En helikopter 16 lämnar av en eldenhet ur ett Rb70 kompani på en fotbollsplan i Motala.
Arméövning 15 och Flygvapenövning 15, för enkelhet skull kallad övningen i fortsättningen, innehöll en helikopterenhet på sju helikoptrar och som mest 300 personer. Då har jag valt att räkna in personal från första flygbasbataljon och 30. hemvärnsbataljon utan vars hjälp vi inte haft några baser att operera ifrån och förutsättning att leverera effekt till understödda förband. Med tanke på att helikopterenheten innehöll personal från Linköping, Luleå och Ronneby samt helikoptrar från Luleå och Linköping med basdelar från Ronneby och Linköping blev det en samövning i övningen för oss.
Sju helikoptrar på plattan vid T-bas Karlsborg.
Oavsett uppdragstyp är de uppenbara fördelarna med helikopterunderstöd flexibilitet och snabbrörlighet. Vi har moderna helikoptrar med ballistiskt skydd mot finkalibrig eld och varnings- och motmedelsystem mot missiler. De är också beväpnade med kulsprutor för egenskydd. Vi genomför uppdrag både under dagen och natten. Att flyga i moln är heller ingen begränsning för våra nya helikoptersystem. Det faktum att en helikopter i stort sett kan landa var som helst, bara det är något så när fast underlag, gör att vi under färd kan dirigeras om till nya punkter i terrängen. Vi kan leverera stridande förband där de bäst behövs för stunden.
Behovet av helikopterstöd följer övningens olika skeenden. Det innebär en tonvikt på trupptransport, rekognosering och transport av chefer i början för att mot slutet av skedet allt mer övergå till att flyga in materiel och förnödenheten samt transport av skadade ut ur stridsområdet. När det gäller materiel transporteras den både inuti och som hängande last under helikoptrar. Vi har transporterat allt från pulverkaffe till kompletta robotsystem.
Helikopter 14 lastar soldater från en skogsglänta i Östergötland.
Vi var tidigt i elden under övningens inledningsskede när vi transporterade delar av 193. jägarbataljon till Gotland där vi understödde dem under tre dagar. Förutom en mängd personal/trupptransporter och materieltransporter från några enskilda individer till större förband genomfördes tidigt på söndagsmorgon den största förflyttningen av trupp med helikopter i Sverige på mycket länge. 280 stridsberedda soldater, med grupputrustning, lyftes in av sex helikoptrar som flög skytteltrafik. En avgörande faktor för att lyckas med detta var det stöd som basbataljonen lämnade i form av utflyttad underhålls- och tankplats. Några dagar tidigare transporterade vi ett robot 70 kompani med tre eldenheter som flögs in i för att skydda Arméövningen mot luftangrepp, för att i ett senare skede flygas till ostkusten för ny uppgift inom Flygvapenövningen.
Helikopter 14 landar på en utflyttad underhålls och tankplats.
På övningens näst sista dag genomfördes ett mycket uppmärksammat moment i Göteborg tillsammans med Försvarsmedicinskt Centrum där vi för första gången landade på Sahlgrenska sjukhuset med helikopter 16, Blackhawk. Förbandet genomförde taktisk transport av skadade och våra narkosläkare och akutsköterskor gav de sårade soldaterna bästa tänkbara vård under flygningen. Första larmet fick vi redan kl 0650 på morgonen och efter ca tre timmar var det sammanlagt 27 ”sårade” soldater som snabbt och säkert transporterats till expertvård på Sahlgrenska.
Helikopter 16 har lämnat av skadade soldater på Sahlgrenska sjukhusets helikopterplatta.
Under övningen har vi gett helikopterstöd åt ett tiotal olika förband. Vi har transporterat 700-750 soldater och en mängd materiel, 30-40 chefer och förbandsinstruktörer. Förbandet har under övningen planerat, producerat och flugit mer än 180 flygtimmar i fält.
Ulf Landgren
Chef Helikopterbataljonen