På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Insatser

flygvapenbloggen

Under veckan har kamraterna inom SAE ISAF MEDEVAC fortsatt med att flyga TACTICAL MEDEVAC. De har varit  i Kunduz och hämtat en patient. Sandstorm på vägen hem gjorde att de fick vända och övernatta I Kunduz.

Över Libyen fortsätter insatserna. Det går bra även där. I veckan flög vi in i en oprognostiserad sandstorm. Resultatet blev två sandblästrade frontrutor, men annars gick det bra.

L-16 håller vi nu på att införa på förbandet. Det är bra att få använda detta under en insats. Jag har fullt förtroende för att personalen i förbandet klarar av att fortsätta verksamheten på ett verksamhetsäkert sätt under införandet. Bra att få igång L-16.

Anders Silwer

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

9 kommentarer

  • Daniel 6 maj 2011 19:45

    Flygvapnet har hittills inte fått använda L16 i incidentberedskapen men jag noterar att denna datalänk ska nyttjas i krigsliknande internationella insatser.
    Kan man förvänta sig att pappersexercisen nu fått sådan fart att Flygvapnet kan använda systemet även inom nationella insatser.
    Om inte, var ligger skillnaden?

    • Chefen A0 FTS Daniel 6 maj 2011 20:40

      Skillnaden ligger i att detta är en specifik insats där NATO leder. Nödvändiga beslut för att nyttja systemet finns inkl beslut om användning, vilket bl.a. grundas på ackreditering på JAS 39. Införandet av bl.a. L-16 i det nationella ledningssystemet pågår men är mer omfattande. Bl.a. berörs StriC och markinfrastruktur. Detta arbete följer en tidplan som ska vara genomförd innan 2014.

      • Daniel Chefen A0 FTS 8 maj 2011 07:32

        Vore önskvärt med ett förtydligande från Chefen A0 FTS.
        Det Ni beskriver om JAS39 beträffande beslut om användning vilket grundar sig på ackreditering, stämmer väl även in på ledningscentralen StriC, ledningsflygplanet ASC890 och markinfrastrukturen!? Dessa system har ju använts av Flygvapnet hela våren i tränings- och utbildningssyfte. Vad avser Ni med "Detta arbete följer en tidplan som ska vara genomförd innan 2014"? Menar Ni utbyggnaden och kompletteringen av infrastrukturen? Menar Ni framtagande av bättre säkerhetslösningar för skyddande av information?

      • Daniel Chefen A0 FTS 12 maj 2011 15:46

        Jag har full förståelse för om Chefen AO FTS har viktiga utvecklingsärenden att lägga sin arbetstid till.
        Jag är därför öppen för att någon annan med rätt kompetens sprider mer ljus på vad som avses.

      • Daniel Chefen A0 FTS 17 maj 2011 13:20

        Herr General!
        Det har nu gått 9 dagar sedan jag bad om ett förtydligande.
        Ni har själv haft tid att skriva åtminstone 5 nya blogginlägg under denna period så det faktum att Ni inte svarat kan inte handla om tidsbrist.
        Jag förutsätter att Ni tillsammans med Er utvecklingschef har både kompetens och förmåga att svara på den enkla frågan och förtydliga det något luddiga svaret.
        Om Ni inte har för avsikt att svara på frågan kan Ni väl åtminstone visa mig den respekten att förklara varför Ni inte vill svara på frågan.
        Beror det på sekretess? I så fall på vilka grunder?
        För inte kan det väl vara så att "MUST yttrande JAS L16" t.o.m. är obegripligt för en general?

  • KIL 6 maj 2011 21:24

    Hej
    Ett mycket bra initiativ med denna blogg, MEN, är den till för oss i Flygvapnet, eller till allmänheten?
    Om det är det sistnämda så måste ni sluta med dessa förkortningar, ingen fattar dem!!
    //KIL

    • FVI KIL 6 maj 2011 22:13

      //KIL
      Den är till både och. Ska dock utveckla en del förkortningar.

      Anders Silwer

  • SIQ 7 maj 2011 11:03

    Jag har frågat tidigare men inte fått något svar, så jag försöker på nytt:

    Är tanken med SAE ISAF MEDEVAC:s 2 åriga insats att enbart flyga transporter mellan olika sjukhus, eller ingår även att landa i terrängen och hämta stridsskadade soldater på skadeplats?

    • FVI SIQ 8 maj 2011 21:44

      SIQ

      Tanken är att förbandet ska utveckla sin förmåga till att hämta ute i terrängen på skadeplats. Verkligheten i området är dock att det bara är Sverige och Tyskland som har med läkare ombord. D v s det finns väldigt få helikoptrar som kan flytta en patient utan att sänka vårdkvalitén. För tillfället är därför sk TACTICAL MEDEVAC (transport mellan främre och bakre vårdplatser inom RC NORTH) mest efterfrågade för oss.

      Anders Silwer

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *