På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Black Hawk är nu en svensk försvarsmaktshelikopter

flygvapenbloggen

Vid en mycket värdig ceremoni kl 10.00 idag överlämnades HKP16 / UH 60M Black Hawk från FMV till Försvarsmakten. ÖB Sverker Göranson mottog då en symbolisk loggbok från GD FMV, Gunnar Holmgren, och lämnade den därefter vidare till C Hkpflj. Vid ceremonin deltog även försvarsminister Sten Tolgfors, USA´s ambassadör Mark Brzenzinski, C PROD genlt Göran Mårtensson, C MTRLPROD kam Leif Nylander, FVI genmj Micael Bydén och C PROD FLYG bgen Johan Svensson

Det har varit en historiskt snabb upphandlingsprocess från beslut till leverans. Detta hade inte varit möjligt utan stora arbetsinsatser från såväl svenskt som amerikanskt håll samt det faktum att valet föll på en robust och massproducerad helikopter med stor tillgänglighet och driftsäkerhet. För oss på flottiljen är detta början på en utmanande men spännande väg fram mot april 2013 då en HKP16-enhet från 2.hkpskv skall lösa av HKP10-enheten på Marmal i Afghanistan. Parallellt med detta skall vi även utveckla nationell förmåga med helikoptrarna.

Det är få förbandschefer förunnat att inom 9 månader få ta emot två så avancerade och potenta medeltunga helikoptersystem som HKP14 och HKP16 utgör. Vi kommer vid årsskiftet 2014-2015 att förfoga över totalt 33 st moderna medeltunga militärhelikoptrar och tillsammans med våra 20 st HKP15 har vi nu grunden för ett modernt och flexibelt svenskt helikopterförband som skall kunna verka såväl sjö- som markoperativt, nationellt och internationellt.

Detta är ett tydligt bevis på att det sker en positiv utveckling av Försvarsmakten.

Glada och stolta deltagare vid ceremonin; GD FMV Gunnar Holmgren, FVI genmj Micael Bydén, Ambassadör Mark Brzenzinski, ÖB gen Sverker Göranson, Försvarsminister Sten Tolgfors samt C Hkpflj öv Magnus Westerlund.

 

öv Magnus Westerlund, C Hkpflj

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

10 kommentarer

  • Anonymus 17 januari 2012 17:49

    Imponerande! Bra jobbat av all inblandade. Nu måste det jobbas på den marina sidan. Vi har väll ingen helikopter som sköter ubåts jakt och gör det bra? Om vi har det så är dom för få.

    • chefenhkpflj Anonymus 18 januari 2012 19:51

      @ Anonymus

      Jag delar din uppfattning att det måste jobbas på den marina sidan. De resurser vi har för den utvecklingen är HKP14 och HKP15. Det är ytterst viktigt att en utvecklad sjöoperativ förmåga innefattande ubåtsjakt för HKP14 får en hög prioritet. I första hand måste de 5 helikopterindivider som skall förses med ubåtsjaktutrustning och vapen prioriteras. Dessa levereras till Försvarsmakten under 2014. Därefter bör ytterligare HKP14-skrov modifieras så att vi får fler sjöoperativa helikoptrar. Med en sådan åtgärd skapas en bättre balans mellan sjöop och markop i vår helikopterflotta samt en större möjlighet att både hävda den territoriella integriteten och verka vid internationella insatser inom samtliga arenor.

      Vidare måste ett beslut om byggnation av hangar för HKP14 och 15 i Ronneby tas snarast möjligt av regeringen. Det är en nödvändighet för att vi skall ha förutsättningar för att kunna samverka med de marina förbanden som till huvuddel är baserade i samma område.
      Byggnationen bedöms ta tre år och vi kommer att ha fått alla nya helikoptrar levererade till Försvarsmakten vid årsskiftet 2014 - 2015.

      öv Magnus Westerlund C Hkpflj

      • Perman chefenhkpflj 23 januari 2012 23:48

        Mycket tillfredsställande och roligt tycker jag att C Hkpflj tycker att 5 sjöoperativa medeltunga helikopterindivider är för lite i framtiden. Som jämförelse så hade vi faktiskt 14 sjöoperativa medeltunga Vertolhelikoptrar under större delen av 80-talet, hela 90-talet och en bit in på 00-talet. Hoppas att sunt förnuft får råda i denna fråga.

      • Anonymus chefenhkpflj 8 februari 2012 00:12

        Tack för ditt svar, Westerlund. Det är glädjande att kunna ha kontakt med relevanta representanter från Försvarsmakten och diskutera försvars frågor. Senaste året har verkligen utvecklats inom detta område!

        Med alla de helikoptrar i mark utförande som är på igång och har levererats kommer vi ha säkrat den biten lång tid framöver (med HKP14, HKP15 & HKP16). Jag håller med om att 5st helikoptrar för marinverksamhet är för lite och det är bra att du tycker vi borde modifiera om några HKP14 från mark till marin. Jag håller också med om att de marina helikoptrarna måste prioriteras med rätt utrustning och mycket övning när dem är levererade, det sist nämnda berör i för sig hela FM. Flygvapnet och marinen är dem som i första skedet möter fienden och då är det viktigt att ha bra ubåtsjakt mm. Helikoptrar för internationell insats i framtiden kommer vi då inte ha brist på.

  • jan-olov Holm 17 januari 2012 22:07

    En flygande start på nya försvarsmaktsåret.
    Mkt positivt för svenskt försvar och vi behöver framgångsexempel framöver.
    Tack till dom som gjort det möjligt så snabbt.

    Kn Jan-olov Holm

  • N.N 18 januari 2012 11:19

    Varför togs Hkp 4 ur tjänst? Med uppgraderade motorer & växlar så borde denna maskin vara överlägsen de aktuella helikoptrarna vi har idag; 10,15,16 - ur prestanda-, tillförlitlighets- & ekonomiskt perspektiv (även efter gångtidsförlängningen. Dessutom fanns det ju ett antal maskiner som modifierats för att kunna verka inom en radie på 300 mil från Bryssel.
    Detta borde ha kostat mkt mindre än att inskaffa ett helt nytt hkp.system...

    • chefenhkpflj N.N 19 januari 2012 13:40

      @ N.N

      HKP4 togs ur tjänst som en del i beslutet att anskaffa HKP14. I det beslutet ligger även en avveckling av HKP10, vilket kommer att ske efter det att HKP16 tagit över MEDEVAC-ansvaret i Afghanistan.

      Jag håller med om att HKP4 hade många kvaliteter men i flera aspekter var det ett rätt beslut att avveckla det systemet från Försvarsmakten. De maskiner som modifierades för NBG 08 hade tvingats verka med begränsningar om snabbinsatsstyrkan hade satts in . Bl a saknade HKP4 varnings och motmedelsystem. Dessutom var det så få maskiner som var modifierade ( i likhet med HKP10) att vi inte hade någon redundans och uthållighet vid en långvarig insats. Vi ska också komma ihåg att HKP4 på grund av sin höga ålder tenderade till att bli dyr i drift. Nu får 15 st HKP16 som har samma utrustning och prestanda som de maskiner US Army förfogar över i Afghanistan vilket helt klart fyller våra krav på prestanda, tillförlitlighet och ekonomi. Vi kommer därmed att kunna förfoga över detta system tillsammans med HKP14 under många, många år framöver.

      öv Magnus Westerlund, C Hkpflj

  • Adde 18 januari 2012 18:54

    Mean machines! Grattis.

    Så försvarets tekniker kommer inte alls få meka med Black Hawk i framtiden?

    • chefenhkpflj Adde 19 januari 2012 13:23

      @Adde

      Det beror på vad du menar med "meka". Som du kanske tidigare läst i bloggen utbildar vi även tekniker på HKP16 i USA. Sju av dessa är färdigutbildade och tillbaka på Malmen och svarar för den dagliga linjetjänsten på helikoptern. Däremot genomförs, i likhet med de flesta av våra system, större tillsyner och bakre underhåll utav en kontrakterad civil leverantör.

      öv Magnus Westerlund, C Hkpflj

  • Zeb 18 januari 2012 21:29

    Grymt!

    Bra jobbat regeringen och försvaret!

delta i diskussionen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *