På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Att komma hem

flygvapenbloggen

Nu är FL 01 mitt i sin avveckling. Överlämningen till C FL 02 är gjord och övlt Stefan Wilson är på väg hem. Hälften av FL 01 är kvar ett par dagar.

All ni som är, eller har varit, ute vet känslan av att komma hem. Ni är alla stolta över vad ni gjort. Ni har gjort det som FM förväntar sig av er, och ni har gjort det på ett bra sätt. Era anhöriga har gjort ”resan” med er.

Här hemma är allt som vanligt. Ni delar era minnen och stolthet över det ni gjort med de som var med er. Vi här hemma har inte gjort ”resan”.

Nu ska jag bli lite högtravande, som vi inte ska vara på bloggen. Amiralen Sandy Woodward, som ledde återtagandet av Falklandsöarna 1982, skrev en bok som heter 100 dagar. I den beskrev han hur de romerska officerarna kom hem och fick motta folkets jubel i Rom. Vid sidan fanns en naken slav som sade ”kom ihåg att du bara är människa”. Woodward skrev att motsvarigheten i det moderna samhället för honom var att det låg en räkning hemma där det stod att han inte hade betalat mässräkningen när han var borta! För alla ni som kommer hem finns det säkert något ni glömt i PRIO som kan påminna er om att ni är tillbaka i verkligheten hemma.

Välkomna hem.

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

42 kommentarer

  • Steffo 4 juli 2011 10:23

    Tack för det säger jag som jag konstaterar att arbetsgivaren vill sänka min lön och ALLF-förhandlingarna strandat. Som sagt välkommen hem och glöm inte att du bara är en vanlig människa.

  • Lar 4 juli 2011 17:07

    Precis, välkommen hem till vår verklighet med prio, omorganisation och kommande sparkrav.

  • Fredrik 4 juli 2011 17:45

    Fungerar inte stodet pa hemmaplan battre an att de som varit ivag pa insats dessutom far jobb att ta igen med PRIO administration vid hemkomst?

    Ett forslag i sadana fall ar att aterinfora de administrativa tjansterna som rationaliserats bort.
    Detta sa att de som varit pa insats kan fokusera pa att ta hand om sig sjalva,sina kamrater, sin familj och dokumentera och sprida sina erfarenheter fran missionen istallet for att knappa PRIO.

    Valkommen till var verklighet!

    • FVI Fredrik 4 juli 2011 21:35

      Fredrik

      Jag tror du ska läsa mitt inlägg utifrån perspektivet den "resan" som de insatta gjort men att det mesta här hemma är som vanligt. D v s fullt av vardagliga rivaliteten. PRIO är en metafor för detta. Men, jo, det finns rutiner i PRIO för att hantera en insats.

      Anders Silwer

  • Josef Boberg 4 juli 2011 20:01

    Borta bra men hemma perfekt !

  • Tingeltangel 7 juli 2011 11:23

    På tal om att komma hem från insats...
    Kommer FL-förbanden att medaljeras med FM medalj för internationella insatser? Kravet för den medaljen är väl minst 90 dagars sammanhängande godkänd tjänstgöring? Den stora massan åkte väl hem efter sisådär 87 dagar. Detta påverkar väl även leaveuttaget. Kanske en "(o)lycklig" slump eftersom mandatet var 90 dagar och då det först är efter 90 dagar som du har rätt till dina 5 dagar/månads leave (90 dagars tjänstgöring = 15 dagars leave. 89 dagar = 0 dagar leave). Att FM tjänar pengar på att slippa betala 15 dagar leave med insatslön efter insatsen är väl bara otur...
    Så inga medaljer och ingen leave för de flesta - eller? Några blev kvar mer än 90 dagar i samband med överlämningen så de skall väl få medalj? Andra roterade lite månadsvis, TP-84:an åkte hem tidigare, FL02 tjänstgör på "halvtid". Hur blir medaljeringen av denna historiska (?) insats? Snopet om inte t.ex. förarna får medalj (de som faktiskt varit i "frontlinjen") p.g.a. att de ev. inte varit på plats i 90 dagar. FL01 som helhet är nära 90 dagar så de kanske kan få ett avsteg, men i så fall inga medaljer för huvuddelen av FL02:s personal. Kravet på de 90 dagarna har i alla fall vait ganska "hårda" i andra missionsområden.

    • FVI Tingeltangel 7 juli 2011 12:03

      Tingeltangel

      Många frågor som jag tycker du ska ställa i linjen. Dock är det semestertider så jag ska be en som kan det på FTS svara.
      Generellt gäller att FM följer de avtal och rutiner som gäller för löner, leave och medaljering.

      Anders Silwer

      • Tingeltangel FVI 7 juli 2011 12:33

        Ställda, men inget fullständigt svar (ännu) bortsett från det spontana svaret att enligt de regler som finns gäller. Tyckte mig mest märka förvåning och förvirring. Konsekvensen blir ju märkliga:
        * Viss del av personalen får 15 dagar "extra" insatslön betalt för 7-10 dagars extra arbete jämfört med övriga som får nöja sig med insatslön under den intjänade semestern.
        * Den personal som stanade kvar för överlämningen får FM medalj, men inte övriga som "bara" var där "87 dagar". En kostigt avslut på en historisk insats med stridsflyg...

        Naturligtvis måste det finnas någon gräns för när leave och medaljer skall betalas ut, men den borde inte vara så svart/vit som den tycks vara just nu.

    • FTS A1 Tingeltangel 7 juli 2011 14:38

      Tingeltangel

      Försvarsmaktens medalj för internationella insatser tilldelas, i normalfallet, den som med godkända vitsord fullgjort en internationell tjänstgöringsperiod om minst 30 dagar. För den som vill fördjupa sig ytterligare hänvisar jag till nu gällande Tjänstemeddelande För Försvarsmakten (TFG) 16 991: 940011.
      Avseende tillämpningen av bestämmelserna kring den s k. leaveledigheten så följer vi som arbetsgivare det kollektivaval som tecknats mellan parterna. Och för dem som tjänstgjort mer än 90 dagar i insatsområdet utgår intjänad ledighet (leave) som i detta fall "faller ut" som en förlängning av tjänstgöringen med 15 dagar med villkor enligt gällande avtal.

      Peter Engberg
      FTS A1

      • Tingeltangel FTS A1 7 juli 2011 15:55

        Tack för klargörandet! Skönt att 90-dagarsregeln förändrats med tanke på att vi allt oftare gör små korta insatser. Beträffande 90-dagarsregeln för leave får jag hoppas att den regeln tecknas om och anpassas bättre till nuvarande verksamhet. Borde inte vara svårt att sätta 5 dagar/månad oavsett om du är iväg 1, 2 eller 6 månader.

      • Danne FTS A1 7 juli 2011 17:09

        Vill bara göra er uppmärksam på att det på försvarsmaktens hemsida står att för att få den svenska medaljen för internationella insatser så måste man fullgjort tre månaders tjänstgöring. Däremot är det bara 30 dagar för att få NATO-medaljen.

      • Tingeltangel FTS A1 7 juli 2011 18:38

        Någonting tycks behövas uppdateras...
        Har också för mig att det var (är?) 90 dagar. Minns att medaljceremonierna brukade dyka upp efter 90 dagar medan NATO-ceremonin dök upp efter 30 dagar. Det var i och för sig ett tag sedan...
        Svårt att kontrollera TFG sedan programmet Regelstöd togs bort från FM-AP datorerna. HR Centrum hänvisar till att lokal expedition skall ha papperskopia. Expeditionerna är bara frågande - hittar inte några TFG alls eftersom de slutat komma i pappersform (och datastödet togs precis bort)...Bra med TFG *lite ironi*.

      • FTS A1 8 juli 2011 18:32

        Enligt FM bestämmelser gäller följande avseende medaljen.

        TFG 940011 Datum 1994-11-17

        Upphäver TFG 980910041

        Nya bestämmelser för Försvarsmaktens medalj för internationella insatser

        Nedanstående bestämmelser för Försvarsmaktens medalj för internationella insatser gäller fr o m 1994-01-24.
        Vad avser tilldelning av medaljen gäller de nya bestämmelserna retroaktivt fr o m fastställningsdatum för densamma (1991-12-18).

        Medaljutformning

        Medaljen utförs av oxiderad brons med 31 mm diameter. Åtsidan visar Försvarsmaktens heraldiska vapen samt runt ytterkanten texten "FÖR INTERNATIONELLA INSATSER". Frånsidan är blank och förses aktuell internationell mission och årtal i gravyr. Medaljbandet är blått.

        Tilldelning av medaljen

        Överbefälhavaren beslutar att medaljen tilldelas den som med godkända vitsord (5) fullgjort sådan kontrakterad utlandskommendering i internationell tjänst som är organiserad och genomförd av Försvarsmakten. Kommenderingens längd skall i en följd vara minst 30 dagar i internationell tjänst. Medaljen utdelas till därtill berättigad efter varje uppdrag som fyller ovanstående krav utom vid så kallad rekapitulering vid samma mission.

        Undantag 1

        Avbrytande av utlandskommendering i internationell tjänst på grund av i tjänsten erhållen skada berättigar till erhållandet av medaljen från kommenderingens första dag i missionsområdet.

        Undantag 2

        Sjögående och flygande personal samt annan personal som genomför utlandsuppdrag för Försvarsmakten räkning må erhålla medaljen efter sammanlagt 30 dagars utlandskommendering i internationell tjänst. detta beslutas i varje enskilt fall av SWEDINT och medaljen kan endast erhållas en gång på detta sätt.

        Övrigt

        Efter det första internationella uppdraget utdelas även släpspänne. Efter därpå följande genomförda internationella uppdrag av samma person utdelas en siffra i silverfärgad metall som visar
        den enskildes totala antal uppdrag (utdelas även vid så kallad rekapitulering).
        Siffran fästs mitt på släpspännet. Miniatyrmedalj skall till självkostnadspris kunna inköpas av SWEDINT.

        Utdelning

        Överbefälhavaren utdelar medaljen i samband med en ceremoni vid hemkomsten. Ett register skall föras över de personer som tilldelas medaljen. Personal som uppfyller fordringarna för tilldelning av medaljen men avlider innan denna utdelats skall postumt tilldelas densamma. Personal som uppfyller fordringarna för tilldelning av medaljen men som sårats/skadats och hemsänds innan denna utdelas skall tilldelas densamma vid annat lämpligt tillfälle.

        Bärande av medaljen

        Försvarsmakten medalj för internationella insatser får bäras till uniform enligt ÖB föreskrifter om utmärkelsetecken till uniform (FFS 199037). Till högtidsdräkt/stor mässdräkt må alla erhållna medaljer/miniatyrer bäras. Till sällskapsdräkt/liten mässdräkt och daglig dräkt får endast ett släpspänne bäras (ev med siffra utvisande det erhållna antalet medaljer) med undantag för de tre första missionerna (Gulf-kriget, Liberia och Somalia) vilka erhöll särskild medaljsymbol till släpspännet.

        Kostnader

        Kostnader för tillverkning av
        försvarsmaktens medalj för internationella insatser i erforderligt antal
        belastar anslaget för respektive uppdrag.

  • The Mighty 7 juli 2011 15:16

    Välkommen hem!
    Angående medaljer så fås den svenska efter 30 dagar medans den internationella har andra regler. För ISAF är det väl 90 dagar. Det vore pinsamt att tilldela styrkan internationella medaljer för något dom inte uppfyller kraven för. FL01 har gjort ett kanonjobb men vad skiljer deras insats från FM i övrigt? Vi kan ju inte ge medaljer för att det var länge sedan stridsflyg åkte ut? Eller kan vi? Det vore iofs i linje med hur denna mission särbehandlats hittills.

    • FVI The Mighty 7 juli 2011 16:48

      The Mighty

      Det som skiljer Libyeninsatsens inom FL01 från andra insatser är att den gick enligt de avtal som gäller för NBG. Med dess för och nackdelar.

      Anders Silwer

    • Tingeltangel The Mighty 7 juli 2011 16:52

      Håller med om att vi inte skall dela ut medaljer till de som inte förtjänat det, men tycker samtidigt att det blir absurt när det slår på någon enstaka dag där dessutom FM inte själva kan påverka antalet tillåtna tjänstgöringsdagar (underförstått: politiskt 90-dagars mandat sätter ju gränsen). I dessa fall borde FM själva kunna anpassa sina regler för medaljering så att 89 dagar också är ok). Eftersom det nu tycks vara 30 dagar för den svenska FM-medaljen så är det ju det som gäller och det låter ju rimligt också. Den internationella medaljen (jag antar att du med detta begrepp menar medaljer utdelade av NATO, FN eller andra nationer) så är det ju naturligtvis deras regler som gäller. Har svårt att tro att Sverige kan påverka dessa krav. Vet att NATO-medaljen i Bosnien var det 30-dagarsgräns på.

  • 8 juli 2011 18:57

    Det är 30 dagar för "ÖB:s blå" (FMIntBM) och NATO-medaljer. FN-medaljer brukar kräva 90 dagar (Korea var dock 30).

    För NATO-medaljer brukar det vara 30 dagar sammanlagt, så man kan göra 10 dagar per år och därmed få medaljen det tredje året. Efter man fått en NATO-medalj krävdes det tidigare totalt 180 dagar innan man kunde få nästa siffra, men numer delar de bara ut en per missionsområde och inga siffror, så den regeln har spelat ut sin roll.

    För att få ÖB:s blå måste man fullfölja missionen, vilket inte är ett krav för NATO- och FN-medaljer. Detta innebär att en som gör fem månader på en sexmånadersmission, men åker hem i förtid endast får NATO-medaljen, men inget vid hemkomst. Den som däremot kommer ner som vakans och är där den sista månaden (>30 dagar) får båda medaljerna. På samma mission kan det dessutom finnas personal som har kortare kontrakt och åker hem innan missionens slut, men eftersom de fullgör sitt kontrakt (>30 dagar) så får de båda medaljerna. Inte helt rättvist kan tyckas, men så är reglerna.

    För tidigare NATO-medaljer var det 30 dagar om man var i missionsområdet, men 90 om man var i en stödjande funktion (t ex NSE) utanför missionsområdet. Numer är det 30 dagar i JOA (Joint Operations Area) som gäller.

    För flygande personal räknas flygdagar, dvs endast första passet varje dag räknas som en dag. Detta gäller både stridsflyg liksom transportflyg, tankflygplan, AWACS och andra stödjande funktioner.

    Nu finns det vad jag vet ännu ingen medalj för Unified Protector, men skulle det komma en sådan kommer reglerna antagligen vara liknande övriga NATO-medaljer. Detta innebär att för att flygande personal ska få NATO-medalj så måste de ha flugit uppdrag minst 30 olika dagar. Om markpersonal ska få NATO-medalj beror på om basen ingår i JOA. Med de äldre reglerna hade de behövt göra 90 dagar eftersom de inte varit i missionsområdet. ÖB:s blå får samtliga som gjort minst 30 dagar och fullgör sitt kontrakt.

  • Anonym 9 juli 2011 15:50

    Angående det här med 89 dagar så bestämdes det att personalen roterades hem med dansk C-130 till Ronneby trots att en egen svensk C-130 fanns på plats och gick hem med endast 2 paletter också till Ronneby. Kan detta månne ha att göra med att slippa undan de extra leave dagarna?? Det är ju självklart så. Att ens förneka det tyder isåfall på en oerhörd inkompetens på de som planerar våra transportflygningar eller hur??

    • FVI Anonym 9 juli 2011 17:19

      Anonym

      Det är helt självklart att hemtransporter planeras utifrån operativa och praktiska skäl, inget annat.

      Anders Silwer

  • FL01 måste få medalj! 29 augusti 2011 16:29

    Tillhörde FL01 och hoppas verkligen att bli medaljerad, såväl av FM som av NATO. Att ställa upp med 11 dagars varsel och tjänstgöra utomlands utan leave i nästan tre månader tycker jag är väl värt medaljering. Detta sagt med tidigare erfarenhet från såväl armémission i Afghanistan och Kosovo. Vår insats i Italien betydde minst lika stor uppoffring för våra privatliv som de längre armémissionerna där leaveperioder innebär en sammanlagd maximal tjänstgöring om 6-8 veckor åt gången.

    Och om NATO har regler som gör att vi missunnas tycker jag inte alls som ovanstående att vi tysta ska sitta still i båten. Mht vad vi levererat och hjälpt NATO med borde vi definitivt ha en röst i SHAPE och kunna kräva någon slags belöning för mödan. Allt annat vore förödmjukande för oss som ställde upp.

    • FVI FL01 måste få medalj! 29 augusti 2011 19:44

      FL01

      Jo, ni gjorde en bra insats. Jag vet inte idag om ni får någon NATO-medalj. I morgon vet jag nog. Dock när det gäller medaljer så är det den som sätter upp dem som bestämmer kriterier.

      Anders Silwer

      • FVI 29 augusti 2011 21:01

        Minst 30 dagars utlandstjänst borde åtminstone genererat en "ÖB:s blå" vid hemkomst. Ni menar väl inte att det har missats för FL01?

        NATO-medalj är som sagt upp till NATO att besluta om, och det kan ta tid. Det verkar inte finnas någon färdig medalj för UNIFIED PROTECTOR så ingen annan har fått någon heller. NATO har förresten gjort om sitt system i år igen så nu får Kosovo likadan medalj som Afghanistan.

  • The Mighty 29 augusti 2011 21:15

    Frågan om medaljer för de som genomfört mission men inte uppfyller kriterierna har varit upp på HKV agenda tidigare. Vid de fall jag känner till har besluten varit mycket tydliga -Inga medaljer. Man kan se det på två sätt: Medaljen reprensenterar den insats personen gjort i ett förband eller område dvs vissa får den och vissa inte, gränsen dras ju alltid någonstans. De som gjort sina dagar kan ju ha åsikter om en, två, 20 eller 89 dagar helt plötsligt räcker. Sen kan man ju se det att alla har ju varit i insatsen och borde kunna visa det på något sätt, för Tp-besättningar skulle de bli kul med massor av medaljer. Men FL är ju en särskilt viktig mission för FV så den kommer nog premieras särskilt väl från HKV, tror ingen behöver oroas sig. Kan dock tänka mig att det blir gnäll från de som tidigare missat medaljer från Afhanistan o dyl med några dagar.

  • FL01 måste få medalj! 30 augusti 2011 11:26

    I det här läget betyder en NATO-medalj mer för oss i FL01 än Försvarsmaktens för int. insatser. Jämfört med hur många riktiga NATO-medlemmar agerat under den här operationen, borde samtliga svenskar som på något sätt deltagit i att få upp våra flygplan i luften premieras från NATO-håll. En medalj borde vara det minsta SHAPE kan göra för att erkänna Sveriges stöd till alliansen.

    FVI, visst är det så att "det är den som sätter upp dem som bestämmer kriterier" men Sverige kan faktiskt för en gång skull inte bara stå med mössan i hand och tacka och ta emot, som vi ofta så naivt gör, utan faktiskt driva en fråga aktivt. Av naturliga skäl har vi ofta fått förhålla oss passiva i relation till NATO, eftersom vi tagit mer än vad vi givit, men i denna operation är det annorlunda. Här är det vi som givit och NATO taget. Alltså, visa gärna lite offensiv anda i denna fråga för även om det kan te sig storsint att gnälla över en liten metallbit, är det en viktig symbolfråga och sänder en signal av långvarigt erkännande för vad vi åstadkommit. Erkännandet riskerar annars att rinna ut i sanden som några få skriva textrader om det svenska bidraget under den mycket korta operation som Unified Protector nu tycks bli (sett i det stora).

    Vill inte göra några jämförelser mellan FL01/02 och tpflygmissioner, det blir lätt ett sandlådekrig. Alla insatser som krävt personliga uppoffringar och gett operativ effekt borde premieras. Jag var själv med i en av våra flygbasmissioner i Kongo och där var det aldrig diskussion om antalet dagar hit eller dit för personal som gjorde kortare vändor.

    Som sagt, jag hoppas verkligen att FVI driver denna fråga trots de uppenbara riskerna för prestigeförlust i FML (i synnerhet mot ÖB och AI) som finns.

    • Phoenix FL01 måste få medalj! 30 augusti 2011 18:05

      Hur värderar man hur viktig FL insats är jämfört med tidigare svenska insatser för NATO eller hur viktiga andra länders bidrag är för NATO. Varför skulle FL särskilt premieras? Jag tycker inte att det håller varken gentemot tidigare svenska insatser eller NATO regler. Varför är medalj så viktigt som erkännande? Och varför just FL?

    • FL01 måste få medalj! 30 augusti 2011 18:42

      Storsint? Snarare småaktigt.

      INGEN har fått någon NATO-medalj för Unified Protector. Det kommer säkert men räkna med att det kan ta tid, om det ens blir något. De som var på tidiga Afghanistanmissioner fick inte heller någon NATO-medalj. Det man gjort vid sådana missioner är istället att ta fram ett märke som sätts på släpspännet för FMIntBM, i fallet Afghanistan hade man en dromedar. OM det är något flygvapnet ska jobba för så är det i så fall ett sådant märke, men det känns inte som en uppgift för FVI utan något förbandscheferna för FL01/02 borde driva.

      Numer har NATO bara två sorters missionsmedaljer, en för artikel 5-operationer och en för icke artikel 5. Den senare har idag samma medaljband som den tidigare ISAF-medaljen, oavsett missionsområde. Skillnaden mellan missionsområdena är en clasp med lämplig text, precis som EU-medaljerna alltså.

      Du menar väl inte att man i Kongo delade ut medaljer i strid med den utdelande organisationens bestämmelser?

  • 30 augusti 2011 19:07

    Medaljceremonier för FL01 såväl som FL02 är planerade har jag sett, så Medalj för Int. insatser kommer att delas ut. Jag antar att FM regler för medaljen kommer att följas - annars blir det ju konstigt mht andra hemkommande från andra missioner. Lika för alla borde gälla.
    Regler för en ev. NATO-medalj kommer att bli intressant att följa, men jag hoppas för FL01/02:s personals skull att de får det erkännande de förtjänar. Denna insatsen har ju enbart hållit till i luften och till sjöss utan marktrupp likt Afghanistan och Kosovo. Kanske andra regler då?

    För att återknyta till ett gammalt ämne - leave, så kan jag bara konstatera att FM medvetet och noggrant planerar för att skicka hem personal innan 90 dagar. Absolut inte p.g.a. operativa skäl utan enbart p.g.a. ekonomi. Naturligtvis är det ingen som åker hem dag 89, som behövs 100% för verksamheten, men han/hon måste ha synnerligen starka skäl för att få "dra över tiden". Personal som kom tidigt åker i många fall hem tidigt enbart p.g.a. 90-dagarsgränsen. Det säger en del om hur personaltjänsten fungerar. Utlandstvång i avtalet, och när medarbeteren väl står där med eller mot sin vilja så missunnans han några extra dagar ledigt med betalning med håfina marginaler...Snyggt!

    • FVI 31 augusti 2011 06:51

      Bloggvänner

      Många inlägg om medaljer och om 90 dagar. Jag börjar med 90 dagar. FM policy är att de som behövs i en operation ska vara där. Det finns ofta andra saker än just antal dagar leave som styr när någon ska hem. Transporter är ett exempel.

      När det gäller medaljer så finns det regler för alla medaljer och min syn är att de ska följas, självklart. Jag vet idag inte om vår personal får någon NATO-medalj men det är diskuterat med NATO. Jag ska be en som kan mer om det göra ett inlägg på bloggen.

      Medaljer har ingen koppling till prestige mellan mej och någon annan general eller amiral. Vi gratulerar alla som gjort ett bra jobb vid alla insatser precis som vi blir likna ledsna för de som skadas vid insats.

      Anders Silwer

  • 31 augusti 2011 11:08

    Ok, men det verkar vara så att transporter bokas så att det ska bli 85 dagar. Jag förstår inte varför det är en så skarp gräns vid 90 dagar? Varför inte ha systemet att varje fullgjord vecka genererar en dag?

    //MB

  • 31 augusti 2011 21:35

    Blir FL 01 en historisk mission som bara får en slät öb:s blå? Tråkigt att inte kunna visa vad de varit varit iväg på.

  • FL01 måste få medalj! 1 september 2011 15:07

    @Phoenix:
    1. Varför skulle FL särskilt premieras?
    Jag tycker att ALLA våra insatser utanför riket som innebär ett personligt uppoffrande och en mer eller mindre risk ska premieras. Jag tycker samtidigt att insatser kortare än normen 6 månader inte ska diskrimineras ur ett belöningsperspektiv (lön ej inkl. i detta resonemang), och vill därför driva frågan om att det är viktigt att förbandet/förbanden får ett militärt erkännande, mer än bara det skrivna ordet i bloggar m.m.

    2. Varför är medalj så viktigt som erkännande?
    I vår värld, där ekonomiska belöningar inte är ett alternativ, återstår endast symboliska erkännanden. T.ex. genom medalj, diplom, plaketter etc. Helt enkelt en pryl som delas ut under ceremoniella former och som man sedan stolt kan visa upp för omvärlden. Det är så vi militärer har fungerat sedan medeltiden, kanske till och med innan det, så det är väl inget konstigt?

    3. Och varför just FL?
    Se pkt 1: mitt resonemang gäller i detta fall FL01 men kan översättas till vilket insatsförband som helst, som genomför en insats kortare än 6 månader i en operation som inte hunnit få den traditionstyngd som t.ex. KS och FS-missionerna nu har.

    Avslutningsvis: Om det visar sig att NATO ej kommer att göra en medalj, eller att NATO:s krav för att få medalj kommer att exkludera delar av FL01/FL02 pga begränsade tjänstgöringstider, vill jag verkligen uppmana FVI eller förbandschef FL01/02 att (som någon tidigare kommenterade) driva frågan att göra en nationell förtjänstmedalj för denna operationen. Kan vi trycka upp nedläggningsmedaljer i 100-tal borde vi även kunna instifta en svensk Unified Protector-medalj.

  • Phoenix 1 september 2011 15:18

    Historisk? På vilket sätt är FL historiskt? Jag tror ej heller att Marinens verksamhet i USA har genererat annat än ÖB's blå?

  • FL01 måste få medalj! 1 september 2011 20:09

    Phoenix:
    FL01/02 och Unified Protector kommer att bli historiska insatser, liksom många andra militära insatser. Särdragen för svenskt vidkommande är väl extremt kort förberedelsetid till insats, en insats med en förmåga som ej var beprövad eller övad på 10 år, första insatsen med JAS 39 Gripen, första stridsflyginsatsen under NATO-befäl, första gången svenska officerare är med och leder stridsflyg från NATO-staber etc. Likaså att Sverige i stort sett deltagit under operationens hela genomförande (första man på plats i området bara några dagar efter operationens start). Operationen som sådan kommer bli unik som en enbart flyg/marininsats under relativt kort tidsperiod, som vänt läget från ett stundande massmord i Benghazi till maktövertagande i Tripoli på mindre än ett halvår.

    Så ja, det finns många historiska aspekter att räkna upp. Innebär INTE att andra militära insatser inte är historiska.

    Marinens verksamhet i USA var mig veterligen ingen insats, utan ett utbildningsstöd till amerikanska marinen.

    Förtydligar återigen: det handlar inte om att FL01/02 varit mer unikt/speciellt än andra insatser, utan bara det faktum att FL01/02 varit just insatser och inget annat - dessutom insatser som riskerar att falla mellan stolarna i flera aspekter (leavedagar och medaljer är två som diskuterats här, men det finns flera) på grund av en långvarig tradition inom FM med 6-månadersmissioner.

    • FVI FL01 måste få medalj! 1 september 2011 21:56

      FL 01 måste få medalj

      Du behöver inte vara rädd att FL 01 och 02 insats hamnar mellan stolar. Jag tycker att dessa insatser fått ett MYCKET stort genomslag i organisationen och samhället.

      Vad gäller Natomedalj har jag ställt frågan men vi har ännu inget svar från NATO hur de ser på frågan och hur eventuella kriterier ska sättas upp. Tills vidare är min bedömning att om det finns/blir någon Natomedalj så kommer den att komma efter FL 01 medaljering.

      Anders Silwer

  • 2 september 2011 08:21

    Alla signaler i Allied Joint Force Command Naples och i staben för Operation Unified Protector pekar på att en särskild NATO medalj för denna insats kommer att präglas och delas ut.

    Jakob Hahr
    SWE SNR CJTF OUP

  • Anonym 2 september 2011 15:00

    Besättningsmedlemmar ur marinen har röjt minor i Baltikum i många år och gjort en både historisk och internationellt viktig uppgift. Under lång tid fick medaljen (ÖB's) tjänas ihop under 2-3 år, någon internationell eller särskild medalj har inte fixats. Att det nu i och med FL missionerna blivit "historiskt" och särskilda åtgärder krävs gör för mig som FV officer ännu svårare att jobba joint då vi än en gång i vår blå och gröna kollegot framstår som de FV officerare vi hävdar vi inte är, har varit eller vill vara.
    Bra gjort FL, vi vet vad ni gjort, inga medaljer behövs för att förstärka detta.

    • FVI Anonym 2 september 2011 15:18

      Anonym

      Du har rätt. Vännerna i marinen har gjort ett bra jobb med minröjning i Baltikum. Jag tycker personligen att minröjning verkar vara ett nervpåfrestande jobb både i vattnet och på marken. F n finns det en diskussion om att göra minröjningarna i Baltikum till insatser. Detta vet troligen våra marina vänner mer om.

      Anders Silwer

    • FL01 måste få medalj! Anonym 2 september 2011 16:21

      Man kan ha två synsätt på saker och ting.

      Antingen: "om inte de fick, ska ingen få".
      Eller "även om inte de fick, ska alla från och med nu och framåt få".

      Jag menar att fler och fler insatser, marinens marinröjning är ett mycket bra exempel, FL01/02 ett annat, ser annorlunda ut än den fredsbevarande sexmånadersmission som många av våra traditioner, regler och förordningar är skapade utifrån.

      Jag gläds åt att många erkänner FL01/02s sätt att lösa uppgiften, det värmer i hjärtat att höra allt beröm (inkl dina ord FVI) och jag tror alla i dessa två förband har fått så mycket beröm att det nästan "rinner över". Men om fem år, kanske inte ens så länge, har nya vindar dragit förbi och det som idag är vardagsnyheter är då glömt. Det är då man vill ha kvar sina förbandsmärken, sin medalj och minnesbok för att både för sig själv och omvärlden påminna att man var med och bidrog.

      FM medalj för int. insatser i all ära, men i den kan man inte se vilken mission som man faktiskt genomförde. Jag ser därför helst en NATO-utmärkelse, men om det visar sig att stora delar av förbanden ej lever upp till den pga NATO:s bestämmelser ser jag det mer naturligt att FM instiftar en egen medalj som minne för deltagandet i denna operation. Jag tror annars att detta blir den första internationella insats (väpnad strid under FN-mandat utanför rikets gräns) som svensk trupp deltar i sedan 40-talet där det inte finns en minnesmedalj att hänga på bröstet för samtliga som deltog. Det tycker jag vore både tråkigt och skamfyllt.

      Jag var för inte så länge sedan nere och besökte FL02 och av fikarumspratat förstod jag att även detta förband har funderingar kring medaljfrågan, inte minst de som genomför kortare rotationer än tre månader men som ändå har genomfört en betydande insats under en längre tid.

      Jag tackar dock för svaren från FVI och Jakob H i frågan. Gläder mig att HKV i alla fall arbetar med ärendet!

      • FL01 måste få medalj! 2 september 2011 21:14

        "FM medalj för int. insatser i all ära, men i den kan man inte se vilken mission som man faktiskt genomförde.
        ...
        Jag tror annars att detta blir den första internationella insats (väpnad strid under FN-mandat utanför rikets gräns) som svensk trupp deltar i sedan 40-talet där det inte finns en minnesmedalj att hänga på bröstet för samtliga som deltog. "

        Återigen, de tidiga FS-missionerna hade inte NATO-medalj. De behövde inte slå några nya medaljer för det utan precis som ett par tidigare fall hade man istället ett särskilt märke på ÖB's blå, i det fallet en Dromedar. Det finns alltså redan sätt att utmärka medaljerna från vissa missioner ifall man skulle vilja det. Antagligen är det lättare att få godkänt också.

        Jag förstår att folk vill ha en NATO-medalj, men att börja slå ytterligare svenska medaljer för samma insats verkar lite tokigt. Då skulle man ju få flera svenska medaljer för samma sak. Tyvärr har det ju skett en sådan inflation i medaljer och annat metallskrot på uniformen sedan början på 90-talet att ingen vettig människa kan hålla koll på vad allt betyder. Det finns närmare 800 (!) svenska medaljer med bärandetillstånd. Ytterligare en medalj, tilldelad ett fåtal, är det ingen som skulle känna igen ändå i mängden av nedläggningsmedaljer och lokala förtjänstmedaljer.

  • OUP Area of Operation 2 september 2011 19:34

    http://www.nato.int/nato_static/assets/pdf/pdf_2011_03/110330-unified-protector-area-of-operation.pdf

  • Ndorop 2 september 2011 20:19

    Det mesta är sagt och de flesta reglerna utklarade. Ang. Nato's "Non-article five medal", så stämmer vad "Anonym 2011/08/30 kl. 18:42" skrev: insatserna utmärks med olika "clasps". Enda tillägget jag har är att man beslutat utmärka upprepade insatser med arabiska siffror ut att fästas på bandet, från första januari i år (icke retroaktivt).

    Särskild Nato-medalj för UP? Tja, de är ju inte sämre än de kan ändra sg.

  • Me 11 oktober 2011 07:32

    Något nytt under solen här? Har NATO beslutat om medalj?

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *