På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Att resa till Red Flag i ett JAS

flygvapenbloggen

Ett JAS anslutet till KC-10

Fredagen 13/1 inleddes ombaseringen till Nellis AFB med start från Ronneby mot Lajes på Azorerna med åtta JAS. En bit ut över Atlanten skedde tyvärr ett probe-brott under en av planerat fyra lufttankningar i den första fyrgruppen. Detta föranledde att landning istället skedde på RAF Mildenhall i England.

Under ombasering med hjälp av lufttankning används flygfält utefter färdbenet som alternativbaser att kunna landa på om lufttankning av någon anledning inte kan genomföras som planerat. RAF Mildenhall användes just då som så kallad ”Missed Refuel Base”. Vi landade på Mildenhall under fredag eftermiddag efter cirka 4,5h flygning. Efter landning på Mildenhall visade det sig dessutom att en av USAF KC-10:or hade tekniska problem. På grund av att reservdelar fick beställas blev vi kvar på Mildenhall tills det amerikanska flygplanet var lagat.

På söndag kunde vi fortsätta ombaseringen till Lajes med halva styrkan och på måndag landade resten på Lajes efter drygt 3,5h flygning. Nu var förbandet åter igen samlat och vi var beredda att fortsätta resan enligt plan, dock ett dygn försenade.

Tisdag 17/1 genomfördes så hoppet över Atlanten från Lajes till Bangor i Maine på amerikanska ostkusten. Flygningen tog drygt fem timmar och genomfördes med fyra lufttankningar för varje pilot. Vädret var generellt sätt bra men under delar av flygningen var luften turbulent. Detta påverkar säkerheten vid lufttankning då slangen med tillhörande korg som tankning sker från rör sig tämligen mycket och det blir svårare att ansluta för tankning.

På onsdagen planerade vi att fortsätta från Maine till Nellis AFB. Vädret var dock inte på vår sida. Det prognostiserade vädret vid de tre första lufttankningarna skulle innebära flygning i moln tillsammans med kraftig turbulens. Därför valde vi att skjuta upp flygningen till dagen därpå.

Påföljande dag, torsdag, var förhållandena goda och efter drygt sex timmar i luften och fyra lufttankningar var kunde vi så landa på Nellis AFB. Ombaseringen över så här långa sträckor med hjälp av lufttankning har gett oss många nya värdefulla erfarenheter. Både hur plattformen fungerar och hur man som förare fungerar.

Första gruppen anländer till Nellis och bryter över fältet. 

De förseningar vi drabbades av låg utanför vår kontroll då det rörde väntan på reservdelar till den amerikanska tankern och på väderfaktorer. Att kunna genomföra ombaseringen på ett säkert sätt har varit viktigt. Därför kändes det lätt att förskjuta flygningen från Maine till Nellis. Att ha genomfört den i moln under kraftig turbulens hade inte varit lämpligt. Under både planering inför och under själva ombaseringen har vi fått ett ovärderligt stöd från USAF. Deras erfarenhet av denna typ av flygning är stor och alla inblandade har varit ytterst hjälpsamma.

Andreas Dahlberg

C 172. Stridsflygdivisionen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

28 kommentarer

  • Pierre Thuresson 21 januari 2013 10:29

    Ett stort lycka till först och främst till piloterna men även all personal som är med. Ser fram emot nyheterna nu när övningen drar igång.

  • JohanGrön 21 januari 2013 11:01

    Kommer KC-10 tankerresurserna att kontrakteras även under vissa övningspass eller kommer de bara att användas vid returflygningen när övningen är slut?

  • Tore 21 januari 2013 14:00

    Hej och tack för intressanta inlägg, hoppas på fler från Red Flag.

    Jag har några frågor, är det normalt att USAF ger ett så substantiellt stöd till deltagande nationer?

    Eller har ni tagit fram något separat avtal med USAF för att få ett så stort stöd? Det är givetvis lufttankningen som jag tänker på. Ni själva har ju en väldigt liten sådan förmåga.

    Var detta stöd en nödvändighet för att ni skulle deltaga eller hade ni kunnat flyga över Island/Kanada som ni gjorde förra gången?

    Mvh// Tore

  • Andreas Dahlberg 21 januari 2013 16:29

    Under själva övningen kommer inte KC10 att flyga, däremot deltar KC135 i övningen. De kommer att integreras i övningen och vi kommer tillsammans med andra övningsdeltagare tanka från dom.

    Att få stödet från USAF är inte unikt. Holländarna tog sig över på ett liknande sätt.

    Utan detta stöd hade överflygningen hit blivit betydligt svårare säkerhetsmässigt. Det skulle också krävt fler landningar och förmodligen tagit längre tid.

  • Håkan Algefors 21 januari 2013 18:16

    Hej!

    Tack för en inressant artikel.

    Hälsningar

    Håkan A
    FMV

  • Fredrik Salö 21 januari 2013 18:44

    Vad gör man om en motor går sönder och det är 2,5 h flygning kvar över Atlanten? Vem hämtar upp en hoppad pilot där?

    Vilken är hastigheten när man flyger så långa sträckor? Ligger tankplanen med hela resan eller kommer det nya och möter?

  • Peter R 21 januari 2013 19:42

    Hur länge flyger man på en tank? officiellt? flyger man i reguljär fart hög höjd eller så snik man nånsin kan flyga. Hur funkar med toa? /Peter

  • Lars Olin 21 januari 2013 21:00

    Intressant information. Lycka till.

  • Andreas Dahlberg 22 januari 2013 07:16

    Vi flyger hela sträckan tillsammans med tankerflygplanen och tankern har bränsle ombord så att det räckte för alla tankningar plus reserv.

    Vid ett eventuellt uthopp över hav finns olika möjligheter till uppplockning. Antingen via båtar eller via helikopter. Det finns också flygplan i beredskap som från luften kan fälla större livbåtar och till och med ytbärgare som kan hoppa fallskärm för att hjälpa nödställd.
    För att öka vår uthållighet tog vi med förstärkningsplagg av olika slag och avsaktningsutrustning för att kunna få bättre tillgång till dricksvatten.

    Vi flög i ungefär M0,75-M0,80. Själva tankningen sker i lite lägre fart då det finns fartbegränsningar för slang och korg.

    Mat och vatten har vi med oss som färdkost, men tillgång till toalett lyser med sin frånvaro så det får lösas med absorbenter.

  • Magnus Edvinsson 22 januari 2013 12:06

    Tack för väldigt intressanta rapporter. Ser fram emot fler. Lycka till allesammans.

  • Karl 22 januari 2013 13:39

    Här är en video när dom anländer till Nellis AFB!
    http://www.youtube.com/watch?v=pP4F7CnZajc

    Mycket tjusigt!

  • Andreas Kähr 22 januari 2013 14:24

    Hej.
    Tack för intressant information.
    Jag har en fråga.
    PÅ vilken/vilka höjder cruiseflyg KC-10 och Gripen planen på över Atlanten?
    Låg ni på 35000-40000 fot som trafikflyget normalt gör över Atlanten?

    Lycka till på övningen.

    • redflag Andreas Kähr 23 januari 2013 07:40

      Nej, vi låg på lägre höjder. Större delen av ombaseringen skedde på cirka 25000fot. Detta ledde till att vi rörde oss i luftrum med mindre trafik. Detta underlättar generellt att kunna boka upp luftrum utefter färdvägen. Indikerad fart sjunker ju högre upp man flyger givet samma machtal. För låg indikerad fart försvårar tankning och kräver högre gaspådrag. Sammantaget var därför vald höjd lämplig.

      Andreas Dahlberg

  • ramjet 22 januari 2013 18:01

    För inte så många år sedan låg vår lufttankningsförmåga i sin linda och väntade på att blomma upp. Vår Tp84, 842, byggdes om och modifierades till en ypperlig KC -130 med två poddar för att användas som "demonstrator"( fult ord) med fokus på utprovning samt verifiering av JAS 39 förmåga att lufttanka. En mängd utbildningspass senare och dessutom insatt som "operativ tanker" i samband med FL01 samt FL02, där både vi själva samt JAS- förarna fick en mängd erfarenheter, är våra förband redo att skutta över pölen med hjälp av något större tankersflygplan. En härlig utveckling där det bara är att gratulera de som fått förmånen att deltaga och hoppas på att vi själva kan vidareutveckla vår förmåga till ytterligare AAR- förmåga. (Air to Air Refuelling)
    Kom ihåg: NKAWTG.......N
    (Nobody kick's ass without tanker gas.... Nobody

    Fd TankerCommander "ramjet"

  • Dan 22 januari 2013 21:17

    Hej,
    Fyra tankningar på 5 timmar låter mycket. Gripen har väl en ferry-range på över 300 mil med tre tankar? Är de extra tankningarna till för att garantera att man har tillräckligt med soppa att nå en alternativ bas, dvs man tankar lite och ofta?

    • redflag Dan 23 januari 2013 07:38

      Ja, det är anledningen. Hur mycket vi tankade berodde i mångt och mycket på avstånd till närmsta lämpliga alternativa flygplats. Detta plus att vi alltid såg till att ha gott om bränsle för att kunna hantera väntlägen i luften gjorde att vi tankade som vi gjorde.

      Andreas Dahlberg

  • Thomas White 22 januari 2013 21:25

    Hello,

    Information about the 2013 Jan 11 in-flight breakage of the aerial refueling probe on Gripen pennant 284 seems to be supressed somewhat in the media. No photos or video provided of the incident and no pilot interview was published.

    This is not good for transparency! When the Gripen cockpit canopy's indium thin film coating began to rot under the hot libyan sun, reports and photos were quickly provided to the public media. Sweden must preserve its reputation of openness.

    Thanks for your attention!

    • redflag Thomas White 23 januari 2013 05:31

      Hi Thomas. The reason we have not made a big deel of the event is because today AAR is a fully integrated capability in Swedish Air Force. We do AAR on a regular basis and mishaps sometimes happens. We have had a couple of probe breaks since we began to do AAR at sqn level 2009, but we do not consider it to be a problem or a limiting factor. The event was reported on the wing home page, but has probably not beeing considered importaint by national media.
      Regards,
      Anders Segerby, DETCO SWAF Red Flag 13-2

  • Peter 22 januari 2013 23:05

    Jag tänker på den personal ni har med, det måste ju vara väldigt kvalificerade personer antar jag. Vad tjänar man som militär flygtekniker och militär flygförare ?

  • F 17 Informationsavdelning 23 januari 2013 14:43

    Personalen som deltar i övningen tillhör 172. Stridsflygdivisionen och 12:e flygunderhållskompaniet på F 17. Dessa har en gedigen bakgrund med ett flertal års erfarenheter samt ett stort antal övningar med i bagaget.
    Din frågeställning avseende löner är inte helt enkel att besvara utan beror på många olika faktorer, grad, kunskap, erfarenhet, arbetsuppgift och antal tjänsteår vi har. När det gäller flygteknisk personal ligger huvuddelen av på en lön mellan 25 000-32 000 sek. Ingångslönen för de olika yrkesinriktningarna för flygteknisk personal är (skillnader i grundlönerna beror på de olika behörighetsnivåerna):
    - GSS i flygteknisktjänst
    kategori A, 19 500 sek
    - Specialistofficer i flygteknisk
    tjänst , 21.500 sek
    - Yrkesofficer, 25 400 sek.

    Ingångslönen för den flygande personalen är, 21 500 sek. Två år efter examen ökar dock lönen till 38 000 sek för att sedan årligen höjas med 600 sek.

    / Catharina Bergsell

    • Peter F 17 Informationsavdelning 25 januari 2013 11:00

      Vaa....21500:-...??? Jag trodde i min enfald att försvarsmakten sökte personal m.a.p alla dyra reklamfilmer. Får man bostad och mat gratis då eller vad ingår? Har ett jobb nu där jag inte behövt någon specifik utbildning där jag tjänar 27000:- . Att jobba med flygplan låter ju som ett ansvarsfullt arbete eller...?

  • Ferpe 23 januari 2013 17:14

    På den fina luftankningsbilden ser man en IRIS-T på högra wingspetsen, var ni strids beredda över atlanten?

    • Andreas Dahlberg Ferpe 25 januari 2013 16:25

      Det är en IRIS-T som syns på bilden, dock ingen skarp sådan utan en övningsrobot. På den sitter samma typ av målsökare som på skarpa robotar. Detta använder vi för att kunna simulera och utvärdera robotskott med värmesökande robotar.

  • Framtida specialistofficer? 24 januari 2013 15:46

    Specialistofficer i flygteknisk tjänst 21500kr!!!!

    Jag hoppas verkligen ni menar att det är lönen efter skatt...för det lär ju inte rusa folk till att plugga i flera år, ansvara för liv, dyr utrustning och riskera livet i militära insatser för 21' papp

    Lycka till med rekryteringen

    "Vad jag håller på med?" (Ref. rekryteringsfilmen)
    - Jo, skaffar mig ett civilt jobb.

    • Flygtekniker Framtida specialistofficer? 25 januari 2013 14:06

      Det är just det som är flygvapnets akilleshäl.
      Hur ska man kunna rekrytera folk till att bli flygtekniker för en ynklig lön och till orter som knappast erbjuder en ev sambo/make/maka något i jobbväg?
      När jag sökte in lovades det guld och gröna skogar! Visst var ingångslönen låg, men när man väl var färdigutbildad så skulle den stiga snabbt och brant! Nu efter 10 år som anställd, med ett ganska gott rykte som en fäig tekniker tjänar jag 25 000kr! Det finns på resan flygtekniker med MYCKET gedigen kunskap och erfarenhet och som bara har några år kvar till pension som INTE kommer upp i det övre beloppet som presenteras ovan! Notera också att det skiljer mellan flottiljerna och även mellan Helikopter och "spetsflyg". Och inte till "spetsflygs" fördel! Nej vi ska vara ärliga med vad som erbjuds! Sen är det upp till den enskilde att göra valet!
      Som sagt:
      "Vad håller vi på med?"

    • Malx Framtida specialistofficer? 26 januari 2013 15:45

      Att slippa några hundra tusen i studieskuld är väl värt en del också...(betald utbildning)

      • Flygtekniker Malx 26 januari 2013 18:52

        Malmx, självklart! Om man sen kan rekrytera på den grunden är ytterst tveksamt! Om det vore så borde ansökningarna strömma in...

  • Peter 25 januari 2013 11:06

    Är det censurerat här eller ?

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *