På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

172. Stridsflygdivisionen landar på Nellis AFB

flygvapenbloggen


På bilden landar vårt första JAS in på Nellis.

Idag 1530 lokal tid (0030 svensk tid) landade den första gruppen JAS 39 Gripen på Nellis AFB i Las Vegas, Nevada. Cirka 30 minuter efter kom grupp nummer två. Flygplanen startade tillsammans med sina KC-10 tankerflygplan från Bangor i Maine i morse där de tillbringat två dygn för att invänta bättre väder. Östra USA har haft ett tufft vinterklimat den senaste veckan och detta påverkade även oss. Flygningen från Bangor till Nellis tog drygt sex timmar.


Samtliga åtta JAS uppställda på plattan med en KC-10 i bakgrunden.  

I den ursprungliga planen skulle ombaseringen ta fem dagar inklusive två reservdagar. En plan är ju bara en plan, så i slutändan kan jag konstatera att det tog sju dagar istället. Detta beror bland annat på faktorer som probebrott, turbulens, isbildning, diplomatiska tillstånd, flygplanfel och siktvärden. Dessa faktorer fanns med i våra planer, men vi räknade kanske inte med att alla skulle drabba oss i princip samtidigt. Konsekvensen av detta blir att vi inte kommer att kunna låta samtliga piloter få ett förberedelsepass i övningsområdet, men det kommer vi att hantera genom en viss ambitionssänkning dag ett i övningen.

Bilden visar delar av vår gruppering med byggnad 233 och 7 av våra containers med bland annat sambandssystem och planeringsutrustning.

Nu är i princip hela kontingenten samlad och vi kan gå in i själva övningsfasen. Redan idag kommer de första förberedelserna för det första flygpasset i övningen att påbörjas. För piloterna kommer de närmsta dagarna att innehålla viss flygtjänst, briefingar, genomläsning av bestämmelser och företagsplanering. Våra flygplantekniker kommer att förbereda flygplan och vapen för nästa veckas flygning. För övriga delar av kontingenten blir huvuduppgiften att vidmakthålla grupperingen samt att stötta besättningarna i deras förberedelser.

 

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Strangen 18 januari 2013 17:47

    Lycka till och fly safe kollegor.

    Mvh Strangen

  • Göran 19 januari 2013 11:38

    7 dagar för att korsa Atlanten och problem med väder. I mina öron låter det som ett ej tillförlitligt system. 2 st inhyrda tankers och An124 får mig att undra vad prislappen på denna övning blir? Som skattebetalare skulle jag hellre se pengarna hos våra soldater och förband som gör skillnad ute i den otrygga världen än som bränsleångor över Atlanten på väg till övning i Las Vegas.

  • Bosse Nyström 23 januari 2013 13:28

    Vi behöver ett incident försvar. Får vi hit 500.000 man så är det för länge sedan kört. Satsa på flyg och marina stridskrafter, och uppgradera hemvärnet!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *