Det är med viss sorg som jag och många andra på 71 transportflygdivisionen ser 841 sakta rulla över plattan på F7 Såtenäs.
841 taxar ut för ”sista” gången
Ferdinand Foch (1851-1929), Marskalk av Frankrike sade en gång att: ”Flygplan är intressanta men har inget militärt värde”.
Ett uttalande som DÅ visade sig vara lika felaktigt som NU. Flygplan har de sista hundra åren visat sig bidra till den väpnade konflikten på fler sätt än någon kunnat ana – inte minst Ferdinand. Hastighet, rörlighet, eldkraft är viktiga faktorer i dagens luftarena.
Flygvapnets Tp84, internationellt känd som C-130 Hercules är kanske inte känd för sin hastighet men har genom ett mycket varierande modellprogram visat sig vara en plattform som snart i 60 år levererat nödvändig effekt i tre arenor (luft, mark och sjö). För de som är riktigt intresserade rekommenderar jag att söka på C-130 på internet för att sedan ha många dagars intressant läsning framför er.
Flygvapnet valde att 1965 leasa för att sedan köpa en C-130 från det Amerikanska företaget Lockheed. Kostnaden var $2.250.000 och det var en ”Fly-away” leverans (se kvitto).
Inköp Tp84 -841
I svenska tjänst har Tp84 levererat nödvändig effekt till staten under nästan 50 år. Allt från att 1968 leasas ut till Röda Korset under hjälpoperationen i Biafra (Civil registrering SE-XBT) till att genomföra taktiska transporter för Försvarsmakten och svenska myndigheter. Den senaste insatsen av rang var katastrofen i Filippinerna som återigen visat Tp84 användbarhet. Jag skall dock inte fördjupa mig i Tp84 historia utan lämnar det till andra att berätta.
”Vår” 841 är snart (nästa sommar) 50 år och Flygvapnet firar då 50 år som Herculesoperatör och gör Sverige till Europas mest erfarna operatör av C-130 Hercules. En erfarenhet som i vissa sammanhang kräver visst ansvar.
Tyvärr är besluten sådana att två Tp 84 skall avvecklas under 2014, 841 och 843 skall fortsätta att används så läge de är luftvärdiga men allt planerat underhåll utanför F7 avbeställs. Detta innebar för 841 att den i måndags lämnade F7 Såtenäs för en oviss framtid. Det känns sorgligt….. Positivt är dock att de som blir kvar planeras för modifiering så att de även möter framtida krav – civila och militära.
Flottan av Tp84 (8 st inklusive 841) har varit i tjänst i många år och är i behov av modifieringar men i relativa mått finns det mycket tid kvar i de gamla trotjänarna. Dom har under alla år vårdats och modifierats. Det finns inga datorer eller modern teknik som hjälper piloten att flyga flygplanet utan det är en form av konst i vissa fall. Flygkänsla är av största betydelse. ”Glidflygning” från höghöjd är för Tp84 piloter en bra förmåga att bemästra.
”Det är en konst att flyga, eller snarare ett knep. Knepet består i att lära sig kasta sig till marken och missa.” Douglas Adams (1952-2001)
Många eldsjälar har vuxit upp i och sedan pensionerats i Tp84 tjänst. Jag har vigt snart 20 år av mitt liv till att flyga dessa otroliga flygplan, jag hoppas på många år till.
Övlt Per Carlemalm, C 71 tpdiv och Tp84-pilot.
71 transportflygdivisionen