I november 2011 åkte jag med dåvarande C A3, Gabor Nagy till Mazar-e-Sharif för att upprätta avtal med den tyska Base Commander som ansvarar för flygtrafikledningen på flygplatsen. Sedan dess har Försvarsmakten bidragit med totalt åtta reservofficerare/flygledare som tjänstgjort i tornet på MeS. Flygledarna har ingått i det svenska SAE förbandet men deras tjänstgöring i tornet har varit under tysk ledning. Förutom tyska flygledare har även ungerska, amerikanska och belgiska flygledare tjänstgjort i tornet. Trafikbelastningen har varit både hög (ca10 000 rörelser som mest per månad) och omväxlande med allt från militära UAV till civil reguljär flygtrafik. All trafikavveckling till och från flygplatsen har skett utan radar och med gammal utrustning.
Under 2014 har man flyttat in i ett nytt modernt torn med godkänd radarutrustning. Behörighetsutbildningen av de afghanska flygledarna har också påbörjats och de första fem flygledarna ska förhoppningsvis vara godkända före årsskiftet.
Johan Andersson, som var den sista svenska flygledaren, har även tjänstgjort som instruktör åt de afghanska flygledareleverna.
Johan kom hem förra veckan och Gabor Nagy, nu som FTCH, fick möjlighet att avsluta det svenska flygledarbidraget.
De flygledare som fått möjligheten att bidra till ISAF och den tyska flygtrafikledningen är:
Magnus Molund, Karin Boldrup, Johan Andersson, Joacim Stolt, Patrik Magnetorp, Peter Kallin, Joel Lejon och Fredrik Malm.
Försvarsmakten vill passa på att tacka alla flygledarna för ett mycket uppskattat arbete under denna insats.
Flygtaktisk Chef Gabor Nagy och Flygledare Johan Andersson
Jette Christiansen
FTS Luftfart