Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Lyssna

Markera en text och klicka på "Spela upp"

Du är här:

myndighet

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndighet

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Mot nya mål för SAE ISAF MEDEVAC

FVC

Foto: Pao, tyska flygflottiljen, Camp Marmal
 

Sedan 2011-04-02 löser vårt svenska helikopterförband uppgiften taktiska räddningsuppdrag (TACTICAL MEDEVAC) under dager. Det innebär transport av skadade mellan sjukvårdsinrättningar i norra Afghanistan, inom Regional Command North (RC N).

1st Air Cavalry Brigade från USA (1. ACB) har tillförts RC N. De flyger bland andra Black Hawk. I MEDEVAC-rollen har de kortare anspänningstider än våra HKP10B. De har också personal nog för beredskap dygnet runt. 1. ACB genomför offensiva räddningsuppdrag för transporter av sårade soldater från stridsfältet till sjukvårdsinrättning (FORWARD MEDEVAC).

Det är bara de svenska och tyska helikoptrarna inom RC N som normalt är bemannade med narkosläkare och ambulanssjuksköterskor. Detta tillsammans med den medicinska utrustningen ombord gör dem särskilt lämpade för att transportera nedsövda och/eller intensivvårdskrävande patienter. Förmågan till taktiska räddningsuppdrag i RC N är därför en bristresurs!

Försvarsmakten har fått en förfrågan från chefen för RC N att prioritera taktiska räddningsuppdrag dygnet runt före förmågan till offensiva räddningsuppdrag från stridsfältet. Detta skulle avsevärt förbättra förmågan till medicinskt omhändertagande i området. Det svenska helikopterförbandet skulle därmed även fortsatt bidra substantiellt till insatsen och komplettera andra nationers förmågor utifrån aktuellt behov.

Försvarsmakten avser därför ändra fokus på förmågetillväxten, så att taktiska räddningsuppdrag kan genomföras dygnet runt från vecka 28. Vi kan återuppta uppbyggnaden av förmågan till offensiva räddningsuppdrag från stridsfältet om det behövs, säger förbandschefen mj Magnus Carlsson.

En sådan fokusändring skulle dessutom öka möjligheterna till samverkan med främst Tyskland och USA, då taktiska räddningsuppdrag är mindre komplexa. Samverkan med andra nationer ger en högre genomförandesäkerhet eftersom inte två svenska helikoptrar behöver användas samtidigt.

Förbandet kommer att lösa de nya uppgifterna till dess att HKP16 (Black Hawk) införs. Nuvarande plan innebär att HKP16 ska ersätta HKP10B i ISAF från första kvartalet 2013. HKP16 kommer att vara utrustad med motsvarande eller bättre vapensystem och motmedel som HKP10B. Den kommer att medföra motsvarande medicinsk personal och utrustning samt målsättningen är att den ska genomföra såväl taktiska som offensiva räddningsuppdrag,

Inför övergången till HKP16 inom ISAF behöver Försvarsmakten göra en ny analys av vad som är efterfrågad förmåga inom RC N för att anpassa utbildning och omfattningen av personal och materiel.

Anders Silwer

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • Dr Blå 25 juni, 2011

    Måtte tidsplanen hålla. Finns inget utrymme för vare sig nostalgi (citat C Hkpflj) eller dålig personalvård!

    Gul Kalle

  • Zäta Svart 27 juni, 2011

    Det är intressant att personalen får läsa via en blogg vad som skall hända i insatsområdet. Skulle också vilja ha en utvikning om hur samverkan med andra nationer kan öka genomförandesäkerheten? Tyskland har väl ett dåligt tekniskt läge vad gäller flygtid, amerikanarna har rödakors märkta helikoptrar utan vapen för självskydd.

    • FVI 28 juni, 2011

      Zäta Svart

      Som du förståri använder vi inte bloggen som kommunikationsverktyg för att ge ändrade uppgifter till ett förband. När det gäller genomförandesäkerheten så innebär kan en samverkan innebära att vi flyger med en helikopter och de med en. Eftersom vi bara har två totalt så är det större chans en kommer i luften än två.

      Anders Silwer

    • Chefen Hkpflj 28 juni, 2011

      Zäta Svart

      Allt det som FVI skriver om har jag gått igenom vid de nyligen genomförda personalsamlingarna på Kallinge, Kallax och Malmen. Jag är medveten om att all hemmavarande personal från SAE ISAF MEDEVAC inte var närvarande vid dessa genomgångar men förväntar mig att linjeorganisationen delger dessa vad som sades.

      Det pågår för närvarande ett arbete avseende hur själva genomförandet skall gå till och med vilken nation i första hand.

      Magnus Westerlund

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *