Gästinlägg av Henrik Gebhardt, Informationschef F7
I förra veckan hade jag förmånen att under en dag besöka Heavy Airlift Wing, HAW på Pápa Air Base i Ungern. Eftersom det var en så kallad ”Training Week” så var inga flygplan med personal ute på uppdrag, vilket hör till ovanligheterna. Normalbilden är snarare att nästan alla flygplan, med besättningar samtidigt är ute på uppdrag någonstans i världen. Anledningen till mitt besök var att F7 under försommaren tilldelas personalansvaret för den svenska personalen i HAW och jag ville skapa mig en bild av HAW och det svenska behovet av stöd i kommunikationsfrågor.
Det är verkligen intressant att se den svenska personalen arbeta sida vid sida med kollegorna från de andra 11 samarbetsländerna. Jag får en angenäm känsla av att den svenska personalen verkligen är ett viktigt bidrag till HAW som helhet, på köpet får Sverige en strategisk transportflygförmåga.
HAW är inte en renodlat svensk angelägenhet. Det är ett samarbete mellan 12 nationer, både NATO och icke-NATO länder. I detta har Sverige 550 flygtimmar varje år och är näst största nation.
Det är ett gott gäng svenskar, ungefär 75 inklusive medföljande familjer, som har ett stort engagemang i att driva Sveriges deltagande i HAW. Även om de har gått några år sedan ”Initial Cadre”, de första HAW-pionjärerna började etablera i Pápa så präglas verksamheten fortfarande lite av en nybyggaranda. Exempel på det är att den svenska kontingenten efter snart två år fortfarande saknar ett fungerande intranät uppkopplat mot Sverige. Det innebär att svenskarna inte har förbindelse med emil som källa till interninformation och inte heller PRIO för inköp, resor m.m. De följer utvecklingen i Sverige och Försvarsmakten på internet och genom e-post och telefonsamtal med vänner och kollegor.
HAW är en komplex organisation, med ett lika komplext ledningsförhållande. Tolv nationer skall samarbeta i något som varken är NATO, EU, eller en nationell angelägenhet. Varje dag görs internationella avvägningar, samordningar och samarbeten. Kanske är det just det som är styrkan. Dynamiken i samarbetet. Hur det än förhåller sig så levererar HAW sedan 2009 strategisk transportflygförmåga till gagn för de tolv samarbetsländerna och Sverige är en viktig kugge i det maskineriet.
Mer information om HAW finns här: www.heavyairliftwing.org
Henrik Gebhardt
Informationschef, F7