På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Första stridsflyguppdraget sedan 1960-talet

flygvapenbloggen

Det är fredag 8 april 2011 kl 15.55 på flygbasen Sigonella på Sicilien. Lufttankningsflygplanet TP 84 T ”Mighty 65” och två JAS 39 ”TIGER 37” i luftförsvarsrollen startar för att stödja FN-resolution 1973 avseende en flygförbudszon över Libyen. Det är det första uppdraget med stridsflygplan i en internationell insats på mer än 50 år.

Efter start lufttankar JAS 39 på 10 000 fots höjd och flyger sedan in för att hävda flygförbudszonen i trakten av Tripoli. De två JAS 39 lufttankade efter uppdrag och landade åter på Sigonella strax före 18.30 lokal tid.

Anders Silwer

FVI

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

27 kommentarer

  • C MIEMOIS 8 april 2011 23:54

    Grattis. Vi saknar EAW här på Viking11 men ibland får man väl prioritera. Lycka till och jag ser fram emot fler inlägg.

  • tobbe 9 april 2011 09:20

    Utmärkt med en FV-blogg.

    Några frågor: lufttanka direkt efter start och före landning?

    Finns det ej bränsle på basen?

    • flygvapeninspektoren tobbe 12 april 2011 13:24

      Tobbe
      Sent svar eftersom vi är i uppstart med bloggen. Då fanns det inte rätt sorts bränsle men nu finns det.

      Anders Silwer

  • Tindra-Annette Broström 9 april 2011 12:06

    Grattis till bloggen och jag hoppas du /ni följer http://cencio4.wordpress.com/ som skriver mycket bra analyser ang Operation Unified Protector (was Odyssey Dawn) .

    Jag hoppas på liknande analyser från er. Fortsatt lycka till med LI01 och att gott till er alla.

  • JON 9 april 2011 12:38

    Bra att JAS39Gripen får vara med i Libyeninsatsen bland dom stora grabbarna och visa vad man går för!

    Rebellerna far fram och tillbaka som skottspolar, så fort någon granat landar i området, oskyddade från splitter som dom är. Rebellerna och NATO verkar sakna ett system som ARTUR och FOC, som kan få ordning på målangivelse och annat!

    Alla rebeller verkar ha någon dubbelpipig luftvärnskanon på pickupflaket (dimension någon?), men kan man bekämpa stridsvagnar med dessa?

    Man tycker att dom kunde rulla in splitterskyddade KP-bilar från Egypten, ihop med nya vapen.

  • JON 9 april 2011 12:53

    När vi har ett så förnämligt inmätningssystem på marken ,som ARTHUR, så undrar man om inte nya AESA radarn skulle klara av att mäta in fi artilleri och granatkastare lika bra?

    Det vore f.ö intressant att se vad en Archer och en ARTUR kunde åstadkomma mot Kaddafis trupper!

  • Alf Ingesson Thoor 9 april 2011 13:08

    Bra att vi är där och att vi äntligen är inbjudna i finrummet och får visa vår förmåga. För en gång skull åker vi med ett förband som är förberett och mogen för uppgiften. Helikopterinsatserna har ju varit "sådär" vad avser förberedelser men Adenviken gick bra och förhoppningsvis blir Afghanistaninsatsen fullt verksam med tiden.

    Men det är ändå en helt annan sak att få sätta in skarpt stridsflyg. För första gången på många år känns bra att vara flygofficer. Att vi i FV gör verkan i en för hela världen viktig mission och då med det bästa vi har visar att Sverige står upp i handling och inte bara snackar.
    Hästveda kvar, Hkp 16 på väg. Det ljusnar i tunneln. Nu återstår bara att vi avbryter experimentet med helikopterutbildning i Tyskland och återuppbygger den förmågan på hemmaplan.

    • Björn Alf Ingesson Thoor 11 april 2011 20:57

      "Experimentet", vilket är en olycklig benämning, fungerar riktigt bra Affe och vi skall nog vara glada för detta då det därmed tillförs nytt friskt blod till en annars hastigt sinande pilotkategori. Visst vore det önskvärt att vi återigen kunde grundskola i egen regi, där är vi helt överens, men i väntan på detta är det viktigt att aldrig igen tillåta ett längre uppehåll i grundskolningen.

      • flygvapeninspektoren Björn 12 april 2011 13:26

        Björn

        Helt rätt. Ett ständigt inflöde är helt avgörande.

        Anders Silwer

  • Edvin 9 april 2011 15:26

    Bra jobbat, lycka till med kommande uppdrag.

  • Stig Schyffert 9 april 2011 16:24

    Som en tidigare divisionschef på Quintus Blå är det kul att se killarna i aktion. Vi hade ju mest "Tönnersjömålet".

  • The Mighty 9 april 2011 17:16

    Äntligen! som en berömd eller ökänd svensk mediakändis skulle uttrycka det!

  • Marre 9 april 2011 20:46

    Bra initiativ med denna blogg. Hoppas på många uppdateringar, gärna med gott om bilder också. Till sist hoppas jag att ni gör ett bra jobb på NAS Sigonella.

  • allan widman 9 april 2011 22:50

    Anders,

    Grattis!

    Mvh

    Alllan Widman

  • Intresserad läsare 10 april 2011 07:23

    Denna sida kan nog bli hur bra som helst, bara man slipper namnet. Pseudonym bör räcka.

  • B-O Gavne, Västerås 10 april 2011 09:30

    JAG, BARA en vanlig gammal gubbe i Västerås ...men faktiskt också den som är med och pröjsar Herr Inspektörens regeringsuppdrag, tycker att den ovan lilla bloggtexten är riktigt trevlig att läsa. ..och hoppas på fler framtida bloggar, också av de andra verksamma i detta allvarliga förhållandet; men ju ändå helt fantastiska att vi Jordens invånare, kan gå samma och fixa upp nått som strider mot vår mänskliga kultur.

  • BEN 11 april 2011 15:51

    "Boots on the ground" i all ära men det Flygvapnet ska vara bäst på är att leverera Air Power, var och när våra statsmakter så bestämmer. Skönt att vi äntligen på allvar får leverera det vi är bäst på! Kanske vi törs känna lite tillförsikt inför framtiden efter ett antal tunga år.

  • Jonna 11 april 2011 16:57

    Inledningsvis vill jag tacka för en bra "blogg" positivt att det finns ett forum där man kan diskutera Air Power och andra viktiga frågor som rör Flygvapnet.

    Jag delar vad andra skribenter skriver, detta var det bästa som kunde hända FV att efter ett antal tunga år. Får Flygvapnet visa, på en större förmågebredd än tidigare, att man kan leverera effekt vad den än efterfrågas och behövs. Oavsett om det är helikoptrar för Medevac eller transportflyginsatser eller stridsflyg. Nu kan Flygvapnet se framtiden ann med tillförsikt.

  • JON 11 april 2011 18:55

    Nu visar NATO äntligen en satbild av hur trångt det är med stridsvagnar i Misrata centrum!

    http://www.nato.int/nato_static/assets/pictures/stock_2011/20110411_110411-misratah.jpg

    Mycket att sikta på, men man undrar hur man finner skjutande artilleri från luften?

  • JON 12 april 2011 09:50

    Man undrar vilket vapensystem, som skulle slå ut alla 9 stridsvagnarna på NATOS satbild?

    Redan efter första träffen blir det ganska rökigt och skymmer sikten för övrig laserföljning! Kan ske dom i ytterändarna kan tas med sikt!

    Kanske JDAM kan programmeras till alla 9 målen?

  • Mats Svensson 13 april 2011 09:44

    Har interoperabilieten för CIS nått sitt mål? Var själv aktiv i "CIS Interoperability" vid PfP-övningarna Combined Endeavor samt delaktig i utvecklingen av CIS Swafrap.
    Now retired!

    • flygvapeninspektoren Mats Svensson 13 april 2011 09:57

      Mats.

      Jo, vi är mer interoperabla än någonsin men vi behöver alltid få tillgång till krypto som används vid varje unik insats. Vidare Behöver vi oftast låna de Natosystem som behövs för att få tillgång till information som är värdefull i insatsen.

      Anders Silwer

      • Mats Svensson flygvapeninspektoren 13 april 2011 10:26

        Är tillgängligheten till nödvändiga system lika stor för partnerskapsländerna som för fullvärdiga NATO-medlemmar?

  • flygvapeninspektoren 13 april 2011 16:15

    Mats

    Vi som inte är med i NATO här naturligtvis inte all utrustning i form av vissa ledningssystem från start. Vi får tillgång till dem när vi är med i en insats. Tillgången beror på bur mycket efterfrågad den resurs vi här med oss anses vara. Generellt fungerar det bra men det brukar vara lite igangsättningsfriktioner.

    Anders Silwer

  • rollern42 21 april 2011 23:05

    Har Gripenpiloterna fått sina hjälmsikten och IRIS-T robotar ännu?
    Är det så att t.o.m. en Tornado GR4 pilot med hjälmsikte och ASRAAM har en bättre kapacitet än våra svenska Gripenpiloter? Kan någon bekräfta villfarelsen?

    • FVI rollern42 22 april 2011 00:39

      rollern42

      Gripen har IRIS-T med på Sicilien. Hjälmsikte finns också men vad jag vet nu så är de inte med.

      Anders Silwer

  • Wiseman's Wisdoms: Flygvapnet startar egen blogg 12 maj 2011 17:36

    [...] Flygvapnet en egen blogg och Flygvapeninspektören generalmajor Anders Silwer gjorde igår det första inlägget. Det är ett välkommet, intressant och tidsenligt grepp. Frågan är om den blir kvar på Internet [...]

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *