På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HKP14´s första förbandsövningsdygn har inletts

flygvapenbloggen

Idag kl 13.40 landade HKP14 på Hagshult där Hkpflj funktionsövning genomförs. Det är första gången helikoptern lämnar Malmen där den överlämnades till Försvarsmakten förra veckan.

Vi är nu uppe i totalt 41 i princip felfria flygtimmar och nu väntar ett dygn i fält med flygpass och ”övernattning” utomhus i den T-bas som Helikopterflottiljens insatskompani upprättat.

En fylligare rapport från övningen kommer senare...

Magnus Westerlund

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

9 kommentarer

  • Johannes 19 maj 2011 19:31

    Låter förbaskat trevligt! Kommer dessa att mönstermålas likt Hkp 15? Eller ska man behålla den mörkgröna färgen?

  • Chefen Hkpflj 20 maj 2011 19:43

    Johannes

    I grundbeställningen av HKP14 har man valt samma mönstermålning som HKP15A.
    Nu har man dock ändrat sig och samtliga HKP14 kommer att få samma grå färg som HKP10B i Afghanistan har.
    Jag tycker det blir bra med den grå färgen eftersom HKP14 planeras mot att vara i Afghanistan från 2016. Dessutom lämpar sig den färgen bättre på de sjöoperativa HKP14.

    Magnus Westerlund

  • Eleven 20 maj 2011 21:24

    @Chefen

    Ja, men lämpar den sig bättre på de markoperativa? Borde inte en mörkare ton i färgen lämpa sig bättre vid flygning i markarenan? Grått känns ju spontant som en av de sämre färgerna man kan välja i sammanhanget, värmereduceringsvinsten till trots.

    Som besättning på en helikopter så inbillar jag mig att man vill optimera sina möjligheter till överlevnad när man löser sina uppgifter. Att då stryka grantopparna med en helikopter som inte ens försöker smälta in i omgivningen känns nog inte optimalt.

    Att den liknar de sjöoperativa helikoptrarna (som är i stark minoritet) kan ju knappast skänka särskilt mycket tröst...

    Neä, jag tycker nog att de markoperativa helikoptrarna borde anpassas till vår svenska markarena, inte till den tillfälliga afghanska.

    • Chefen Hkpflj Eleven 21 maj 2011 10:42

      Eleven

      Det finns ett kort och ett långt svar. Det korta lämpar sig bäst här.
      Ja, ur ett rent visuellt perspektiv är det bättre med mörka, grönnyanserade färger då helikoptern står på marken eller ses från en högre höjd än helikoptern.
      Ser man den mot himlen är den grå färgen bättre. Sedan kommer andra faktorer in när man med olika typer av sensorer skall upptäcka och låsa på helikoptern. ...men att utveckla det är det långa svaret.

      Magnus Westerlund

  • Karl Persspm 20 maj 2011 23:26

    Vad får då HKP16 över tid? Dessa skall ju (förutom ett mindre antal i en tilltänkt kortare sväng till Afghanistan) vad jag förstår vara markbaserade i Sverige och icke heller sjöoperativa.

    Jag hoppas verkligen inte vi är i Afghanistan från 2016. Något märkligt att det ens finns en sorts inriktning på det.

  • Skeptisk 21 maj 2011 00:46

    Vänta nu här.

    Ska man måla om HKP 14 från en duglig terränganpassad färg till någon sorts grå nyans för att; 1) det är så HKP 10B ser ut i Afghanistan och 2) för att 5 av 18 helikoptrar ska vara sjöoperativa?!

    Maken till konstigt resonemang får man leta efter. Lägg de pengarna på något annat istället!

    Ska vi måla även den markoperativa HKP 16 i samma sjö- och ökenchicka nyans? Det är ju ändå den som skall ersätta 10B...!

    • Chefen Hkpflj Skeptisk 21 maj 2011 10:46

      Skeptisk

      Det går att måla om maskinerna utifrån de behov som föreligger för olika verksamhet. Vi har t ex på några veckor målat om HKP10B från grön till grå inför insatsen i Afghanistan. Allt handlar om Force Protection och det måste få kosta.
      ...och hur många gånger har vi inte bytt färg på våra Tp 84?

      Magnus Westerlund

  • Karl Persson 21 maj 2011 13:28

    Skeptisk gör helt rätt i att ställa sig frågande då utlandsinsatser är få och materiellt i minoritet kontra reguljär verksamhet hemma i Sverige.

    Flygfarkosterna bör alla självfallet målas utifrån nationella Svenska behov och vid sällsynta beslutade utlandsmissioner eller beredskap så målas de 2-3 st som efterfrågas om till den uppdragsprofil som anses krävas.

    Nu låter det som ni försöker göra tvärtom.

    • Chefen Hkpflj Karl Persson 21 maj 2011 22:22

      Karl

      De senaste fyra åren har Hkpflj genomfört 3 multinationella insatser och haft helikopterenheter i 2 st NBG inom ramen för EU och större delen av helikopterparken har varit ianspråktagen för att producera dessa enheter.
      Jag räknar dessutom med att vi, i princip, ständigt kommer att ha svenska militära helikoptrar utomlands.

      Vid alla dessa insatser är det livsviktigt att maskinerna är målade på rätt sätt. Den verksamhet vi bedriver i Sverige idag sker inte under någon hotbild och har därmed inte samma krav på målning. Jag delar dock din och Skeptisks uppfattning att vid nationell militär verksamhet med hotbild skall givetvis maskinerna vara gröna eller mörkt mönstermålade.

      .. sedan kan jag erkänna att med den brist på medeltunga helikoptrar som vi levt med i så många år så får både HKP14 och HKP16 till och med vara rosa bara vi får tillgång till dem i fullt operativa versioner. :-)

      Magnus Westerlund

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *