Helikopterresurserna är en mycket viktigt del av vardagen för ISAF insats i Afghanistan. Terrängen och avstånden gör att helikopter är det transportmedel som ger störst flexibilitet, snabbhet och ofta även säkerhet. I norra Afghanistan, Regional Command North (RC N), finns det helikoptrar från flera nationer spridda på olika baser för att få den lämpligaste täckningen av transportstöd, undsättning av skadade och attackhelikopterstöd. Helikopterresurserna består huvudsakligen av amerikanska helikoptrar, just nu lämnar 4th Combat Aviation Brigade över ansvaret till 1st Aviation Combat Brigade. Här ingår UH-60 Blackhawk, CH-47 Chinook och AH-64 Apache. Det tyska bidraget består sedan lång tid av CH-53 Sea Stallion både som transport och MEDEVAC resurs. Inom uppgiften medicinsk undsättning, MEDEVAC, har även Norge sina Bell-412 och sedan april i år finns det svenska bidraget med AS-332 Super Puma, HKP10, också på plats.
Ledning av helikoptrarna inom HQ RC N, förutom MEDEVAC insatser som leds av Patient Evacuation Coordination Cell (PECC), genomförs av CJ3 Aviation. I CJ3 Aviation finns två delar, en planeringscell som tar hand om alla beställningar och en genomförandecell som hanterar genomförandet av uppdrag.
Befattningen SO Airlift/Chief Current, bemannas av Sverige, och utgör tillsammans med två andra befattningar, för närvarande två tyska helikopterpiloter, genomförandecellen; CJ3 Avn Current. Arbetet genomförs i treskift och är mycket omväxlande och intressant. Bortsett från de nyttiga erfarenheter som alltid finns av att arbeta i en multinationell stab under insats så finns här också en tydlig koppling till de förberedelser som redan pågår i Sverige. SO Airlift/Chief Current är en utmärkt befattning för de som skall ingå i en kommande insats med en flygande enhet, i besättningar eller ledningspersonal. Piloter men även andra personalkategorier med erfarenhet av planering och ledning av flygande enheter kan här göra en viktigt och lärorik insats.
Patrik/ CJ3 Avn SO Airlift/Chief Current HQ RC N