Ett JAS anslutet till KC-10
Fredagen 13/1 inleddes ombaseringen till Nellis AFB med start från Ronneby mot Lajes på Azorerna med åtta JAS. En bit ut över Atlanten skedde tyvärr ett probe-brott under en av planerat fyra lufttankningar i den första fyrgruppen. Detta föranledde att landning istället skedde på RAF Mildenhall i England.
Under ombasering med hjälp av lufttankning används flygfält utefter färdbenet som alternativbaser att kunna landa på om lufttankning av någon anledning inte kan genomföras som planerat. RAF Mildenhall användes just då som så kallad ”Missed Refuel Base”. Vi landade på Mildenhall under fredag eftermiddag efter cirka 4,5h flygning. Efter landning på Mildenhall visade det sig dessutom att en av USAF KC-10:or hade tekniska problem. På grund av att reservdelar fick beställas blev vi kvar på Mildenhall tills det amerikanska flygplanet var lagat.
På söndag kunde vi fortsätta ombaseringen till Lajes med halva styrkan och på måndag landade resten på Lajes efter drygt 3,5h flygning. Nu var förbandet åter igen samlat och vi var beredda att fortsätta resan enligt plan, dock ett dygn försenade.
Tisdag 17/1 genomfördes så hoppet över Atlanten från Lajes till Bangor i Maine på amerikanska ostkusten. Flygningen tog drygt fem timmar och genomfördes med fyra lufttankningar för varje pilot. Vädret var generellt sätt bra men under delar av flygningen var luften turbulent. Detta påverkar säkerheten vid lufttankning då slangen med tillhörande korg som tankning sker från rör sig tämligen mycket och det blir svårare att ansluta för tankning.
På onsdagen planerade vi att fortsätta från Maine till Nellis AFB. Vädret var dock inte på vår sida. Det prognostiserade vädret vid de tre första lufttankningarna skulle innebära flygning i moln tillsammans med kraftig turbulens. Därför valde vi att skjuta upp flygningen till dagen därpå.
Påföljande dag, torsdag, var förhållandena goda och efter drygt sex timmar i luften och fyra lufttankningar var kunde vi så landa på Nellis AFB. Ombaseringen över så här långa sträckor med hjälp av lufttankning har gett oss många nya värdefulla erfarenheter. Både hur plattformen fungerar och hur man som förare fungerar.
Första gruppen anländer till Nellis och bryter över fältet.
De förseningar vi drabbades av låg utanför vår kontroll då det rörde väntan på reservdelar till den amerikanska tankern och på väderfaktorer. Att kunna genomföra ombaseringen på ett säkert sätt har varit viktigt. Därför kändes det lätt att förskjuta flygningen från Maine till Nellis. Att ha genomfört den i moln under kraftig turbulens hade inte varit lämpligt. Under både planering inför och under själva ombaseringen har vi fått ett ovärderligt stöd från USAF. Deras erfarenhet av denna typ av flygning är stor och alla inblandade har varit ytterst hjälpsamma.
Andreas Dahlberg
C 172. Stridsflygdivisionen