På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

I backspegeln – hur flygvapnets Libyeninsats 2011 startade

flygvapenbloggen

Tp 84. Foto: Försvarsmakten

Det närmar sig årsdagen för när de första svenska JAS 39 Gripen och Tp 84 Hercules lyfte mot Italien för att delta i Operation Unified Protector (NATO:s militära insats i Libyen) och detta kommer säkert att uppmärksammas på olika sätt. Att känna till är dock att de svenska säkerhetspolitiska insatserna rörande Libyen redan hade pågått i drygt en månad innan de första Gripenplanen satte hjulen i marken på Sigonellabasen på Sicilien. Dessa insatser hade inkluderat svenskt militärflyg inom libyskt, luftförsvarskontrollerat luftrum och svensk flygvapenpersonal på en av de Khadaffikontrollerade flygbaserna.

För flygvapnets del börjar det i slutet av februari 2011. Den arabiska våren blåser över de nordafrikanska medelhavsstaterna med en sådan kraft att det börjar bli svårt för västvärldens underrättelsetjänster att följa med i händelseutvecklingen. Plötsligt når vårstormarna den nordafrikanska diktaturen Libyen och ett 50-tal svenskar beräknas av Utrikesdepartementet befinna sig i landet, mer eller mindre oförmögna att lämna området i och med att gränserna stängts av regimen. Kaos råder i hamnar och på internationella flygplatser.

För den flygtaktiska staben i Högkvarteret (FTS) och insatsförbandet Transport- och specialflygenheten (TSFE) är rutinerna sedan länge fastlagda och beprövade när det gäller flygningar till länder med förhöjd hotbild, och när väl förfrågan kommer om att ställa ett flygplan till förfogande för flygningar till Libyen vet alla vad som ska göras. Icke förty finns stora skillnader mellan hur transportflygningar genomförs vardagligdags och med vad som nu förväntas. Nu handlar det inte om en enstaka flygning, utan om ett okänt antal företag till okända baser, dessutom en brådskande ombasering till en liten ö i Medelhavet som snabbt fylls upp av en rad länders transportflyg. Den politiska ledningen kräver snabba åtgärder. Dock finns inledningsvis en stor ovisshet i säkerhetsläget, såväl på marken som i luften. Khadaffiregimens luftvärn skyddar Tripoli, det finns operativt jaktflyg i närheten och i huvudstaden patrullerar säkerhetsstyrkor och legosoldater. Dessutom är uppgiften något oklar. Vilka ska evakueras? Under vems ledning? Och väl på marken: hur länge ska besättningen vänta på att samtliga hinner ombord? Vem skyddar flygplanet när det väl är på plats i Libyen?

Personal från i huvudsak FTS genomförande- och underrättelseavdelningar fick lägga många övertidstimmar under den sista helgen i februari på att ta fram den operationsorder med tillhörande hotbedömning som till slut innebar att en Tp 84 Hercules med sjukvårdsutrustning kunde ombasera till Malta. Planeringen genomfördes med viktigt stöd av flera olika delar av FTS och övriga Högkvarteret, vilket senare under våren skulle visa sig vara en stor framgångsfaktor. Här skapades medvetandet och kunskapsuppbyggnaden om insatsområde Libyen.

Till Malta skickades omgående samverkansofficerare för att söka samband med andra nationers militär och därmed öka eget planeringsläge. Två dagar efter Tp 84:ans ombasering skickades även en flygbasjägarenhet ner till området, för att för första gången kunna utgöra skarp flygsäkring i samband med internationella transportflygningar, förvisso i begränsad form.

Totalt genomförde den svenska flygvapenenheten tillsammans med personal från UD och MSB under slutet av februari och början på mars ett antal lyckade NEO- (Non-Combatant Evacuation Operations) och humanitära uppdrag till olika flygfält i de krisdrabbade nordafrikanska länderna.

De insatser med Tp 84 som genomfördes inom ramen för NEO och UNHCRs hjälpinsatser i slutet av februari och i början av mars 2011, var till stora delar avgörande för att det senare stridsflygbidraget till Operation Unified Protector kunde inledas med så kort förberedelsetid. Beredskapshållningen inom ramen för NBG har ofta lyfts fram som den viktigaste faktorn för själva förbandet, men för att Försvarsmakten överhuvudtaget skulle kunna ta fram underlag till politiska och operativa beslut samt styrkegenereringsprocessen i NATO:s högkvarter, var erfarenheterna från februari-mars ovärderliga.

Det här inlägget är således en kort historisk tillbakablick och påminnelse om vikten av ett väl utfört stabsarbete för att kratta manegen för deployerande förband. I detta fall utfördes arbetet i huvudsak av stabspersonalen i Högkvarterets olika avdelningar men också av den utskickade personalen till Malta (besättningar, samverkansbefäl, flygbasjägare, teknisk personal osv.) vars erfarenheter gick rakt in i planeringsprocessen för vad som komma skulle. Det var här den svenska militära insatsen i Libyen startade 2011, en insats som någon månad senare skulle utveckla sig till en viktig milstolpe i flygvapnets historia.

/Stabsofficer FTS

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

10 kommentarer

  • Peter 26 mars 2012 19:10

    Alltid bra med en backspegel så att man får lite perspektiv på sin vardag vid skrivbordet. Efter insatsen på Malta fick ju bl.a. TSFE tillsammans med er på HKV förbereda nästa steg med rekognocering och deployering. Jag skrev ner en liten känsla jag hade i kroppen förra våren som kanske kan komplettera backspegeln ytterligare.

    http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2011/04/27/gastinlagg-peter-mignander-tsfe/

    mvh Peter

  • Janne 26 mars 2012 19:12

    Tänk vad tiden går, kul och bra med historiska återblickar och framförallt på vad som är mindre uppmärksammat. Minns knappt den där Maltainsatsen och oxå bra att belysa fotarbetet som Hkv gjorde. Viktigt!

  • En som inte var med men som gärna velat... 26 mars 2012 22:21

    Det var precis som det står i inlägget. Khadaffis strategiska luftvärn var vid denna tidpunkten fortfarande operativt till skillnad från när JAS 39:orna anlände, då koalitionen slagit ut det (inkl det operativa jaktflyget). Lite hårigt men samtidigt ett bevis på att medvetet risktagande utifrån tillräckligt underbyggt underlag fungerar!

    Ni som var med innan FL01-02 började förtjänar ert beröm, även om ni inte fick någon medalj... (som kuriosa har amerikanarna en "humanitarian aid"-medalj som delas ut vid sådana här insatser då det inte finns ngn större operation att referera till. Användes t.ex. vid flygningarna till Haiti och Japan efter naturkatastroferna där. Kanske vore något även för vår FM att titta på? Tänker även på nationella insatser, t.ex. Gudrun och nu senast C-130n på Kebnekajse. Insatser väl så riskfyllda och därmed värda beröm och medaljering).

  • Alf 27 mars 2012 22:46

    Inte ett ord om att det var PRIO som möjliggjorde insatsen?

    (ursäkta probleminventeringen)

    FL01-02, bra jobbat. Tack!

    /A

  • Johannes 29 mars 2012 14:40

    Nu är ju faktiskt Lion Effort 2012 i full tankt, borde man inte vara först ut att läsa detta på flygvapenbloggen?

  • Janne 30 mars 2012 13:02

    En fråga till FTS: kommer det komma ut någon missionsbok FL i likhet med vad som görs för armémissionerna? Hur ser ni till att historien dokumenteras för framtiden?

  • Vetgirig 2 april 2012 10:09

    Hej!

    Ja, jag håller med föregående talare om vikten av historia. Jag tycker generellt att flygvapnet blivit sämre på att berätta om sin historia de senaste tio åren. Under 80- och 90-talen kom det löpande ut jubileumsböcker om våra flottiljer och författare som Peter Liander m.m. var duktiga på att dokumentera samtidshistoria. Idag skrivs mycket på bloggar m.m. men detta är ju mer av "nyhetskaraktär" än strukturerad historieskrivning. Dessutom är det svårt för framtiden att ta till sig blogginlägg, dessa lär med stor sannolikhet försvinna i det stora molnet.

    Jag skulle därför uppmuntra till våra kvarvarande flottiljer att skriva fler böcker om er verksamhet. FTS, ni som har helhetskollen på vad vårt flygvapen gör, lägg några timmar per år och dokumentera detta.

    Nu firas flygets hundraårsjubileum under ett antal år, beroende på vilken slags flygning som står i centrum, men tomrummet i historiebokhyllorna är slående. Det finns en mängd intressanta händelser under "modern historietid" att berätta om: flygvapnets insatser under ubåtsjakterna, hjälpflygningar till Bosnien under de inledande fredsmissionerna, flygbasenheterna i Kongo, helikoptrar i Kosovo och Afghanistan, transportflyg i Libyen, stridsflyg i Libyen och alla stabsofficerare som tjänstgjort på viktiga NATO-högkvarter med flygvapenuppgifter och därmed fått insikt i saker som med största sannolikhet är intressanta.

    Fatta pennan är alltså min uppmaning!!!

    Med bästa flygarhälsningar en f.d. fältflygare och numer bekväm Sigtuna-pensionär

    /Hans E

  • Janne 5 april 2012 17:34

    Måste säga att FVI mm blivit klart sämre på att kommentera kommentarer samt svara på frågor... Varför?

  • Bydén Micael 5 april 2012 18:58

    Janne
    Ett kort och ärligt svar: jag hinner inte riktigt med allt jag vill och önskar. Det är dock inget medvetet beslut att välja bort bloggen. Jag uppskattar det engagemang som ni alla visar här.
    När det gäller dokumentation av våra insatser så kan jag bara hålla med det som lyfts fram. Jag kommer att initiera detta vid FTS och ber att få återkomma med ett tydligare besked om hur vi kommer att hantera detta.
    Glad Påsk!

  • Janne 6 april 2012 23:28

    Tack, föredömligt svar!

    Glad påsk!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *