På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Vingceremoni för nyblivna piloter ur GFU 111 och GHU 101

flygvapenbloggen

FVI generalmajor Bydén tackar kadett Adam Jönsson efter praktisk inspektion.

– God middag flygare.

Med dessa ord inledde flygvapeninspektören Generalmajor Micael Bydén examen för eleverna ur GFU 111 och GHU 101 vid Flygskolan i Linköping. Flygvapensinspektören Bydén förrättade en historisk examen då det var första gången som helikopterpiloter och fixed wing piloter tog examen samtidigt. Det historiska ögonblicket förstärktes genom en flyguppvisning som genomfördes med både JAS 39 Gripen och Helikopter 15.

De 11 fixed wing eleverna ur GFU 111 och har det senaste året genomfört sin grundläggande flygutbildning på Flygskolan som är en del av deras 3-åriga Officersutbildning. De kommer nu efter examen fortsätta sin utbildning vid MHS Karlberg i Stockholm i ytterligare 6 månader innan de i sommar tar sin officersexamen och blir fänrikar.

De 6 helikopterleverna ur GHU 101 har genomfört sin grundläggande utbildning i Bückeburg i Tyskland där de också tilldelades de tyska vingarna efter väl genomförd utbildning. Efter utbildningen i Tyskland har eleverna genomfört en svensk omskolning på Flygskolan i Linköping för att nu tilldelas de svenska helikoptervingarna. Även helikoptereleverna kommer att fortsätta sin utbildning på MHS Karlberg i Stockholm för att till sommaren bli fänrikar.

Examensdagen för piloter är en tradition sedan många år tillbaka och är en mycket speciell dag; både för piloten, kollegor och anhöriga. Jag kan själv som pilot och kollega tänka tillbaka på min examensdag med glädje. En resa som för mig, och säkert alla andra piloter, som påbörjades med att man öppnade sitt antagningsbesked och därmed fick påbörja denna exklusiva utbildning tillsammans med välmotiverade kamrater. Jag förstår därför den glädje, stolthet och kamratskap som vi alla kände under examen.

Utöver de nyexaminerade piloterna deltog äldre kollegor ur flygvapnet samt så hade ca 130 anhöriga anslutit till Flygskolan för att ta del av examen och dela högtiden med ”sina” piloter. Som delvis ytterligare ett bevis på tradition och kamratskap i flygvapnet deltog piloter som tog sin examen för 25 år sedan tillsammans med särskilt inbjudna.

Denna speciella dag börjar som alltid inför ett flygpass med en väderbriefing för eleverna med de inbjudna inspekterande kollegorna ur flygvapnet. Vädret är en faktor som varje pilot får lära sig att respektera och tyvärr var förhållandena sådana att det inte medgav flygning idag. Istället bestämdes att eleverna tillsammans med de inspekterande skulle taxa runt bansystemet för att avslutningsvis som traditionen bjuder anlända till hangaren där anhöriga tar emot. Ett upplägg som trots vädrets makter blev mycket lyckat och uppskattat.

När eleverna kom ut på plattan för att ställa upp innan start möttes de av ett hav av anhöriga som alla ville fota och vinka. I och med detta fick de anhöriga möjlighet till att ta de så åtråvärda fotografierna (jag kommer själv ihåg just detta) och se ”sina” piloter i deras rätta element, i flygplan och helikopter.

Årets nyblivna piloter tillsammans med inspekterande äldre piloter ur flygvapnet.

De gyllene vingarna är en internationell symbol för piloter och så även i Sverige.

Avslutningsvis betonade flygvapeninspektören Bydén att dessa vingar även utgör ett viktigt kontrakt mellan piloten och han som flygvapnets högste företrädare. Vingarna bevisar att vi som piloter har en gemensam utbildningsståndpunkt där man kan ställa höga krav och förväntningar på den enskilde för att systemet skall kunna lösa tilldelade uppgifter i krävande miljöer.

Till sist måste jag som flygvapenofficer uttrycka min tacksamhet och stolthet på vilket sätt Flygskolan har planerat och genomfört examensdagen, trots bistra väderförhållanden så som låg temperatur, snö och dålig sikt fick till en värdig avslutning för våra nyblivna piloter.

Grattis yngre kollegor till välförtjänta gyllene vingar.

Fänrik Robin ”Wired” Ohlsson

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

17 kommentarer

  • Robin 27 januari 2012 14:33

    Gratulerar! Vi hörs på Sweden någon gång!

  • Mikael Högfors 27 januari 2012 20:39

    Stort grattis,
    det är alltid roligt att få välkomna nya kollegor in i firman. Förhoppningsvis har ni alla en låååång och spännande framtid framför er i Försvarsmakten.

    // Micke

  • Alf Ingesson Thoor 29 januari 2012 22:50

    Flygvapnets flygförarvinge är den finaste man kan få.Dessutom finns det navigatörsvinge och meteorologvinge, även flygskyttvinge fannns en gång i tiden. Gemensamt för flygande personals vingar är att de har de korslagda svärden i märket.

    Synd och skam att det nu kommit någon form av jämlikhetsvinge, förvillande lik navigatörsvingen, som vem som helst i FV kan bära.
    Heder åt de officerar som vägrar bära dessa "wonnabe" vingar

    • E Alf Ingesson Thoor 30 januari 2012 14:55

      Flygskyttmärke m/40 lär vara återinförd för skyttarna på Hkp. Däremot har flygsignalistvingen ännu inte återuppstått, den hade ju varit lämplig för den flygande personal som handhar teleteknisk utrustning (FRA, flygtolkar, operatörer på ASC mfl).
      Dessutom finns en vinge för övrig flygande personal (t ex lastmästare, färdmekar och ytbärgare) samt ett par från armé- och marinflyg.

      Du har dock inte riktigt rätt när det gäller svärden. De finns endast på flygförarmärke m/36, flygnavigatörmärke (flygspanarmärke) m/40 och meteorologmärke m/46. Övriga märken för flygande personal (skyttar, signalister, färdmekar, lastmästare mfl) har inte svärden.
      Därför är det riktigt märkligt att svärden finns på de där nya märkena för markbunden personal.

      Ännu märkligare är att OR-1 till -5 tydligen har märken i brons. Några bronsmärken har aldrig funnits i FV tidigare, men värnpliktiga ff, fnav mfl hade märken i silver. Marinen hade märken i brons för vpl men det var ju för att de redan använt silver som "hedersmärke". Själv ser jag inte riktigt meningen att skilja på personers utbildningstecken/facktecken baserat på grad.

      Instämmer helt och hållet i att det var idioti att införa de där nya märkena.

      Eftersom märkena dessutom är så lika så är det ju omöjligt att se skillnad på de olika om man inte detaljstuderar dem.

      FJS fallskärmsvinge var dock en bra idé, men den är tyvärr endast inofficiell.

    • Martin Alf Ingesson Thoor 30 januari 2012 20:03

      Vi som är maskinister och lastmästare mfl. och räknas som flygande personal. Klassas vi som "wonnabe" ?

      • Alf Ingesson Thoor Martin 30 januari 2012 23:55

        DE som inte flyger i någon form annat än som pax på SAS och bär vinge är wonnabee för mig. Färdmekar, lastmästare och maskinister är i högsta grad flygande peronal.

  • Jan Andersson 1 februari 2012 00:35

    "Det finaste man kan få..."?

    Oklart vilka Alf menar med "man" representerar, ett antagande kan vara den snäva krets som Flygvapnet representerar.

    Fö tycker jag FM ska anskaffa EN gemensam uniform, gärna stålgrå. Besparingen blir
    stor. Endast flygpsykologer må bära märke till
    den - 2 navelskådande nunor.

    /JA

  • alf ingesson thoor 1 februari 2012 14:03

    Semantiken kan vara något oklart, vilket medges. Uttrycket "man" bör normalt undvikas i mer seriösa sammanhang då det ger upphov till en tolkning innebärande generella åsikter.
    I detta fallet avser jag att Det finaste man kan få om "man" vill bli stridflygare är flygarvingen. för en hkp-pilot är det helikopterflygvingen, fallskärmsjägaren strävar efter örnen och kustjägaren åtrår sin gaffel.
    Det förefaller som att vi har drivit något från ämnet min kommentar handlade om den nyanskaffade jämlikhetsvingen, inte att skapa en korrespondenskurs i svenska. Dessutom, det finns inga flygpsykologer i uniform, endast flygspecialpsykologer och de har pilotvinge på bröstet ;)

  • Tomas 8 februari 2012 13:44

    Tycker det är bra att det finns utbildningstecken som visar vilket yrkesfack/funktion personalen tillhör för samtliga yrkesfack inom FV. Några saknade detta tidigare
    Håller med om att vingarna i märket borde inneburit att individen tillhör en flygande personalkategori och att markkategorierna inte borde ha haft vingarna i sitt fack/funktions-tecken.
    Att individen tillhör FV syns ju på axelklaffen men det glömdes tydligen bort.
    Den som hittade på de nya tecknen och fattade beslut om detta i HKV hade inte koll på läget riktigt som jag ser det.
    De allra flesta som bär de nya märkena är inte några pilot wannabes utan bär det som sitt fack/funktions märke. Fackdelen av märket skulle naturligtvis varit i större storlek och inte bara 10 mm i diameter.

    • Lars Stadigh Tomas 11 februari 2012 21:06

      I gröna kläder så ser man inte skillnad på uniformen. Och gröna eller sandfärgade är vi när vi är utomlands i insats. Då när man man bär sina Armé gradbeteckningar så finns det inget som talar om att man har Flygvapen kompetens om man inte har någon form av vinge motsv. Vi hade ju en Armé övlt som tog av oss propellern och en "massa guld" för att vi skulle vara mera internationella i våra uniformer. Hur många Fv övlt har inte blivit tilltalade Kapten av äldre gentlemän på stan. Denna omgalonering var det sämsta som kunde ha hänt. För vi tvingas ju numera bära gradbeteckningar som Armén till vår gröna uniform. När man på en flygbas utomlands skall förhandla om olika saker så tar det lång tid att förklara att man tillhör Air Force när man inte har några synliga vingar. Därför tycker jag att det är bra att vi fått detta nya utbildningstecken till uniformen. Vi som bär det, är stolta att tillhöra Flygvapnet och det fack som vi tillhör.

      • Josefine Lars Stadigh 1 mars 2012 00:37

        Först och främst vill jag gratulera GFU111 och GHU 101 till examen och önska er varmt välkomna till Flygvapnet och lycka till i er framtida karriär!
        Jag hyser STOR respekt för mina FF-kollegor och hävdar med bestämdhet att det inte handlar att vara en "pilot-wannabee" för att man bär sitt nu instiftade utbildningstecken i form av en mindre vinge med facksymbol i mitten. Det finns inget utbildningstecken som "konkurrerar" , eller skulle kunna konkurrera med flygförarvingen då det skiljer avsevärt i både storlek och utformning på dessa. För att få bära dessa "wannabe"-vingar krävs avlagd OP/SOU-examen, utbildning och utcheckning inom ett FV-fack såsom Sb, FSL, Lbev, MTT, Närskydd etc, och vi har alla rätt att känna stolthet för våra fack som alla fyller en viktig del inom FV. Personligen anser jag att de gamla fack/funktionstecknen som bars på de tidiga FV-axelklaffshylsorna tillsammans med flottiljbeteckning hade kunnat "återanvändas" och bäras på bröstet men jag tror att de ansvariga för uttagningen av dessa nya utbildningstecken trodde/ville att "vingen"skulle verka förenande för facken i FV snarare än tvärtom och att välja en vinge inte skulle vara något konstigare än att vi, som tidigare utpekats, alla redan bär vingar med krona på våra blå axelklaffshylsor.
        Jag bär mitt utbildnings/facktecken med stolthet och välkomnar nu även det gröna tecknet att ha på M/90.n så att jag nästa gång på mission i Kosovo/Afghanistan under samverkan på flygbas slipper höra kommentaren "you couldn't be an Air Force-officer ma'am, -you wear green!"

  • Adam 10 februari 2012 20:11

    Även om Alf uttrycker sig lite slarvigt delar jag hans inställning beträffande vingarna. Totalt onödigt med detta märke. Visst finns det viktigare saker vi ska lägga våra medel på? Och hur f-n ska man kunna skilja de olika varianterna/kategorierna åt? För mig räcker blå FV-uniformen mer än väl till.

    PS Jag tror Jan Andersson ovan var lite ironisk DS.

    /Adam

  • Martin 12 februari 2012 14:29

    Håller helt med om denna "jämlikhetsvinge"! Om man på ett flottiljområde ser en uniformsklädd person i dryga tjugoårsåldern idag är det ju omöjligt att avgöra om det är en flygelev eller t.ex. en GSS-soldat och lastbildschaufför. I alla fall så länge man inte ägnar stor del av sin arbetstid åt att plugga in och lära sig alla nya tecken, grader och märken och vilka personalkategorier som existerar och vilka av dessa som bär vilka märken/grader.

  • Fd Kadett 21 april 2012 14:24

    Håller med Alf Ingesson Thoor till 100%!

    Varför skall/måste politisk klåfingrighet och dito korrekthet rota omkring överallt samt in i minsta detalj!

    Som fd kadett blir jag besviken på dagens FV. Jag trodde det fanns åtm lite grann av gamla stolta traditioner kvar.

    Vad blir nästa steg i likriktningshysterin? Alla blir majorer?

    PS. Hade f.ö. Alf Ingesson Thoor som intervjuare på UTK på den tiden det begav sig (80-tal). Jag har mycket sympatiska minnen av honom.

    Ack ja, tiden den går, men minnena består... ;-)

  • Fd OF 21 september 2012 09:34

    Ja snart får väl alla pilotklockor och raybans!

  • Tony Norberg 2 oktober 2012 22:14

    Jag gjorde värnplikten som ytbärgare 1980 på F10. Mina kollegor på F17 som jag gjorde utbildning med fick vingar som övrig flygande personal. Men det gick inte med automatik på F10. Och jag märkte just "skräcken" från "stammisarna" på F10, att se en 19-årig yngling med vingar på uniformen. Och för mig var det inte så viktigt så jag fick aldrig de där vingarna rent fysiskt i min hand. :) Kanske viktigare för FV att kommunicera tydligt vad man menar med signalspelet kring olika tecken.

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *