På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Motståndaren i Red Flag ökar trycket

flygvapenbloggen

Efter en relativt ”lugn” start på övningen skruvades tempot upp rejält idag. Igår genomfördes ett scenario som förvisso innehöll ett mycket kvalificerat jakthot, men det fanns inga aktiva luftvärn. Idag skulle våra förband nå in på djupet hos en potentiell motståndare som inte bara hade jaktflyg utan även kvalificerat luftvärn.

I övningen finns från och med nu åtskilliga emittrar (sändare) som efterliknar verkliga luftvärnssystem i området. Som pilot upplevs dessa emittrar på samma sätt som om det skulle finnas ett skarpt luftvärn på plats. Dessa enheter spanar, låser på och styr ”missiler”, men det skjuts så klart inte på riktigt. Upplevelsen i flygplanet är dock högst verklig och piloten måste agera genom att manövrera flygplanet och kanske störa eller fälla motmedel.

En av förbandets piloter förbereder sig för start. 

Våra piloter är dock inte ensamma. På vår sida finns F16, Mirage 2000 och F22 för jaktskydd. Det finns F16 och F18 som ska störa och bekämpa luftvärn. F15, B-1 och B-52 används som bombflygplan och dessutom stöttas samtliga enheter av tankerflygplan och AWACS. Vi vet att ”motståndaren” har fler hot att sätta in mot oss. I morgon får vi veta vad han tänker bjuda på.

För förbandet i övrigt har tempot varit ganska högt. Ett par kvalificerade reparationer har genomförts så nu är flygplanparken ”grön”. Förbandets ammunition har preparerats och förberetts för kommande skarpskjutning och fällning.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

19 kommentarer

  • Tamas Feher 23 januari 2013 12:18

    Dear Sirs,

    What is the true top speed of the Gripen?

    In Hungary, there is a nasty rumor spread by local aviation journalists, who claim that the "JAS-39 HU-EBS" variant has a very low top speed of only 1.45 Mach, even when flying in the externally pure configuration.

    In Switzerland, the Gripen-haters are also spreading a web forum rumor about the "Gripen NG Demo" being unable to fly faster than 1.35 Mach during the AxAlps trial, because it has an inefficient air intake design.

    Is it possible to provide video or photo proof where JAS-39 reaches its officially stated Mach 1.97 top speed? That response would silence the Gripen-skeptics, who mock the little swedish plane in comparison to the Rafale or the MiG-29/-35 twinjets.

    I personally think the Gripen should be able to fly Mach 1.8 or faster, because it has an aerodynamically very clean configuration in the rear fuselage and low drag resistance is more important for reaching top speed, compared to pure engine thrust.

    Thanks for your attention!

    • Ferpe Tamas Feher 24 januari 2013 12:15

      The key point is the intake type, the Gripen and Rafale both have fixed pitot intakes, that makes them a 1.5-2.0 aircraft, the Thyphoon has a variable ramp intake, there other things (engine temp, airframe temp) limit them to approx 2.0

      The JSF has a fixed non pitot intake (for low radar reflection), it is official that it only does M1.6 because of that.

      This all shows that the supersonic top speed is less important then e.g. transonic acceleration (for a dash to get away from someone i.e. out accelerate them like in a car chase) The transonic acc. of the Gripen is good as it is slippery and a pitot intake functions very well in the transonic region, this is also why Daussalt did not bother with a variable intake for the Rafale = little use but heavy.

    • Signatory Tamas Feher 25 januari 2013 03:34

      Hiya, not unusual that some people prefer to believe disinformation campaigns than they believe the fact that a small country can produce a high capability fighter jet. Why is it the Gripen that should prove itself all the time?

      Let's see real proof of the other jets aswell then if this is so important, why is everyone so quick to believe info coming from the Eurofighter consortium for instance, do they have a long history or building M2 fighter jets, why have they conducted studies on modifying the leading edge, why was the jet restricted to M1.5 up until recently? Some of it was FCS ofc.

      Saab has presented info from the NG Demo test campaigns including flying at M1.6 (years ago). Remember it's a restriced tech-demo and not intended for full envelope expansion comparable to a production E/F. SwAF former airchief Silwer presented the C/D flight envelope at Aero India 2011 (or was it 09?) seminaar identifying the top speed at M2. This is 10 yr old info.

      I don't know if these presentations are easy to find on the net now but it's probably not any easier to find solid info on competitiors either, rightly so. Maybe a email to FMV could help?

      Cheers

      • redflag Signatory 25 januari 2013 09:13

        To answer serveras posts concerning Gripens top speed.

        I can understand that an aircrafts top speed might be interesting to dicuss and that it might be a relevant indicator to determine how tecnically advanced a fighter is, but it is really very hard to give a correct answer. If you want to compare two aircrafts you must test them with the same configuration (SCL), in the same atmosphere preferebly with the same pilot. A small variation in air pressure, temperature, winds, drag, flight profile etc will cause big impact to the result. I belive this is why it is hard to find accurate figures.

        I have been an operational pilot in Viggen and Gripen for twenty years. 99.9% of all my sorties have been subsonic. For most pilots in most situations it will not be a factor if the aircraft tops M 1.4 or M 1.8. There are of course situations where the fighter with the highest speed (energy) will have the best chance to win, but if I was to choose a fighter to go in to combat with, top speed would not be one of my top ten criterias to choose from.

        I hope you continue to dicuss this and other technical matters, but I don't think you will be able to get the answers you want from the Swedish Air Force. We want to keep things like speed a secret. You might try to adress SAAB.

        Thanks for your interesting posts,
        Anders Segerby

  • Bosse Nyström 23 januari 2013 13:20

    Hoppas Ni sköter Er och får beröm.

  • Pierre 23 januari 2013 16:24

    Intressant att höra vad som händer:)
    Skulle vara också vara intressant att höra hur det går.
    Hur står sig Gripen och våra flygare mot luftvärn, jakthot och jämfört med de andra förbanden?
    Så får vi som är intresserade också höra lite om "matchen" inte bara om att planen är "gröna" och att tankningarna i luften gick bra:) Vilket vi också är tacksamma för att det gjorde:)
    Må bäst och lycka till!

    • redflag Pierre 25 januari 2013 08:23

      Övningen omfattas generellt av en hög sekretessnivå eftersom att vi övar väldigt nära de förhållanden som finns i ett riktigt krig. Både vår värdnation, USA, och de övriga deltagarna använder precis som vi våra system ut till de tekniska gränserna. För att inte röja våra tekniska system eller taktiska profilers innehåll för en eventuell motståndare så hålls resultatet hemligt. Det här är så klart lite tråkigt, speciellt om en nation tycker att den presterar bra.

      Anders Segerby

      • Pierre redflag 25 januari 2013 23:02

        Jag förstår det, men det är ju otroligt tråkigt att inte få veta något..
        Speciellt som du säger: "om en nation tycker att den presterar bra"
        Är det hemligt hur många uppdrag som "vi" klarat av? eller hur många flygplan Gripenpiloterna har"skjutit ner"? även om man inte nämner uppdragets natur eller vilka man stred mot? Ex: 60% av uppdragen klarades, eller att gripen vann i 6 fall av tio. Har man då avslöjat sig eller några andra? (om vi nu inte skjutit ner 10 av 10...) eller är det sånt vi får veta i avsnitten på SVT om "svenska hemligheter" som sänds om 50 år? ;)
        En annan Fråga:
        Som pilot under Redflag, har man möjlighet att provflyga andra nationers flygplan eller åka med?
        Pierre

  • Dan Green 23 januari 2013 17:22

    Hej,
    Har ni sett några F22....på radarn? :) Allvarligt dock, hur knepiga är de att upptäcka och låsa, kontra traditionella konstruktioner? Det kanske är så att ni inte får kommentera sådant? Jag skulle nöja mig med lite svårare, mycket svårare, nästan omöjligt :)

    • redflag Dan Green 25 januari 2013 08:28

      Hej. Jag får hänvisa till föregående svar. Vi är ombedda att inte kommentera de andra ländernas stridskrafter. Jag kan dock säga att F-22 verkar fungera som tänkt.

      Anders Segerby

  • Honken 23 januari 2013 19:44

    Answer to Tamas Feher:
    True top speed is classified, however, those numbers you have presented are not true, Gripen is faster than that.

  • Gripen No.1 24 januari 2013 10:08

    Håller med ovanstående, var lite bussiga och ge oss lite info iallafall om hur det går prestionsmässigt. Det var inte länge sen det kom ut att Eurofighter hade lyckats ge F22 Raptor en rejäl match, vilket används flitigt i millitär/flyg sajter och tom. i flygtidskrifter så lite kan väl våra grabbar skryta också!??

    Kan inte någon ge herr Tomas Fehr lite tips om vart få relevanta och riktiga data som inte är hemligstämplade, hänvisning tuill någon lämplig blgg.
    Som han skriver så motarbetas Gripen av olika intressen på olika forum och bloggar, bra att ha någon som inte är svensk kan kriga lite:)

  • Tamas Feher 24 januari 2013 15:59

    Dear Honken,

    Thanks for the response!

    When you say the top speed is classified, the critics and detractors will say it is kept secret because the Gripen is an embarrassingly slow airplane. This is a "Catch-22" situation.

    However, the JAS-39A/B variant has never been exported to foreign users and the last domestic swedish air force Gripen-A/B airplanes had their retirement ceremony flight on 13 Dec 2012, where they displayed the "Viggen" camouflage paint design.

    Because of the above circumstances, the JAS-39A/B variants are now "museum" aircraft, which are only on static display and are no longer significant for the military. Their top speed could be demonstrated in a Youtube video and that would help countering the nasty rumors!

    (I understand the currently active service Gripen-C/D variants are very different aircraft that come equipped with a modified RM-12 powerplant and have a complete FADEC implementation.)

    Thanks for your attention, Sincerely:
    Tamas Feher, Hungary.

    • Honken Tamas Feher 27 januari 2013 03:27

      Answer to Tamas Feher:
      It´s the same engine in the later versions of the A/B as in the current C/D, the RM12B. I wouldnt say that the RM12A and RM12B is completely different engines either, the performance is the same, RM12B is more or less even more reliable and fuel efficent but not outperforming the RM12A when it comes to raw power.

    • Ove Larsson Tamas Feher 27 januari 2013 12:03

      Oh, no Dear Tamas. The 39A/B is still to hot to be de-classified. The aircraft may be put to ground, but a lot of technical data is too similar as to the remaining version. But I will tell you this as a non pilot.
      I (as technical personal) had some years back the opportunity to fly in the back seat of a 39B. A wonderful experience to have in memory. We did supersonic dogfight and the speed were over mach 1,5. The throttle was often close to max but not constantly at max. Note it was a dogfight with turns. I have no idea about top speed, but i guess the value close to M2 is quite accurate. I took a picture of the display witch I keep for my self HeHe :)
      By the way Tamas, I wish I will be experiencing the super tactics possible in the 39E in my life. It will be so so so very hot in tactics and capabilites Its like going from analog modem internet to digital broadband internet. 10 years from now will be a true change in technology in air

  • Peter R 24 januari 2013 20:00

    Hej alla, Rysshotet ligger kvar därför får man ingen info om vårat Air force. Sant? Falskt?

    • Christian Peter R 29 januari 2013 19:09

      Vårat FLYGVAPEN.

      Inget "air force".

  • film obyczajowy online 25 april 2013 12:52

    Hello There. I found your blog the usage of msn. This is an extremely smartly written article. I will make sure to bookmark it and come back to learn extra of your useful info. Thank you for the post. I'll definitely return.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *