I första delen av yrkesutveckling och befordran i armén beskrev jag vilka områden som utvecklats i den nya arméinstruktionen, det fjärde området jag lyfte där var ”värdering och dokumentation”. Rekommenderar att man läser igenom tidigare delar för ökad förståelse innan man ger sig i kast med denna. / Arméförvaltare Kenneth Felldén
Värdering och dokumentation
Syftet med att återinföra värdering av prestation är kravet från FFS 2019:7 Befordran och konstituering att kunskaper och färdigheter ska bedömas som tillräckliga innan en befordran för ske. Det är då rimligt eller till och med nödvändigt att dokumentera detta.
I FM har vi och använder fortfarande en mängd begrepp inom utbildning och prestation. Vad som anses bra är ofta en generationsfråga, vi äldre tenderar att föredra det begrepp som användes när vi växte upp. Det som många i den nuvarande yngre generationen är vana vid är de begrepp som används inom grundutbildningen. I Reglemente Grund och repetitionsutbildning (R GURU) sammanförs begreppen kunskaper och färdigheter till förmåga. R GURU använder utöver det en variant av Personalkvalitét (PersQ) som benämns PersQ utbildning, den är i sin tur indelad i förband respektive individ.
Nivåerna är indelade i fem steg och avhandlar förenklat, från att inte kunna, via att själv kunna göra, via att kunna göra tillsammans med andra, till erfaren och slutligen med skarp erfarenhet. Nya utgåvan av Lärobok Pedagogiska grunder refererar och beskriver detta också. I Handbok GU Armén 2022 används de tre mittersta och de har förtydligats med ord istället för PersQ siffror, grundlagd- befäst- och full förmåga.
I medarbetarsamtalet som ska genomföras årligen värderas och diskuteras prestation inom områdena öppenhet, resultat och ansvar (både verksamhet och bemötande). Utöver detta finns i blanketten möjlighet att lägga till upp till fyra extra kriterier, denna möjlighet kan vi använda för att dokumentera förmåga i befattning.
Värderingen genomförs årligen och grundas på fortlöpande iakttagelser under bedömningsperioden från personalansvarig chefs och dennes specialistofficers sida. Det är viktigt att den som värderar har tillräckliga kunskaper och färdigheter att bedöma den underställdes förmåga, här stödjer specialistofficeren i ledningstriaden.
Värderingen utgår från de förmågemål som anges i aktuell målkatalog, befattningsbeskrivning samt förbandshandbok. Värderingen anges i nivå på uppnådd förmåga i befattning, reducerad-, grundlagd-, befäst-, full- eller utvecklad förmåga.
Tabell: Begreppen från Reglemente grund och repetitionsutbildning och förtydligade i Handbok Grundutbildning Armén:
PersQ UTB individ |
Utvecklad förmåga (PersQ UTB 5) :
Individen har framgångsrikt löst sina uppgifter enligt målkatalog befattning, i samarbete med andra i en enhet. Enheten löser uppgift under krigsförhållanden. |
Full förmåga (PersQ UTB 4) :
Individen kan lösa sina uppgifter enligt målkatalog befattning, i samarbete med andra i en enhet. Enheten löser uppgift i tillämpade situationer. |
Befäst förmåga (PersQ UTB 3) :
Individen kan lösa sina uppgifter enligt målkatalog befattning, i samarbete med andra i en enhet. Enheten löser uppgift i formella situationer. |
Grundlagd förmåga (PersQ UTB 2) :
Individen kan lösa sina uppgifter enligt målkatalog befattning, enskilt och i formella situationer |
Reducerad förmåga (PersQ UTB 1) :
Individen kan lösa enstaka uppgift enligt målkatalog befattning, enskilt och i formella situationer. |
Bedömningen av prestation och beteende som genomförs under Återkoppling till medarbetaren i medarbetarsamtalet innefattar den bedömning av lämplighet för befordran som beskrivs i befordringsbestämmelserna, ingen ytterligare bedömning och dokumentation krävs upp till kapten och förvaltare. Lämplighetsbedömningen mot major, överstelöjtnant och uppåt utgår ifrån Försvarsmaktens uppdaterade ledarkriterier för nivå OF/CF 4. 5 och 6.
Kompetensdjup värderas för individens fack- och funktionsområde, vad som bör uppnås för att nå respektive kompetensnivå definieras inom respektive fack och funktionsområdesvisa kriterier. Utöver värdering av prestation inom områdena öppenhet, resultat och ansvar samt förmåga i befattning dokumenteras uppnått kompetensdjup under medarbetarsamtalet.
I blanketten för medarbetarsamtalet finns möjlighet att lägga till uppfyllnad fysiska krav och övriga befattningsrelaterade krav, (exempelvis tilläggsprov fysisk förmåga, kompetensprov skytte eller andra krav för befattning). Genomfört godkänt FM FysS anges G eller U, individens kravtabell anges med fritext. Genomfört och godkända tilläggsprov Armén anges med G eller U.
Arméns nya instruktion för yrkesutveckling och befordran (FM2022-23220:32)tydliggör att det är förmågor som bör vara styrande för befordran. I arméinstruktionen beskrivs samtliga militära personalgrupper och civil personal.
Hantering av erfarenheter och förbättringsförslag inneburit att instruktionen kunnat utvecklas och förtydligas inom främst fyra områden:
1. Fack och funktion
2. Yrkesutveckling med befordran
3. Yrkesutveckling utan befordran
4. Värdering av kunskaper, färdighet och lämplighet.
Ett grundläggande förhållningssätt är att armén alltid i sin roll som arbetsgivare måste säkerställa att den som ges en uppgift efter befordran också har kompetensmässiga förutsättningar att lösa denna.
Yrkesutveckling
Yrkesutveckling sker på två sätt, fördjupning av kompetens och stigande i befattningsnivå där de olika befälskategorierna skiljer sig principiellt.
➢ Officer utvecklas i huvudsak genom stigande i befattningsnivå.
➢ Anställda soldater, gruppbefäl, specialistofficerare och civila utvecklas i huvudsak genom fördjupning i kompetens.