Bgen Micael Byden och undertecknad vid HKP 10B. Foto: FM
Under 28 korta timmar var Öv Gabor Nagy FTS, öv Magnus Westerlund, övlt Clas Johansson och kn Anders Magnusson HKPflj, övlt Ola Höglund Flygchef, Mj Patrik Ölmerud FTS samt undertecknad på besök hos vårt hkpförband i Afghanistan. Det var ett riktigt bra besök på ett mycket bra förband.
Det har varit en lång resa, inte utan utmaningar, att sätta upp förbandet. Nu har förbandet opererat i tre månader i Afghanistan. Det är ett förband med små resurser. Ex bara 2 HKP på plats för att kunna fortsätta utbilda besättningar hemma. Vi ska ha respekt för den utmaningen förbandet har.
Lite fakta om vad som gjorts hittills. Förbandet har på tre månader flugit 125 timmar vilket är enligt dimensioneringen 500 timmar per år på två HKP. Motsvarande produktion för våra tyska kamrater är 200 timmar per HKP och år. Vi har genomfört 16 utav 97 MEDEVAC-uppdrag dvs 16% medan vi har 10% av tillgängliga MEDEVAC-HKP. Vi ligger därför enligt plan i flygtidsproduktion och men väl över genomsnittet i effekt inom MEDEVAC.
Jag vill också ta livet av en skröna. Denna säger att ”HKP 10B inte kan flyga vid temperaturer över 38 grader”, och alla vet att det är varmare stora delar av sommaren på Marmal. Hur är det då?
Alla HKP har begränsningar vid flygning med tung last vid höga temperaturer. Detta gäller särskilt MEDEVAC-HKP eftersom de har mycket utrustning ombord. För HKP 10B innebär det att när det är riktigt varmt (cirka 40 grader) tankas HKP helt enkelt med mindre än max bränsle. Förbandet har också tagit ut utrustning ur helikoptrarna för att öka bränslelast vid hög temperatur.
Våra tyska och amerikanska vänner på basen här varit till stor hjälp i början av insatsen. Nu ska vi se hur vi kan utöka samarbetet för att ge optimalt utnyttjande av MEDEVAC-resurserna.
Det var riktigt skönt att få besöka personalen i förbandet. Många farhågor ifrån uppbyggnaden av förbandet här kommit på skam, men nya utmaningar har identifierats.
Anders Silwer