På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Red Flag 13-2 är avslutad

flygvapenbloggen

Idag strax efter 1600 landade de sista flygplanen som vi använt på Red Flag 13-2 in på F17. Ungefär samtidigt landade den KC-10 som försett flygplanen med bränsle och transporterat personal och materiel in på Sturup. Nu är all personal, flygplan och materiel tillbaka i Sverige. Några är i skrivande stund på väg hem för att ha ”fredagsmys”. För vissa varade resan i fyra veckor.

Nu återstår efterarbetet. Flygplanen ska återställas för att kunna ingå i daglig övningsverksamhet, incidentberedskap och förberedas för Flygvapenövningen och Gripen TTP. Materielen ska vårdas och personalen ska vila. Vi har dessutom ganska mycket erfarenheter och data som ska bearbetas.

Ombaseringarna har troligen gett oss de största utmaningarna. Vi hade räknat med vissa friktioner, men inte att i princip allt skulle drabba oss. Vi mötte turbulens, snöstorm, probebrott, isbildning, diplomatiska tillstånd, tekniska fel, krånglande tankerflygplan och reservdelsbrist. Med hårt arbete och uppfinningsrikedom kom vi trots allt i tid till övningen och vi kom hem endast en respektive två dagar senare än planerat med de båda grupperna.

Övningen har ur ett svenskt perspektiv gått bra. Vi har genomfört i princip alla planerade företag. Vi fick gå Mission Commander vid två tillfällen enligt önskemål. Inga brutna färdtillstånd, inga brott mot ROE (Rules of Engagement), inga egenbekämpningar (blue-on-blue) och inga brott mot SPINS (Special instructions). Samtliga bomber fälldes med hög precision och vi har effektivt kunnat värja oss mot fientligt luftvärn. Vi har kunnat verka i mörker, samverkat på L16 och genomfört taktisk AAR.

Jag får tillsammans med övrig personal i kontingenten tacka för oss och vi kan tryggt konstatera att 172 Stridsflygdivision nu är ordentligt kvalitetssäkrad för vårt nationella försvar.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

6 kommentarer

  • Leif Athle 8 februari 2013 22:03

    Ett mycket välkommet hem. Tack för all information vi fått under eran tid där borta. Inte sedan 29:e tiden har något så här stort visat vad Svenska Flygvapnet mäktar. Ett stor tack o beröm till 172!!!

  • FVI 9 februari 2013 00:23

    Anders med Red Flag delegation!
    Det känns riktigt, riktigt bra att ha er alla hemma igen. Ni har några intensiva, krävande, utmanande men också mycket givande veckor bakom er. Ni har löst era uppgifter och genomfört övningen på ett alldeles utmärkt. Ni har dessutom delat med er av era upplevelser och er framfart på ett intressant och målande sätt. Den feedback jag fick på plats i USA, av våra amerikanska kollegor, vittnar om och bekräftar att vi håller hög internationell klass. Ni kan känna er nöjda och stolta över det ni presterat. Det gör jag. Tack!
    Välkomna hem! Jag önskar Er alla en riktigt trevlig helg och en skön, välförtjänt ledighet.
    Micael Bydén/FVI

  • Jan Burman 9 februari 2013 00:26

    Ett stort grattis och jag tycker att ni alla kan slå er på bröstet och känna stolthet över hur ni lyckades sköta era militära uppdrag vilket faktiskt är hela iden kring militärt flyg. Däremot måste jag tillåta mig skoja lite med er då jag säger att mot bakgrund av er reseberättelse så måste man beundra de civila flygbolagen som regelmässigt klarar resorna över atlanten på tidtabell;-) Måvara att dom inte lufttankar men i övrigt under motsvarande verklighet.
    Tack för bra redovisningar över övningen.
    JB

  • Göran 9 februari 2013 14:11

    Grattis till vad som verkar vara en succé! Gör en varning i intresserad civilist stolt. Hoppas även på lite uppföljande rapporter också, finns säkert mycket spännande att berätta (det som kan berättas) när utvärderingarna är gjorda. Sedan kanske det är väl tufft att jämföra stridsflyg med allt som drabbat er mot trafikflyg, det är väl lite som att jämföra en Ferrari i snöblandat regn i november på E4:an mellan Umeå - Skellefteå mot en Range Rover, även om det var en stänk av humor förståss;)

  • Bosse Nyström 12 februari 2013 11:44

    Välkomna hem! Värkligen intresant att få följa Er over there. Det har varit spennande. skolle vara intresant att få vara med på genomgångarna efteråt (vilket inte är möjligt av flera skel) Vore kul med flera uppgifter som vad har ni för marsfart när ni flyger över atlanten m.m. Det bestäms kanske av tankflyplanen eller?

  • Johan 22 december 2013 18:15

    Mycket intressant och givande läsning om deltagandet vid Red Flag.

    Jag har läst de flesta inläggen här (om RF)efter att jag blev nyfiken på om och hur Gripen-planet korsat Atlanten för egen maskin (i samband med Brasilien-ordern).

    Jag måste säga att jag är imponerad över hur kvalificerad insatsen vid Red Flag var och vilken nivå av kompetens som Flygvapnet besitter och förmår omsätta.

    Det är bara att hoppas och verka för att Sverige kan behålla sin position som (lågintensiv?) flygvapenmakt även i och för framtiden. Problematiken är väl känd.

    Sveriges integritet är en mer omfattande och skör tingest än folk vanligen tänker sig när försvaret kommer på tal i dessa tider, och integriteten bör värnas där det är möjligt. Kalla kriget är förhoppningsvis ett i allt passerat kapitel, och Sverige måste ta chansen att samexistera på lika villkor med sin omgivning. Jas är, för närvarande i alla fall, en utmärkt "ambassadör" för vad (ett oberoende) Sverige står för, och konceptet bör utnyttjas och utvecklas vidare (inom ramar som är rimliga förstås), för allas glädje, stolthet och välbefinnande. Det är luftrummets Tre Kronor -- och måste få vara det. Ansvariga för konceptets "modernisering", anpassning och marknadsföring i alla avseenden (jämfört med de tidiga prövoåren) ska ha alla eloger man kan uppbringa. Det är (äntligen) högsta nivå.

    Och så håller vi, gemensamt, gläntan öppen.

    Civilist

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *