En kugge i maskineriet
Andra veckan i Red Flag 13:2 Live exercise är påbörjad och Flygunderhållskompaniets nattpersonal har precis gått på sitt skift för att ta emot flygplanen efter dagens sista flygövning. Under natten är uppgiften att reparera eventuellt trasiga flygplan och se till att divisionen dagen efter har 8 gröna (hela) flygplan att flyga med under övningarna. En inte alltid lika självklar uppgift. Men är det något som flygtekniker är duktiga på så är det att anpassa sig efter rådande förhållanden och omständigheter, finna nya lösningar på problem och arbeta hårt för att få våra flygplan i flygdugligt skick. Ett bevis på detta är de senaste 2 veckornas händelser.
Det hela började fredagen den 11 januari då 8 stycken JAS 39C Gripen lyfte från F 17 i Ronneby. Samtidigt startade två amerikanska tankerflygplan av typen KC-10 från Malmö Airport, med svensk markpersonal (mestadels tekniker) och materiel för att kunna klargöra och serva JAS-planen under mellanlandningarna på väg till Nellis Air Force Base (AFB) Nevada. Första anhalt var tänkt att bli Azorerna, men ödet hade andra planer. En av lufttankningsprobarna på ett av JAS-planen bröts av i samband med en lufttankning. Samtidigt gick en KC-10 sönder i luften och en oplanerad landning på basen Mildenhall i England var ett faktum. Ett par dagar försenade landade vi på ett varmt och blåsigt Azorerna och under sena kvällen servade teknikerna flygplanen så att vi skulle slippa göra detta i ett något kallare Maine som skulle bli nästa anhalt.
Efter lite strul med ett av flygplanen i samband med avfärden mot Maine, så var det ett gäng händiga tekniker som snabbt lagade felet och därefter lyfte samtliga flygmaskiner. 5 timmar senare stod vi på flygplatsen i staden Bangor i Maine. Starten som skulle ske nästkommande dag sköts upp p.g.a. ett kraftigt snöoväder och då flygplanen var hela var det återhämtning som stod på programmet för den tekniska personalen. Dagen efter hade vi inte bara snö på våra flygplan, utan även ett jämt lager av is över vingar, roder, ja, över större delen av flygplanen faktiskt. Efter 2 timmars borstande, sopande, skrapande med handskbeklädda händer och med lite hjälp av solen som tittade fram då och då, så lyckades vi till slut få flygplanen helt snö och isfria. Man får helt enkelt ta vad man har för att få ordning på grejerna.
Efter ett flygpass på 6,5 timmar och nästan en veckas transport, så landade vi på ett varmt Nellis AFB i Nevada ett par kilometer utanför Las Vegas. Efter en ledig helg startade övningen på måndagen. Den tekniska personalen delades upp i ett dagskift samt ett nattskift. Dagskiftets personal klargör flygplanen så man kan flyga de två inplanerade flygpassen varje dag. Hängningsgruppen som även den består av tekniker stöttar med att ta ner och hänga fälltankar och bomber samt ladda automatkanonen, ett svettigt jobb när man på dagarna har en klarblå himmel och en stekande sol över sig. Tror samtliga tekniker kommer lämna denna övning med en fin armbränna efter att gått runt i M90-lätt med uppkavlade ärmar. Som spindeln i nätet har vi linjechefen som alltid finns ute på plattan och lämnar information om flygplanens status till de som planerar underhållet.
Många flygplan ingår i övningen och samtliga skall givetvis tankas. Där vi hemma på flottiljen är vana vid att ha egen tankningsutrustning på varje flygplanplats så får vi på Nellis istället en amerikansk tankbil utkörd till flygplanen. Efter att man klargjort resten av flygplanet kan man dock få vänta upp till 3 timmar innan en av dessa tankbilar dyker upp. På kvällen anländer nattskiftet och tillsammans med dagskiftet tar man emot flygplanen efter flygning och en överlämning sker från daggänget till dem ska jobba natt. En överlämning kan handla om vad flygplanet haft för felutfall tidigare under dagen. Är det något jag ska titta närmre på? Har kanonen skjutits så den behöver rengöras och smörjas? Är det någon service som skall genomföras? Överlämningen är viktig. Ingenting får missas som gör att flygplanet måste ställas (ej får flyga) nästa dag när morgonsolen stiger upp står det 8 hela flygplan på plattan. En ny överlämning från nattskiftet till dagskiftet sker och såhär rullar det på under 2 veckor.
Under tiden vi varit på Nellis AFB har den tekniska personalen hunnit med en hel del arbeten. Mindre och större servicar som skall göras efter ett antal flygtimmar har genomförts, vapenbalkar har bytts liksom detaljer på stolen. Slitna däck har bytts mot nya och diverse småfel har snabbt felsökts med hjälp av flygplanets egna datorer.
Övningen ger viktiga erfarenheter för samtliga inblandade, inte bara flygförarnas övningar. Det är erfarenheter som kan handla om logistik av materiel och reservdelar, eller att till största del arbeta utomhus under dygnets samtliga timmar med temperaturer på runt 20 grader Celsius på dagarna till någon minusgrad på natten. Dessutom är det alla datasystem som skall upprättas för att knappa flygtider och flygplanstatus och som skall kunna ses i realtid även i Sverige. Eller något som kan tyckas vara så enkelt som en personaltransport från hotellet till basen, som snabbt kan bli ett problem då man upptäcker att ett av fordonen har en punktering. Så erfarenheterna är många och varierande och givetvis något vi tar med oss till kommande övningar.
Det är svårt att med ord beskriva synen av våra JAS-plan på plattan tillsammans med holländska F-16 och Förenade Arabemiratens Mirage-plan och med ett upplyst Las Vegas i bakgrunden. En helt klart häftig syn. Eller känslan som går genom kroppen när man ser (hör/känner) ett bombplan av typen B-1 som startar i mörkret med 4 tända efterbrännkammare. Erfarenheterna är som sagt många och varierande, liksom alla intryck och den här häftiga övningen blir nog svårslagen, även om Vidsel med sina minus 35 grader Celsius givetvis också har sin charm.
Med varma hälsningar från Flygunderhållskompaniet, på Nellis AFB, Nevada!
Lt. Christian Mattisson: 12 Fu.Komp. F 17.