En del av flygtimmarna har producerats i ökenmiljö, i Mali eller som här Afghanistan. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Flygvapnet har uppmärksammat att helikopter 16 Black Hawk nu har kommit upp i 25 000 flygtimmar. Som vanligt blev det tårta men på plats fanns också Alexander Sharp, Regional Director Europe, från tillverkaren Sikorsky som delade ut plaketter till Helikopterflottiljen och FMV och berömde Sverige för att vara en kund som gjorde fantastiska saker. Alexander Sharp påminde om vad han tycker helikopterverksamhet handlade om ”It´s about bringing people home.” och illustrerade med att berätta om hur han som pilot stationerad på ett hangarfartyg varit tvungen att skjuta ut sig och blev upplockad ur havet av en räddningshelikopter efter tio minuter.
Anna Kviblad, chef Helikoptersektionen på FMV, Alexander Sharp Sikorsky, Flottiljchef Mats Antonson och chef andra helikopterskvadron Susanne Johansson. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Själva 25 000 flygtimmen med helikopter 16 flögs redan i juli, när många hade semester. Därför har själva firandet skjutits på så dagsnoteringen nu i slutet av september ligger redan på 25 000 och ett par hundra timmar.
Historien om helikopter 16 är välkänd vid det här laget. Sverige var i snabbt behov av helikoptrar som kunde ersätta helikopter 10 som ambulanshelikoptrar i Afghanistan. FMV skrev kontrakt med US Army om 15 stycken Sikorsky UH-60 M Black Hawk på våren 2011 och utbildningen i USA av svensk personal startade omgående. Den första UH-60 M, dessutom den första av den nya M modellen i Europa, kom till Sverige och Malmen 15 december samma år. Ett leveransrekord mycket tack vare att Sverige fick överta helikoptrar som sedan börjat produceras för US Army samt fullt fokus från Försvarsmakten, FMV och från leverantören och att man koncentrerade sig på en enda uppdragstyp i början – sjuktransporter på utlandsmission.
Den första Sikorsky UH-60 M till Försvarsmakten rullar ut från ett C-17 transportflygplan och står på svensk mark för första gången. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Hastighetsrekorden fortsatte att rada upp sig, utan att tumma på flygsäkerheten. I september 2012, för tio år sedan, deltog helikopter 16 i sin första större övning, sjuktransport i form av ”forward MEDEVAC”. I mars 2013 flögs fyra helikopter 16 med hjälp av transportflygplan till Afghanistan och månaden efter levererades de sista två Sikorsky UH-60 M från USA till Helikopterflottiljen på Malmen i Linköping. När helikoptrarna återvände från Afghanistan efter ett års tjänstgöring fortsatte utvecklingen med att nya uppdragstyper succesivt införts. Allt från att flyga med hängande last inklusive vattenbombning av bränder till olika sätt för specialförband att snabbt kunna ta sig ut, eller hämtas upp av, en helikopter 16 som hovrar i luften utan att gå ner för landning. Under sina hittills tio år har helikopter 16 deltagit i övningar över hela Sverige. Helikoptrar har också funnits med på övningar eller andra uppdrag i många europeiska länder och inte minst som nu senaste i Mali. Läs mer om det i senaste numret av Försvarets Forum.
I trakterna kring Linköping genomfördes för tio år sedan den första större övningen med helikopter 16 inför att förbandet åkte till Afghanistan som ambulanshelikopter. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Andrar timmar har genomförts i snö och dunkel i norra Sverige. Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten
Text: Lasse Jansson