På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

FL 01 fortsätter att hantera flygförbudszonen över Libyen

flygvapenbloggen

Libyskt stridsflyg ”parkerade” i parkliknande område vid flygplats i Tripoli

Närbild på ett av flygplanen

En av FL 01 tydligaste uppgifter är att se till att flygförbudszonen över Libyen inte kränks. Det förekommer dock att detta förbud inte efterlevs. Bland annat vet vi att helikoptrar med jämna mellanrum flyger utanför Tripoli och Misrata.

Ett sätt att lösa denna uppgift är att hålla reda på var de Libyska stridsflygplan är grupperade. Vid ett av de uppdrag vi utförde i syfte att uppnå detta togs ovanstående bilder. Flygplanen på bilderna är uppställda på en slinga som mynnar ut vid en flygplats i Libyens huvudstad, Tripoli.

Notera att kvaliteten på bilderna är medvetet nedgraderad.

Övlt Stefan Wilson

CO FL 01

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

25 kommentarer

  • Mattias 13 maj 2011 13:46

    Annars kan ni testa att använda Google-maps så kan ni få fram samma bilder av högre kvalitet och i färg dessutom! Flygplansattrapper, någon? Nehe...

    Skandal!

    • Mattias 13 maj 2011 19:27

      Hej Mattias,

      Visst är våra bilder rätt lika de som finns på Google Maps. Att Libyens flygvapen valt att inte använda dessa flygplan är i mina ögon mycket bra, det indikerar att de inte deltagit vi ett eventuellt brytande av flygförbudszonen.

      Följ gärna ett par av mina svar till övriga kommentarer så kanske andra funderingar Du har får svar.

      CO FL 01

    • CO FL 01 Mattias 13 maj 2011 19:32

      Hej Mattias,

      Jag håller med om att FL 01 bilder i detta fall är slående lika de ni finner på Google Maps. För koalitionen indikerar detta att i alla fall dessa flygplan inte kränkt flygförbudszonen senaste tiden, vilket måste betraktas som bra.

      Om Du har fler funderingar kring detta, följ gärna mina övriga svar till frågor kopplade till detta ämne.

      CO FL 01

  • Johan 13 maj 2011 13:48

    Är inte detta skenmål bestående av gamla flygplansskrov?

    Den förstorade bilden förefaller visa en MiG-25 och dess flygduglighet måste nog ifrågasättas av åldersskäl ...

    Och de tre planen på rad ser bara alldeles för sårbara ut!

  • Benke 13 maj 2011 14:17

    Bilderna du lagt in är satellitbilder från Google Earth tagna 14 aug 2010. Vad är detta för fejkblogg?!

    • CO FL 01 Benke 13 maj 2011 20:25

      Hej Benke,

      Nej, det är inte bilder tagna från Goggle Earth. Nej, det är inte fejk. Däremot visar bilderna på ett bra sätt att just dessa plan sannolikt inte varit i luften på ett bra tag.

      CO FL 01

    • Sambo Benke 18 oktober 2011 11:56

      Om du tittar till vänster på den övre bilden så kanske du ser att det står lastbilar eller liknande parkerade....på google earth är det desto fler som står parkerade än på bilden ovan. Det finns flera detaljer som skiljer bilderna åt...bland annat en jordhög som finns på googles bild men inte på bilden ovan. Om man bara öppnar ögonen så ser man att även om planen står likadant uppställda så är inte bilderna tagna vid samma tillfälle.

  • Tobbe 13 maj 2011 14:18

    Jag tror inte på att den bilden är tagen av Gripen eller flygvapnet. Den är nämligen exakt identisk med hur flygplanen står på Google Maps, en bild som knappast är dagsaktuell.

    Så antingen är flygplanen fejk, och står exakt likadant hela tiden, eller så ljuger flygvapnet för oss på sin blogg.

    • Anonym Tobbe 13 maj 2011 22:14

      Benke och Tobbe
      Se till att inte söka till FV som fototolkar (IMINT), ni kan uppenbarligen inte se skillnader i bilder vilket är ganska viktigt i vissa yrken. En bildtolk ska till exempel kunna avgöra om något hänt på en plats mellan två olika tidpunkter. Testa något enkelt som att räkna containers i översiktsbildens östra del eller kolla hjulspåret på det västra objektet i detaljbilden. Inte så svårt eller hur.

  • Johan 13 maj 2011 14:36

    Vidare:

    Att kalla detta område "parkliknande" är att inte använda ögon och eftertanke! Det är ju ett hangarområde med åtminstone fem relativt stora hangarer med flata sidor, troligen i betong, som bör rymma två - tre plan vardera. Man kan göra följande reflexioner:
    * om libyerna ställer upp flygdugliga plan på detta sätt kan de inte känna sig särskilt hotade av NATO-flyg
    * varför ställer libyerna ut plan helt öppet när det finns skyddade hangarer? Är det för att det inte finns plats i dem?
    * hur kommer det sig att NATO lämnat ett mål som detta obekämpat under flera veckors "krig"? Är det för att man vet att det är övergivet/en skenanläggning eller för att det är en lv-fälla?

    • CO FL 01 Johan 13 maj 2011 19:42

      Johan,

      Här är lite synpunkter och kanske några svar på Dina tankar:
      -Du har rätt, det finns hangarer, eller snarare bunkrar, på bilderna. Man har i detta fall valt att inte ställa planen i dessa.
      - "Parkliknande" syftar till den miljö planen står i. Den delen av basen vi ser på bilden är belägen endast ett tiotal meter från tät bebyggelse, i princip mitt i Tripoloi. Att slå med flyg mot detta område kommer sannolikt att leda till stora kollaterala skador, något som vi alltid strävar efter att undvika. Detta är även förklaringen till att NATO valt att låta flygplanen finnas kvar.

      CO FL 01

  • Ok, men… | Min lilla åsikt 13 maj 2011 15:04

    [...] Försvarets bild finns även upplagd på Flygvapenbloggen. [...]

  • Sven Grahn 13 maj 2011 15:07

    På Google Earth kan man titta på den här platsen och planen står förbluffande nog nästan exakt på samma ställen. Kolla in dessa koordinater:
    32°53'2.99"N
    13°18'3.72"O

    • Sven Grahn 13 maj 2011 16:41

      Vänner

      Stefan Wilson kommer ge svar strax på era frågor om bilderna.

      Anders Silwer

  • Karl Persson 13 maj 2011 17:09

    Ni som tror det är samma bild kan ju kika på lastbilsparkeringen i ena hörnet.

    Att släppa LDP-bilderna när folk och media inte själva kan lägga vikt på vad innehållet betyder ur insatssynpunkt är kanske inte så klokt.

    I dagens medieklimat får man tänka till lite extra hur information kommer *uppfattas*.

    Ha en trevlig helg.

  • JON 13 maj 2011 21:06

    Danskarna skriver att dom fått ställa in 2 missioner, efter Etnas vulkanutbrott i natt kl.03.30.

    Har FL01 drabbats?

    • CO FL 01 JON 14 maj 2011 09:27

      Hej,

      FL 01 drabbades för någon dag sedan, just på grund av att luftrummet var stängt efter Etnas vulkanutbrott. Vi tvingades då ställa in dagens första pass.

      CO FL 01

  • Andreas 13 maj 2011 22:11

    Jag ser lite olikheter mellan bilder här och bilderna på Google Earth så jag tror inte det är nått fusk med bilden.

    De flesta planen har stått på samma plats där sedan 2000 kan man se på Google Earth, så planen är knappas flygdugliga.

  • pb 13 maj 2011 22:31

    Hmm,
    Nu kan jag ju inte ett dugg om hur man skall läsa spaningsbilder, men alla planen har ju stått på exakt samma ställe på goggles bilder sedan 2002. Mellan googels bilder tagna 2009 och 2010 har det tillkommit ett plan. (ett till som gått sönder, pensionerats?)
    Så antingen ställs planen på samma ställe precis hela tiden och har aldrig råkkat vara uppe luften vid något av fototillfällena, eller också har försvarsmakten släppt bilder på en flygplanskyrkogård, och varför då i såfall?

  • pelle 13 maj 2011 23:48

    Hmm,är det dessa planen ni har tagit bilder på:
    http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=174443

    Med punktering redan år 2007, det är inte därför de inte har attackerats då?
    Dvs, det är inget ho och ingen risk att de bryter mot något flygförbud.
    Dvs hade det varit moderna flygdugliga plan som stått på samma ställe lika nära hus, men inte blivit rörda av libyskt flygvapen, hade de nato lämnat dem då?

  • Karl Persson 13 maj 2011 23:49

    Ta en koll på den här bilden jag satte ihop så kanske fler förstår vikten av att ha färska spaningsunderlag vid insatser. Slutsatser är inte alltid det lättaste och svjv har inte någon påstått att detta skulle vara operativa flygplan men man måste ändå ta reda på vad som sker inne på baserna.

    Google maps+FL01 bild: http://i.imgur.com/xIgzX.jpg

  • Johan 14 maj 2011 06:32

    Ett stort tack till CO Fl 01 som tar sig tid att kommentera olika entusiasters reflexioner från det civila mörkret!

    Det torde i alla fall kunna misstänkas att de flygplan(sskrov?) som syns knappast kan vara operativa efter att ha stått på samma ställe och kokats i solen under många år ... Den intressanta frågan är kanske var flygplansbunkrarna döljer - måhända också känt genom markpenetrerande radar?

    • CO FL 01 Johan 14 maj 2011 09:33

      Hej igen johan,

      Det är det som är så bra med att bo i Sverige, alla har rätt att säga och skriva det dom tror är sant.

      Vad som finns i bunkrarna är en intressant fråga som jag kanske får anledning att återkomma till...

      I övrigt, tack för Dina synpunkter och ditt engagemang.

      CO FL

  • fd barnsoldat 14 maj 2011 09:33

    Som före detta "barnsoldat" i mellanöstern så tror jag att dessa bilder handlar om militär museum. Det är rätt så vanligt i vissa länder, i trakten, att man använder gamla militäranläggningar för detta ändamål och samlar på sig lite militär skrot.... Men, men så länge UND inte finns att tillgå från marken, så kan man bara gissa.

  • JON 16 maj 2011 09:18

    Det vore intressant att få veta om den omtalade spaningskapseln SPK 39 ,används över libyen.

    Efter besök på F11 Spaningsmuseeum och sett antalet kamror på S29,S32,S35 och SF37 (5-8 st kamror), så undrar man hur en spaningskapsel till JAS39 kan ersätta allt detta?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *