Sedan årsskiftet är hela F 7 ett krigsförband bestående av 7e flygflottiljen med underställda förband (Basenhet, Flygunderhållsenhet, CT-stab och Flottiljstab), en Transport- och Specialflygenhet och två stridflygdivisioner. Det är en del i Försvarsmakens inriktning att fokusera på det nationella försvaret. Samtidigt är internationella samarbeten och insatser en viktig del av svensk säkerhetspolitik. Inom det området gör F 7 återkommande insatser och stödinsatser med C-130 Hercules.
Jag har i knappt två veckor tillsammans med Transport- och Specialflygenheten deltagit i en sådan stödinsats i Mali. Vi har flugit gods mellan huvudstaden Bamako och Timbuktu, den ort där det svenska förbandet Mali 03 är grupperat. Vår styrka bestod av 15 personer och en C-130. Under sex flygdagar transporterade vi 84 ton mellan dessa orter. Vi bodde på den norska delen av campen i Bamako, vilket var bra. Själv fick jag också förmånen att stanna ett dygn i Timbuktu och följa det svenska förbandets verksamhet, mycket intressant.
FN genomför en stabiliseringsinsats i Mali, MINUSMA, baserad på säkerhetsrådets resolution 2100, 2164 och 2227. Insatsen syftar till att skydda civila, hjälpa den maliska staten att upprätthålla kontroll över sitt territorium samt övervaka fjolårets fredsavtal mellan parterna. Det svenska förbandet består av 250 personer och har varit på plats ett år. Uppgiften består av att bedriva underrättelseinhämtning med UAV och fot/fordonspatruller. Då grupperingsplatsen är utanför Timbuktu är logistiken en utmaning. Förnödenheter, reservdelar och annat ska transporteras från Bamako till Timbuktu, cirka 100 mil på dåliga vägar. Den kapacitet som finns för landtransporter räcker inte till och dessutom går känslig materiel sönder under transporten. Därför är det viktigt att vi regelbundet kan genomföra stödinsatser och flygtransportera materiel.
Det är utmanande att bedriva flygtjänst och flygtransport i Mali. Temperaturen kan gå upp till närmare 50 grader och sanddamm gör att sikten kan gå ner till under 1000 meter. Lastmästarna och personalen från Terminalpluton (LSS) fick verkligen slita hårt! Det finns inte tillgång till flygtrafikledning på det sättet vi är vana vid i Sverige och Europa. Här rapporterar flygplanen in sin position till flygledarna som manuellt följer upp läget på flygtrafiken. Information om flygplatserna status och öppethållning är minst sagt bristfällig. Före vårt första uppdrag fick vi ta del av norrmännens erfarenheter och fick då information om att banan i Timbuktu var 2000 fot kortare än vad som angavs. Dessutom skulle flygplatsen vara stängd två av de sex dagar vi planerade flyga, vilket föranledda att vi fick använda andra metoder vid landning. Den höga temperaturen tillsammans med tung last gjorde att piloterna och navigatörerna fick räkna en hel del på alternativ och bränsleförbrukning. En annan intressant detalj var att tankningsbolaget i Timbuktu ville ha kontant betalning. Jämfört med många andra länder genomför vi dessa insatser med en begränsad personalvolym och med en liten teknisk redundans. Tekniskt hade vi inga större problem, trots värmen. Däremot så medförde sjukdom viss omplanering som kunde hanteras genom personalens mångsidighet.
Sammanfattningsvis så är jag stolt över F 7 och personalens sätt att genomföra denna stödinsats. Engagemanget, professionalismen och förmågan att lösa uppkomna situationer utan att ge avkall på säkerheten är imponerande!
De gångna två veckorna har F 7 genomfört nationell incidentberedskap, internationell stödinsats, utbildning och utveckling av krigsförbanden – en bra bild av den gällande inriktningen av Försvarsmakten!
Lars Helmrich
C F 7