Det är dags för re-deployering från Nellis AFB. Direkt efter sista passet i övningen påbörjade vi rivning av sambandssystemet, konfigurering av flygplan och packning av materiel. Återresan sker i fyra parallella spår. Farlig last transporteras med en svensk C-130. Cirka 40% av personalen åker civilt i olika omgångar. Vi flyttar tung materiel och viss personal i en inhyrd AN-124 och slutligen kommer våra åtta JAS att flyga tillbaka till Sverige samma väg som de kom tillsammans med två amerikanska KC-10 som dessutom har svenska passagerare och viss last.
Ombaseringsroute: Från Nellis(blå prick)-Bangor(lila nål)-Lajes(röd nål)-Ronneby
”A plan is nothing, planning is everything”. Ja, vi hade en plan, men tyvärr har vi råkat ut för friktioner som vi inte styr över. En av de två KC-10 som ska tanka våra JAS och ta med personal gick sönder och kunde inte lämna sin bas i Kalifornien under fredagen som planerat. Tanken var att redan ett par timmar efter sista landning i övningen ha båda KC-10 lastade för att sedan lyfta mot Bangor lördag morgon. Nu blev det inte så. Istället fick all personal bokas in ytterligare en natt i Las Vegas. Nya transporter fick upphandlas och det blev en hel del extraarbete.
Plattan i morse.
Idag, söndag, anlände vi till Nellis strax innan 0500. Den tekniska personalen påbörjade arbetet med att få flygplanen i ordning för start medan piloterna fick väder- och tankerbriefing. Amerikanska regler gör gällande att om lufttankning ska ske i dagsljus så måste hela transporten ske under dygnets ljusa timmar. Det är ljust mellan cirka 0700-1700 i USA just nu. Eftersom att vi flyger österut så tappas tid och på sträckan Nellis till Bangor skiljer tre timmar. Flygningen tar sex timmar så är det inte stora marginaler utan vi behöver i princip lyfta i gryningen för att kunna landa i skymningen. Vi såg därför till att alla åtta JAS hade motorerna igång redan 0645 i morse.
”Vår” KC-10 startar mot Bangor strax efter sista JAS
Strax efter 0700 lyfte den första fyrgruppen JAS för att samla ihop med tankern som kom från Kalifornien och passerade Nellis på höjd. En halvtimme senare lyfte grupp två och en KC-10 med last och 40 svenska passagerare. Som jag skrev lite tidigare så är ju en plan bara en plan. Tyvärr råkade vi ut för ytterligare lite friktioner på vägen så våra flygplan landade lite tidigare än beräknat. Nu pågår arbete för att rätta till störningarna och vi tror fortfarande att vi kan komma tillbaka på vår planerade tidslinjal. Mer om detta efter hand.
Anders Segerby
Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2