerar det 100 flygtimmar! Det går långt över förväntan och det kommande året ser ut att bli riktigt lovande med operationell evalueringsverksamhet, men framförallt planering och förmågeutveckling mot kommande insatser.

Helikopter 14 genomförde sitt första flygpass i Helikopterflottiljens regi den 12 april. Formellt levererade Försvarets Materielverk helikopter 14-systemet till Försvarsmakten och Helikopterflottiljen vid en ceremoni den 11-12 april. De senaste månaderna har följts av en intensiv period där man har genomfört olika flygprofiler såsom exempelvis start och landning, utelandningar m.m. Allt detta med syftet att följa den övergripande planen som riktar sig mot att genomföra internationell insats med Helikopter 14 den 1 april 2016.

Lärorik övning

I slutet av maj genomfördes Chefen Helikopterflottiljens funktionsövning i Hagshult och blev därmed den första övningen där helikopter 14-systemet medverkade. Där deltog såväl personal ur flygdivisionen som flygunderhållskompaniet, och det visade sig vara en mycket lärorik övning där många erfarenheter drogs som nu ligger till grund för kommande verksamhet.

I Helikopterflottiljen flyger tre Helikopter 14-individer med anropssignaler K43, K44 och K45. Den fjärde individen K42 som ännu inte överlämnats till flottiljen beräknas vara klar för vår verksamhet runt årsskiftet. Underhållet av K42 sker till stor del med stöd av tekniker från Patria på grund av att den stora teknikerbristen som just nu råder i flottiljen.

Under hösten kommer åtta tekniker från Malmen, Kallax och Ronneby, som innan sommaren genomfört sin typkurs i Frankrike, att påbörja sin praktik syftande till att vara certifierade på Helikopter 14-systemet efter årsskiftet.

Milstolpe

Under torsdagen den 8 september passerades en milstolpe i och med att K45 flög systemets 100:e flygtimme i flottiljens regi.

  • – Det här är oerhört positivt och en milstolpe värd att omnämna i införandet av helikopter 14-systemet. Jag vill ge en stor eloge till grabbarna på divisionen och kompaniet som genomfört vårens verksamhet på ett mycket bra sätt, säger Claes Berlin, chef för Flygproduktionsenheten på Malmen.

Nu ser vi framåt och närmast genomförs övningsverksamhet såväl i Ronneby som på Kallax. I Ronneby är målsättningen att under en vecka basera med tre Helikopter 14 och att på Kallax basera med två Helikopter 14. Personalen på respektive verksamhetsställe får då möjligheten att titta närmare på framtidens system!

Nina Karlsson, Informatör Helikopterflottiljen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • Henrik 8 september 2011 11:21

    Varför ha en plan att få ut hkp 14 i internationella insatser 2016? Är det inte bättre att låta hkp 16 ta hand om det tills alla hkp 14 är levererade, influgna och barnsjukdomar åtgärdade? Då pratar vi snarare om strax efter 2020 än 2016..

    • knightone Henrik 8 september 2011 17:16

      Förhoppningsvis är vi inte i Afghanistan år 2016 så det vi får ut är att HKP 14 systemet snabbare uppnått insatsförmåga med ett datum som sätter press på FM.

      Fast jag undrar varför inte HKP 10 kan köra vidare så länge det krävs. Varför ska det systemet ersättas med HKP 16 redan 2013 i Afghanistan? Och varför ska vi.. Finland har nyligen meddelat att de siktar in på utlandsinsats med NH90 om ett par tre år. Vad hände med det Nordiska samarbetet?

      • knightone 11 september 2011 11:44

        HKP10 skulle kunna vara kvar längre än april 2013, antagligen kommer så även bli fallet då det är troligt att hkp16 inte kommer att vara redo att ta över redan april 2013...

        Anledningen till att hkp10 inte är kvar längre beror främst på en sak: uthålligheten på förbandet (piloterna) räcker bara till sommaren 2012, då har dessa genomfört sina beordrade (samtliga ingående i förbandet blev pekade) och avtalade 6månader utomlands. Att vara kvar till 2013 är redan där betydligt mer än avtalad tid. Vidare används hkp10 systemet i framdrivningen av sjöoperativ verksamhet på hemmaplan inför att hkp14 ska levereras om några år och vara sjöoperativ 2017-2019.

  • CAP 8 september 2011 16:12

    Grattis

    Man kan tycka att 100 timmar inte är så mycket att yvas över men med tanke på de utmaningar som både materielen och personalen har utsatts för så är det riktigt roligt. Det är många som har lagt ner hela sin själ och hjärta för att få HKP14 i luften. Det är alla ni, ingen nämnd och ingen glömd, som nu skall känna er riktigt nöjda oavsett var ni tjänstgör. 100 timmar med en tillgänglighet som kanske inte var förvänta siar kanske om att den "fula ankungen" trots allt kan bli en vacker svan. Låt oss hoppas.

    CAP

  • 10 september 2011 18:02

    knightone:
    i dagsläget är det "planerat" att hkp16 ska ta över i utlandet 1a april 2013. Det förutsätter att projektet mot förmodan går som planerat...

    Vidare så kan inte hkp10 vara kvar efter juli 2012 om man ska hårddra det, redan då har de ingående förarna genomfört sina beordrade och avtalade 6 månaders utlands vistelse... Dessa blir antagligen än en gång pekade på för att vara kvar till 1a april 2013. Några andra frivilliga piloter finns inte att tillgå.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *