Efter en relativt ”lugn” start på övningen skruvades tempot upp rejält idag. Igår genomfördes ett scenario som förvisso innehöll ett mycket kvalificerat jakthot, men det fanns inga aktiva luftvärn. Idag skulle våra förband nå in på djupet hos en potentiell motståndare som inte bara hade jaktflyg utan även kvalificerat luftvärn.
I övningen finns från och med nu åtskilliga emittrar (sändare) som efterliknar verkliga luftvärnssystem i området. Som pilot upplevs dessa emittrar på samma sätt som om det skulle finnas ett skarpt luftvärn på plats. Dessa enheter spanar, låser på och styr ”missiler”, men det skjuts så klart inte på riktigt. Upplevelsen i flygplanet är dock högst verklig och piloten måste agera genom att manövrera flygplanet och kanske störa eller fälla motmedel.
En av förbandets piloter förbereder sig för start.
Våra piloter är dock inte ensamma. På vår sida finns F16, Mirage 2000 och F22 för jaktskydd. Det finns F16 och F18 som ska störa och bekämpa luftvärn. F15, B-1 och B-52 används som bombflygplan och dessutom stöttas samtliga enheter av tankerflygplan och AWACS. Vi vet att ”motståndaren” har fler hot att sätta in mot oss. I morgon får vi veta vad han tänker bjuda på.
För förbandet i övrigt har tempot varit ganska högt. Ett par kvalificerade reparationer har genomförts så nu är flygplanparken ”grön”. Förbandets ammunition har preparerats och förberetts för kommande skarpskjutning och fällning.
Anders Segerby
Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2