På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Besök hos vårt helikopterförband i Afghanistan

flygvapenbloggen

image

Bgen Micael Byden och undertecknad vid HKP 10B. Foto: FM

Under 28 korta timmar var Öv Gabor Nagy FTS, öv Magnus Westerlund, övlt Clas Johansson och kn Anders Magnusson HKPflj, övlt Ola Höglund Flygchef, Mj Patrik Ölmerud FTS samt undertecknad på besök hos vårt hkpförband i Afghanistan. Det var ett riktigt bra besök på ett mycket bra förband.

Det har varit en lång resa, inte utan utmaningar, att sätta upp förbandet. Nu har förbandet opererat i tre månader i Afghanistan. Det är ett förband med små resurser. Ex bara 2 HKP på plats för att kunna fortsätta utbilda besättningar hemma. Vi ska ha respekt för den utmaningen förbandet har.

Lite fakta om vad som gjorts hittills. Förbandet har på tre månader flugit 125 timmar vilket är enligt dimensioneringen 500 timmar per år på två HKP. Motsvarande produktion för våra tyska kamrater är 200 timmar per HKP och år. Vi har genomfört 16 utav 97 MEDEVAC-uppdrag dvs 16% medan vi har 10% av tillgängliga MEDEVAC-HKP. Vi ligger därför enligt plan i flygtidsproduktion och men väl över genomsnittet i effekt inom MEDEVAC.

Jag vill också ta livet av en skröna. Denna säger att ”HKP 10B inte kan flyga vid temperaturer över 38 grader”, och alla vet att det är varmare stora delar av sommaren på Marmal. Hur är det då?
Alla HKP har begränsningar vid flygning med tung last vid höga  temperaturer. Detta gäller särskilt MEDEVAC-HKP eftersom de har mycket utrustning ombord. För HKP 10B innebär det att när det är riktigt varmt (cirka 40 grader) tankas HKP helt enkelt med mindre än max bränsle. Förbandet har också tagit ut utrustning ur helikoptrarna för att öka bränslelast vid hög temperatur.

Våra tyska och amerikanska vänner på basen här varit till stor hjälp i början av insatsen.  Nu ska vi se hur vi kan utöka samarbetet för att ge optimalt utnyttjande av MEDEVAC-resurserna.

Det var riktigt skönt att få besöka personalen i förbandet. Många farhågor ifrån uppbyggnaden av förbandet här kommit på skam, men nya utmaningar har identifierats.

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • H 6 juli 2011 20:05

    Jag tycker det är dags att börja benämna saker vid dess egentliga namn. Är det ett problem så skall det benämnas problem, inte utmaning. Att kalla alla problem för utmaningar ger en känsla av att försöka dölja att det verkligen finns saker som inte fungerar. En chefs främsta egenskap är i mitt tycke att vara tydlig, och då är det lämpligt att ta varje tillfälle i akt att vara det, dock på ett väl avvägt sätt... Dels för att alla skall förstå vad det faktiskt handlar om, dels för att föregå med gott exempel för hela den underställda organisationen.

    Är det ett problem eller en utmaning om man får skadeutfall i strid?
    Är det ett problem eller en utmaning om Fi luftlandsätts på Ärna?
    Är det ett problem eller utmaning om bilen får punka när det är tight om tid att hinna med flyget?

    Ordet problem har i min värld ingen direkt negativ klang, dock förtydligar ordet att det är något som är av stor vikt att lösa.

    Glädjande att se hur mycket våra vispar faktiskt flyger i Afghanistan, dock är väl frågan relevant om de inte skulle öka säkerheten för våra soldater på marken mer om de flög taktisk trupptransport istället? Bättre att agera än att reagera..

    Slutligen måste jag säga att även jag som armist (det heter ju trots allt flottist) uppskattar flygvapenbloggen då det ger en mycket fin inblick i flygvapnets vardag. Detta mycket tack vare flygvapeninspektörens idoga och föredömliga bloggande!

    /H

    • FVI H 7 juli 2011 03:51

      H

      Du är hjärtligt välkommen till bloggen som "armist". Ju fler vi är på "varandras" bloggar dess bättre. Självklart vill jag inget hellre än att vi flyger allt vi kan i alla uppgifter för att stödja våra markförband i Afghanistan. När jag lyssnar på våra tjejer och killar i PRT hör jag att de skulle behöva mer HKP-stöd. Tyvärr räcker bara våra 3 HKP 10B till 500 timmar år år i Afghanistan. Då gör vi det som är mest PRIO. Lyckligtvis har ju USA kommit in med mkt HKP som stöd.

      Anders Silwer

  • Alf Ingesson Thoor 7 juli 2011 00:14

    Beroende på vilken inställning vi har så är ett problem ett negativt uttryck och en utmaning ett motsvarande positivt. Utmaning indikerar att det jobbas på en lösning, Problem innebär att det alltid finns en utmaning i att lösa det eller att se problemet som ett problem som inte är lösbart.

    Jag håller ändå med om att det inte alltid går att glatt hojta hurra för alla utmaningar. Däremot kan vi yvas över de problem vi löser.
    Men att bara se utmaningar i allt är ett problem i sig.

    • Jens Håkansson Alf Ingesson Thoor 8 juli 2011 08:15

      Hej Affe,

      Jga tycker att FVL borde ta ett större ansvar. Adeninsatsen var en minimal insats då räckvidden var minimal. Så också i Afhganistan. Plocks ut utrustning. Ok. När skall läkarna kliva ut. Skall vi gära något ordentligt, så gör det en gång för alla. Michalen, du vet vad jag menar. Jag har varit med från början och vet hur allt har gått till.Sluta mörka och lägg papprena på bordet.

      Inte anonym,

      Jens Håkansson, fd flygchef mm

      PS Alf, jag tor du vet vad jag menar

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *