Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Segerns sötma

FVC

image

På bilden ovan syns flottiljchefen öv Per Nilsson C F21 slapp och ledig i samspråk med öv Fredrik Hedén. Det är eftermiddag efter genomförd flygdag och framgången rus och avslappningen efter en avspänning infinner sig. En mycket skön känsla som jag unnar all personal som varit delaktiga i flygdag med symposium på Kallax. Ett stort grattis till mycket väl genomförda arrangemang. Jag fick många uppskattade ord som NI alla förtjänar.

Vi är ett av världens bästa flygvapen i vår storleksklass.

Anders Silwer

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

13 kommentarer

  • Alf Ingesson Thoor 26 juni 2011 10:23

    SK 37 är luftvärdig från maj 2010 och kommer så att vara till september då luftvärdigheten går ut. Att den inte flyger beror på rent organisatoriska problem avseende ansvar och så vidare, frågan ligger sedan juni 2010 hos central flygchef. Piloter med upprepeterad teori finns det gott om. Min egen bedömning är att FV vill klara ut alla besticken om civiregistrering, fortsatta uppdrag till F 7 med mera innan någon ytterligare veterantyp går i luften. Just nu är det bara 32 0ch 35 på det militära registret, övriga är civilregistrerade.

  • Alf Ingesson Thoor 26 juni 2011 10:15

    Beslut taget av C Prod att det ska civiregistreras men processen lär inte vara påbörjad. Vore bäst om F 7 fick uppdraget att genomföra.

  • FVI 23 juni 2011 01:22

    Mattias

    Det finns en kandidat i bra skick. Tanken för några år sedan var ätt våra veteraner ska flyga tills FV 100 år 2926. Vi får se hur det lyckas. Kontakta gärna vännerna på historik flight.

    Anders Silwer

  • Mattias Nordgren 22 juni 2011 09:46

    Tack för svaret Johan. Vet du om detta kommer att omprövas i framtiden? Vet du något om anledningen? Finns det en kandidat i någorlunda skick? Jag kanske helt enkelt ska vända mig till SwAFHF ;)

  • Johan Nilsson 21 juni 2011 23:18

    Mattias, man tog beslut för mer än sex år sedan att ställa JA37 åt sidan p.g.a. kostnader och enbart hålla SK/AJS37 i flygbart skick.

    /Johan

  • Chefen F 21 20 juni 2011 20:46

    JON,

    Besöksantalet uppskattas till drygt 40 000.

    Per Nilsson

  • Chefen F 21 20 juni 2011 20:44

    Tack ALLA ni som gjorde vår flygdag så lyckad! Jag är oerhört tacksam och stolt.

    Per Nilsson

  • JON 20 juni 2011 19:48

    Hur går det med civilregistreringen Alf?

  • Mattias Nordgren 20 juni 2011 15:07

    Som besökare på genrepet och flygdagen måste jag säga att flygdagen var mycket lyckat. Fina uppvisningar, inte minst Lansen med Alf. Mycket fint jobbat F21! Ett mycket trevligt initiativ att inbjuda "spotters" på genrep, det var MYCKET uppskattat. Flygbilder kommer på Facebook!

    Jag tänker dock ställa frågan här i forumet, får vi någonsin se JA37 ta till skyarna igen? Är det någon som kan informera om status? Jag vet att en SK37E och eventuellt en AJS finns i flygbart skick, men, som sagt, kommer JA37 att flygas igen?

    Jag hittar inget om JA37 och SwAFHF, så jag antar att det inte finns något projekt kring just jaktviggen?

  • Björn 20 juni 2011 11:58

    För mig, som representerar åskådarskaran, kan jag säga att det även ur mitt/vårt perspektiv var mycket lyckat. Vi med särskilt flyg- och fotointresse fick möjlighet att närvara även på lördagen då vi blev mycket väl omhändertagna av F21 med besök på plattorna och möjlighet att ha en dialog med personalen. Stort tack för det! Jag tyckte även att flygningen i sig var på toppnivå med inspirerad och generös display. Alf, må du flyga Lansen många år till, en fröjd att beskåda för en flygfantast! Jätteroligt att SK60 m/ä flög demo, vilket inte är en vanlig syn.
    Ett mycket bra evenemang på alla sätt, där enda smolket väl var att B 17 tyvärr hade oljeläckage på nya motorn och därför inte kunde delta, samt att RNoAF inte kunde komma med en displaypilot till sin F-16.
    Att vädret sedan var på topp visar väl kanske att de högre makterna är med er :)

    Happy landings!
    /Björn

  • Alf Ingesson Thoor 19 juni 2011 20:44

    Trevlig flygdag med för oss uppvisningspiloter ett bra välkomnande och ett mycket bra fungerande tekniskt stöd. Själv hade jag förmånen, förtroendet och glädjen att en än gång få visa upp J32 B Lansen i luften, en flygplantyp vilken tjänstgjort på F21 en gång i tiden.
    Den numera vid FV flygdagar obligatoriska fältflygarträffen samlade ett femtiotal som tillsammans mindes forna tider. Det är alltid lika spännande att se vilka som dyker upp, de (vi) må ha åldrats men har samma sinne kvar. Ett kvalitétsmärke av FV piloter genom generationer. Glädjande att det även kommer gamla navigatörer, dessa tappra män som vågade sitta i baksits i Lansarna samt även i helikoptrar.
    Veteranflyget stod för den historiska delen med Vampire, Hawker Hunter, Tunnan, Lansen och Draken och även SK60 m/ä.
    Bra väder gjorde det hela ännu bättre, trots dålig prognos.

  • JON 19 juni 2011 17:15

    Hur många lyckliga åskådare kom det?

  • Per 19 juni 2011 16:27

    Grattis till en väl genomförd flygdag. Kul att se C-17 Hedén hemma också!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *