Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndighet

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndighet

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Provkörning med 40000 hästkrafter

Infochef FVÖ 12


På full effekt levererar Gripenmotorn 40000 hästkrafter

Motorn på alla Gripenflygplan provkörs med jämna mellanrum för att analysera vibrationer och testa hur systemet mår. Under Flygvapenövningen var det dags att provköra en Gripen på Hagshultbasen. Körningen genomförs i sin helhet av flygteknikerna som vid fullt pådrag klämmer ur 40000 hästkrafter ur flygplanet.

Innan provet genomförs tar flygteknikern Lupco Mitrevski på sig ett brandställ av samma typ som Formel 1-förare använder. Om någonting skulle gå fel måste han få skydd under tiden som räddningspersonalen påbörjar räddning och släckning. När all utrustning sitter som den skall, och flygplanet fästs vid fyra vajrar till marken kan motorprovet börja. Motorprovet leds av tekniker Thomas Mårtensson som övervakar flygplanet från utsidan.

Som vanligt är det skarp uppgift när teknikerna är på flygbas. Motorprovet ingår inte som ett övningsmoment utan är en del av den vanliga tjänsten och skulle gjorts på F17 om flygplanet inte stått på flygbasen. Och det är de själva som genomför provet, det vill säga det behövs ingen pilot som sitter i flygplanet. Alla tekniker som kommit till en viss nivå i sin tjänst får genomföra motorprov.

– Det är någonting som vi gör ofta,

säger Lupco Mitrevski. Om man inte kört på länge kanske man vill uppdatera sig innan man sätter sig i planet, men annars är det inget konstig. Vi är vana att köra.


Flygteknikern Lupco Mitrevski måste bära brandställ under motorprovet

Testet görs på alla flygplan vid behov och efter varje motorbyte. Allt måste kollas hela tiden: lager, axlar – allt skall trimmas och finjusteras för att fungera så bra som möjligt. Man kan också göra mindre motorkörningar för att testa systemet. Då behöver flygplanet inte spännas fast utan kan köras från flygplansplattan.

– Efter en test samlar vi in data från alla givare som finns i flygplanet.

Då kan vi se om systemet mår bra och att allting funkar, säger Thomas Mårtensson.

När Lupco drar på motorn på full effekt vibrerar luften kraftigt. Vi står inte mer än sju meter ifrån flygplanet. Och när motorn efter femton minuter stängs av är det bara vinden i trädtopparna på Hagshultbasen som ger ifrån sig ett svagt ljud. Motorprovet är klart och Gripen med individnummer 209 kan flyga ytterligare många timmar.

John Lidman
Informatör, FVÖ 12

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Nicke 24 maj, 2012

    Skulle ha varit skoj om det fanns en video på motorprovet kopplad till detta inlägg.

    • Infochef FVÖ 12 27 maj, 2012

      Nicke,

      Det var min ambition att vi skulle kunnat publicera en video om motorkörningen. Tyvärr gick det inte att överföra videon på ett tillräckligt enkelt sätt för att kunna publicera den. Vi har identifierat en utvecklingspotential i detta och ska titta närmare på hur detta kan lösas vid kommande flygvapenövningar.

      Henrik Gebhardt
      Informationschef, FVÖ 12

    • Guest 28 maj, 2012

      Jag kan tyvärr för lite om sådant, men går det inte att lägga filmer i försvarsmaktens YouTube-kanal och helt enkelt länka dit? På många andra bloggar har man ju infogat YouTube-filmer direkt i blogginlägget.

    • Infochef FVÖ 12 29 maj, 2012

      Jo, när man har kommit så långt är det lätt. Det som vi inte hade en bra lösning på var "transporten" mellan flygbasen och publiceringen. Videofilen var alltför "tung" för att skicka på vanligt sätt med e-post. Det finns lösningar, men jag var vid tillfället inte medveten om hur dessa fungerar. Håller på att lära mig nu och förhoppningsvis kan vi se mer rörligt material på kommande övningar...

      /Henrik Gebhardt

    • Guest 29 maj, 2012

      Låter bra. Jag vet inte hur mycket Combat Camera har att göra, men att låta dem göra kortare filmer om övningar skulle nog inte vara så dumt, då deras tidigare YouTube-klipp sett riktigt bra ut.

      Istället för att göra film om just övningen kan man ju göra filmer som beskriver vad flygvapnets olika personalkategorier gör. Då spelar det inte lika stor roll om publiceringen dröjer.

    • Infochef FVÖ 12 31 maj, 2012

      Du har helt rätt. Combat Camera har dock mycket att göra och resurserna är begränsade. Många vill engagera dem för diverse uppdrag. Deras huvudsakliga uppgift är att vara ett instrument för högsta försvarsledningen. Samtal med Combat Camera om det du föreslår pågår fortlöpande.
      /Henrik Gebhardt

  • Gräsrotstekniker 29 maj, 2012

    Bra, mera gräsrotsrepotage tack...

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *