På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

ASC 890 på TTP med länk 16

flygvapenbloggen

Jag läste en sammanfattning efter en övning med ASC 890 och vill förmedla den.

”TTP är en nationell övning med internationell metodik och ledning som genomfördes i Norrland för två månader sedan.Förutom enskilda pass (så kallade in house pass) genomfördes företrädesvis BVR och COMAO pass. För FM var det första gången som den nya taktiska datalänken (L-16) användes under en övning. Resultatet av detta gav vid handen att alla i nätverket ingående enheter fick en bra och gemensam lägesbild i realtid, vilket är en bra förutsättning för att både kunna skapa luftherravälde och genomföras såväl offensiva som defensiva uppdrag. ASC890 bidrog till en klar förbättring av både lägesbilden och skapandet av en bättre infrastruktur i Norrbottens inland.”

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

9 kommentarer

  • Chefen F 21 8 maj 2011 22:56

    TTP är en övning med hög komplexitetsgrad som primärt ger övningsutbyte åt Flyg och STRIL. Övningsformen har utvecklats vid F 17 och genomförs årligen i norra Sverige. Bland de positiva erfarenheterna för i år var att LINK 16 introducerades av ASC 890 och TU JAS. Vid F 21 ser vi fram emot den fortsatta introduktionen av L-16 då den tillsammans med ASC 890 temporära baseringar i området kommar att passa som hand i handsken i det nordiska flygövningssamarbetet.

    Per Nilsson
    C F 21

  • JON 9 maj 2011 08:32

    Man undrar vad som skiljer Länk 16 gentemot den svenska STDMA VDL Mode 4?

    USAF prövade, genom Lockheed, formationsflygning för divisiondrop med C5B Galaxy, med det svenska systemet. Man ville flyga samlat för koncentrerad fällning av materiel till en armedivision. Man prövade länksystemet i VFR och mörker, för att forska ut downwash och wake turbulens effekter på fallskärmarna till den fällda materielen.

    Länk systemet prövades av US NAVY på F-18 Hornet i Californien.

    AFCEA:s magasin SIGNAL hade fina artiklar om mellan 1992-94.

    • JON JON 14 maj 2011 21:04

      Man kan tillägga att det svenska systemet STDMA VDL Mode 4 för luftfart, heter AIS på sjön och är världsstandard (liksom det är i luften genom ICAO).

      Rymdfärjan registerade under ett varv runt jorden över 90 000 AIS-transpondrar, förmodligen en tiopotens fler än installerade Link-16 på militära flygplan på jorden!

  • JON 9 maj 2011 08:41

    Man kan tillägga att USAF avsåg att fälla materielen i full IMC i krig med dessa formationer av C5B. Sen om detta vore så klokt i dagens läge med smarta luftvärnsrobotar,är en annan sak.

  • Jens Pettersson 9 maj 2011 09:00

    Det kan vara värt att notera att ASC 890 enligt ovan "skapar" infrastruktur för Stril i Norrbottens inland. Med detta menas väl att detta flygande stridsledningssystem ersätter tidigare markbaserade installationer?

    Om det i enlighet med vad C F21 säger här ovan bara rör om "temporära baseringar", så inställer sig frågan om lösningens förmåga till incidentberedskap och uthållighet.

    - Är det meningen att ASC 890 i framtiden ska kunna lufttankas?

    • Chefen F 21 Jens Pettersson 9 maj 2011 10:57

      Jens,
      För vårt vidkommande i norr ser jag ASC 890 idag som ett komplement till den fasta infrastrukturen men framförallt som LINK 16 aktör.

      Att jag skrev "temporära baseringar" beror på att jag utgår från att jag har kollegor i syd som gärna också vill få tillgång till denna högt värderade resurs.

      Om ASC 890 i framtiden avses få lufttankningsförmåga är jag inte rätt person att svara på.

      Per Nilsson

  • Jens Pettersson 9 maj 2011 14:45

    Försvarsmaktens sammanlagt två (2) stycken exemplar ASC 890 kan bara växelvis gästspela i det som en gång i tiden var skilda luftförsvarssektorer. ASC 890:s bärarflygplan (SF 340) är ett mindre uthålligt flygplan än derivatet Saab 2000.

    Självfallet kommer inte lufttankningsförmåga till grundflygplanet SF 340 att utvecklas trettio år efter det att det första gången togs i drift och nästan lika länge sedan det slutade tillverkas av Saab i Linköping.

    Frågan om varför ASC 890 bara kan upprätthålla temporär och kortvarig närvaro i en viss landsdel är mindre intressant än det faktum att systemets två exemplar med avseende på nationell incidentberedskap och krigstida uthållighet är att betrakta som två förvisso kvalificerade men likväl dagsländor.

    I och med att JAS 39A/B och dess nationella länkar avvecklas, så kan inte Link-16 resurser längre ses som interoperabelt komplement till de radiokullar och stridatasändare som byggdes upp från och med Stril 60.

    Från och med en ensad flotta JAS 39C/D, så är det svenska nationella luftförsvaret beroende av radiotäckning med Link-16. Den del av luftrummet, som inte täcks nås inte heller av luftförsvarsresurser med annat än möjligtvis okrypterat tal.

    - Är det verkligen möjligt att upprätthålla incidentberedskap och säkerställa en krigstida uthållighet med bara två (2) stycken ASC 890 och tiotalet radiokullar?

    Alla svaren kommer förhoppningsvis i den av riksdagen beställda parlamentariska luftförsvarsutredningen (LFU).

    • FVI Jens Pettersson 9 maj 2011 17:14

      Jens

      FM har beslutat till vilken nivå vi ska bygga ut L-16. Om vi i framtiden kommer på att det behöver byggas ut på ett annat sätt får framtiden utvisa.

      Anders Silwer

  • Jens Pettersson 10 maj 2011 10:34

    Låt oss innerligt hoppas att verkningsfulla politiska beslut om ett nationellt täckande strids- och luftbevakningssystem kommer tjugo år innan dess förmåga sätts på ett mer allvarligt prov.

    Det är min uppfattning att vi inte bör räkna med att Sverige har blivit Nato-medlem innan dess.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *